Muligheter
#1424534 - 15/06/2012 12:30 Bremse spm, fading
Djenghis Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Av nysgjerrighet mest;
Har en nedkjøring på 5-600 høydemeter som er så bratt at man henger bak setet mye av tia, fra topp til bunn er det 10-15min avhengig av tempo, her bruker jeg begge bremser 95% av tia, egentlig den ultimate stresstest for bremser, da jeg kjørte der sist tok det kort tid før jeg var over fra en til to fingersbremsing, som om jeg mistet 20% bremsekraft, men derfra ble det ikke noe særlig verre resten av turen ned, ble også hyling fra bremsene

Er dette bare overoppheting av klosser og skive? Ved koking av bremsevæske mister man vel all kraft eller? Er det evt bare slitne hender?
Det er formula RX 203/180 som bruker DOT4 bremsevæske

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1424579 - 15/06/2012 13:11 Re: Bremse spm, fading [Re: Djenghis]
larsb Offline

[sensurert]

Sted: Bjølsen, Oslo
Du har nok rett i at det er varmen som gjør at det fader. Koking gjør at hendel bånner mot styret uten noen motstand. Fading har jeg opplevd en gang, koking heldigvis ikke. XTR 180/160 fadet ned rallarveien mot Flåmsdalen når jeg syklet skikkelig sakte med tung sekk. Bremsene begynnte å bli "svakere" og jeg måtte klemme hardt for å få dem til å ta. Etter noen minutter pause var alt OK igjen. Men kobberbakplaten til klossene var ikke lenger kobberfarget men fin og blå.

LarsB

#1425031 - 16/06/2012 01:46 Re: Bremse spm, fading [Re: Djenghis]
Djenghis Offline
Entusiast

Lyser jo ice-tech lang vei av d her... Men dersom jeg hadde brukt en kraftigere brems, f.eks the one, hva vil skje da? Større bremsekraft helt til overoppheting og samme effekt? Virker jo som klosser og skive er det svake ledd..

#1428126 - 20/06/2012 12:07 Re: Bremse spm, fading [Re: Djenghis]
Djenghis Offline
Entusiast

Bremsekraft og varmeavvikling er jo to forskjellige ting, selv om de henger sammen gjennom temperatur, the one har samme skiver og samme klosser som RX, vil ikke akkurat det samme skje? Bare at når man mister 20% med the one er det fremdeles mye lettere enn med RX..

Er det det som er greia med utforbremser, rå kraft kompenserer til en viss grad for fading?

#1428218 - 20/06/2012 14:07 Re: Bremse spm, fading [Re: Djenghis]
A.M Offline
Entusiast

Det er også noe som heter å bremse riktig. Alle lastebilsjåfører lærer dette når de tar førerkort. Du skal bremse hardt og fort, da bruker man mindre energi en hvis man bare ligger å bremser svakt hele tiden, og det utvikles mindre varme.

Dette fungerer kanskje ikke i bakken til trådstarter høres det ut som, men ville fungert utmerket ned til Flom f.eks.

#1578637 - 02/04/2013 17:54 Re: Bremse spm, fading [Re: A.M]
Håvard- Offline
Medlem

Tar opp den her igjen:

Noen som vet hvordan luft i systemet spiller inn her?
Jeg var i alpene sist sommer, heisbasert, mange høydemeter.
Syklet på min egen sykkel med Avid Elixir 5, med litt luft i systemet. Ila en nedfart, måtte jeg justere reach flere ganger.. Er dette lufta som varierer i volum pga temperatur??

Bremsene fader noe sinnsykt spør du meg... nesten ikke bremsekraft i de bratteste partiene..

etter 3 dager, leide jeg en downhill sykkel med Avid Code R bremser..
Hadde akkurat samme problemer med disse, kun litt bedre kraft jevnt over.

Alpefolka mente at shimano bremsene generelt tålte bedre luft, og fader mindre.
Noen som vil kommentere dette, dele erfaringer?

Nå kikker jeg på ny sykkel, og den kommer med Avid X0 trail. Den vinner jo tester for god bremsekraft, lite fading, lav vekt etc.
Noen som har denne?
Merker jeg er litt skeptisk til Avid thinking

#1578661 - 02/04/2013 19:10 Re: Bremse spm, fading [Re: Djenghis]
sanouka Offline
Ivrig

Sted: Hallingdal/Oslo/Blide Sørland
Er det ikke vann i systemet som sørger for oppheting da vann som kjent har lavere kokepunkt enn feks bremsevæske?
Shim bruker mineral olje, avid bruker bremsevæske og mineralolja har lavere kokepunkt enn brvæske pga at vannet samler seg lettere i bunn i mineralolje (mener å ha lest det et sted uansett så tåler mineralolje dårligere høyere temp enn væske). Shimano ser ut til å ha ordnet problemet med nye skiver og klosser. Når det gjelder avid så er jo disse kjent for å være litt tricky å lufte og hvis du har luft så gir jo dette rom for kondens osv osv.
Når du opplever at du må stille på reachen så er dette et resultat av fading, hva som skjer inni der må noen annen forklare, men en god lufting av bremsene samt større skive enn 160 så bør du bli kvitt fadinga. Jeg bor sånn til at det blir mye 6-700 hm nedover i tidvis henge på bremsen terreng og liker cola og burgere så totalvekya med utstyr er tett på 100 kg men har bare opplevd fading en gang på mine urgamle juicy 7 og da var det luft i systemet. Man oppdager det ikke på vanlige koseturer i markanært område fordi utforkjøringene ikke blir lange og bratte nok.
Sånn helt til slutt : Jeg vekka de gamle 7erne til live igjen i vinter og for å få et resultat som er godkjent for lange bratte nedkjøringer kjørte jeg lufteprosedyren 3 ganger......man blir overrasket over å se hvor mye luft som ligger i systemet etter en lufting.

#1578769 - 02/04/2013 21:24 Re: Bremse spm, fading [Re: Djenghis]
Djenghis Offline
Entusiast

de plagene jeg hadde var fading ikke luft i systemet, bytta ut formula bremsene pga unødvendig tungvint lufting og dårlig holdbarhet, har shimano nå, avid har jeg aldri hatt
tror de fleste bremser fungerer ganske bra når de er nye men dersom du sykler veldig mye er det jo kjekt om service er lett å utføre, dersom du sykler mye lange nedfarter slik som det du beskrev i alpene så kjøp så kraftig bremse du finner som ikke krasjer med budsjett/vektkrav og bruk 203 skiver, jo kraftigere bremser jo mindre fading og mindre kraft trenger du å bruke på bremsen som igjen øker kontrollen da du kan holde bedre fast i styret, gode bremser er lik god investering

Redigert av Djenghis (02/04/2013 21:24)