#1415415 - 04/06/2012 18:43
Oppdal: jevnes med jorda
|
Besatt
Sted: Trd
|
Sauene har fått overtaket på Oppdal og tar nå tilbake naturen til sitt bruk: sykkelløypene i Vangslia skal jevnes med jorda og blir beite til sauen: http://www.friflyt.no/Ski/Oppdal-Bike-Park-avvikles
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1415650 - 04/06/2012 22:07
Re: Oppdal: jevnes med jorda
[Re: Loki]
|
Tørr bak øra
Sted: Trondheim
|
Veldig kjipt! Men kanskje ikke så rart når man så hvor lite folk det var som brukte det. Bare synd at de ikke velger å satse mer isteden for å bare gi seg.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1415734 - 04/06/2012 23:31
[Re: GustavP]
|
MaBose Infotainment
Søk hjelp!
Sted: Beste østkant
|
Med en omsetning på 400 000 kroner på sykkelparken i fjor sommer, er det ikke forsvarlig å fortsette driften, sier driftssjef i Oppdal Skisenter, Arnulf Erdal, til lokalavisa Opp Rart at de klarte å holde det gående så lenge egentlig. Skulle parken ha overlevd burde folk ha brukt den mer. Martin som rakk å kjøre Vangslia en gang
|
|
Topp
|
|
|
|
#1415799 - 05/06/2012 07:27
[Re: M@rtin]
|
[sensurert]
Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
|
Jeg er så glad for at Jämtland ble tatt av svenskene i sin tid.
Topp
|
|
|
|
#1415916 - 05/06/2012 10:10
|
Besatt
|
Vi får sende den lange diskusjonen her på TS om priser og prisnivå til Oppdal BikePark.
Topp
|
|
|
|
#1415923 - 05/06/2012 10:24
|
[sensurert]
|
Synes det er så bra med visjoner og langsiktig planlegging. Hafjell ble jo superpop og kjempestort på en dag!
Åre det samme, hvor lenge har de ikke bygd opp Åre. De hadde VM i 1998 liksom... og da hadde de holdt på et par år allerede. Oppdal gir seg etter en sessong. Knallsterkt og skikkelig offensiv satsning :-)
Dessverre er det typisk Oppdal. Større potensiale finnes nesten ikke i Norge, sommer og vinter, men de greier aldri å få ut dette potensialet.
Topp
|
|
|
|
#1415926 - 05/06/2012 10:27
|
Besatt
|
Men midt-norske syklister greier tydeligvis ikke å kommes eg ut og opp eller?
Er jo spaltemeter her om folk som reiser til Hafjell og Åre, men man hører skjelden fra de som drar til Oppdal?
Topp
|
|
|
|
#1415928 - 05/06/2012 10:31
[Re: RazeFaze]
|
Besatt
|
Oppdal gir seg etter en sessong. Knallsterkt og skikkelig offensiv satsning :-)
De åpnet vel i 2008, så litt mer enn en sesong har de da klart å få til... Jeg ble lei meg for å høre at det er slutt, men har dessverre vært for dårlig til å besøke dem selv. Ble vel bare 1-2 besøk i sesongen for min del. Dessverre for Oppdal sin del så ligger ikke Åre så veldig mye lengre unna, og sykkelparken der er en smule større.
Topp
|
|
|
|
#1415940 - 05/06/2012 10:43
[Re: parob]
|
Ringrev
Sted: Stavanger
|
Dessverre for Oppdal sin del så ligger ikke Åre så veldig mye lengre unna, og sykkelparken der er en smule større.
Det er nok det som er den største årsaken til lave besøkstall. Oppdal klarer ikke å konkurrere med Åre.
Topp
|
|
|
|
#1415970 - 05/06/2012 11:20
[Re: nilswithskills]
|
[sensurert]
Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
|
Oppdal klarer ikke å konkurrere med Åre. Og det er ikke bare downhill-løyper de taper på.
Topp
|
|
|
|
#1415971 - 05/06/2012 11:26
[Re: GeirK]
|
Besatt
Sted: Børsa
|
Riktig.. Noe må skje, hvis ikke blir det bare verre.. De har stått på stedet hvil for lenge. Er jo null utvikling.
Det finnes en heis som er brukbar (den i Hovden). Jeg stod ekstremt mye på ski for 15-20 år siden. Eneste forskjellen fra da til nå er at det har kommet en stolheis i Hovden og to på flata i Vangslia..
Nå blir det altfor lite, men skal jeg først ta en weekend på ski f.eks. blir det nok ikke på oppdal. Da er det bare å dra til Åre som ikke er så mye lenger fra Trondheim.
Topp
|
|
|
|
#1415972 - 05/06/2012 11:34
|
Besatt
Sted: Trd
|
I min øyne er Oppdal redusert fra Destinasjon til lokalanlegg.
Men det virker som en ønsket utvikling, videre nedbygging er mer sannsynlig enn nyinvesteringer.
Topp
|
|
|
|
#1416024 - 05/06/2012 12:33
[Re: Kriss]
|
Besatt
|
På ski tycker jag faktiskt att oppdal har en den fördelar jämfört med åre. Åre är ju klart större men i oppdal slipper man stå i alla liftköer som det oftast är i åre, mindre is i backarna och mer (ialla fall enkel) offpist.
Angående sommar så har ju åre jobbat med att få till sommaraktiviter i alla fall 15-20 år och det är väldigt stor skillnad på åre sommarstid nu och första gången jag var där 97-98.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1416036 - 05/06/2012 12:41
[Re: fredriks]
|
[sensurert]
|
På ski tycker jag faktiskt att oppdal har en den fördelar jämfört med åre. Åre är ju klart större men i oppdal slipper man stå i alla liftköer som det oftast är i åre, mindre is i backarna och mer (ialla fall enkel) offpist.
Angående sommar så har ju åre jobbat med att få till sommaraktiviter i alla fall 15-20 år och det är väldigt stor skillnad på åre sommarstid nu och första gången jag var där 97-98. Åre har tenkt langsiktig, i motsetning til hva Oppdal gidder gjøre. Synd, for det er potensiale der Samtidig er nok en ensidig satsning på sykkel vanskelig, men det er mer enn nok natur og fjell i Oppdal til å kunne tilby et bred spekter. Se f.eks. hva Tryvvan driver med nå.
Topp
|
|
|
|
#1416068 - 05/06/2012 13:12
[Re: BjornS]
|
[sensurert]
Sted: Not the westside
|
Men: det er jo ikke tvil om at det finnes milevis med singeltrack i og ved Oppdal som er vel verdt å få med seg. Ref artikler i ts og guidene til vpg.no. Eller stikk til Storlidalen eller Nerskogen og finn noen stier selv. Ikke mange steder i Midt-Norge det er slik? Prøvde å finne noe på vpg.no, men fant ikke. Skal kjøre bil "i området" i sommer med sykler i bagga, så hvorfor ikke ta en tur eller 3 i Oppdal?
Topp
|
|
|
|
#1416079 - 05/06/2012 13:18
[Re: baronKanon]
|
[sensurert]
|
Men: det er jo ikke tvil om at det finnes milevis med singeltrack i og ved Oppdal som er vel verdt å få med seg. Ref artikler i ts og guidene til vpg.no. Eller stikk til Storlidalen eller Nerskogen og finn noen stier selv. Ikke mange steder i Midt-Norge det er slik? Prøvde å finne noe på vpg.no, men fant ikke. Skal kjøre bil "i området" i sommer med sykler i bagga, så hvorfor ikke ta en tur eller 3 i Oppdal? Ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Nerskogen-Jøldalshytta er også verd et besøk, den turen har kanskje min all-time-favoritt nedkjøring  Og svippe til Trondheim for et par dager. En dag i Estenstadmarka, en i Bymarka 
Topp
|
|
|
|
#1416150 - 05/06/2012 13:58
|
Fersking
Sted: Ranheim
|
NC-traseen i Hovden blir vel liggende fortsatt? Gondolene der driftes vel sommertid uansett?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1416166 - 05/06/2012 14:22
[Re: baronKanon]
|
Avhengig
Sted: Meldal
|
Men: det er jo ikke tvil om at det finnes milevis med singeltrack i og ved Oppdal som er vel verdt å få med seg. Ref artikler i ts og guidene til vpg.no. Eller stikk til Storlidalen eller Nerskogen og finn noen stier selv. Ikke mange steder i Midt-Norge det er slik? Prøvde å finne noe på vpg.no, men fant ikke. Skal kjøre bil "i området" i sommer med sykler i bagga, så hvorfor ikke ta en tur eller 3 i Oppdal? Her ligger stiguiden til VPG
|
|
Topp
|
|
|
|
#1416171 - 05/06/2012 14:26
[Re: JayTe]
|
[sensurert]
Sted: Not the westside
|
Jess! 
Topp
|
|
|
|
#1416435 - 05/06/2012 19:46
|
Besatt
|
Synd, men ganske åpenbart at dette kom til å skje. Det har blitt en adskillig strengere økonomisk styring etter at nye eiere tok over, og Bike Parken var vel aktuell for nedlegging forrige sommer også, pluss at de såvidt jeg har forstått det også har kuttet endel i mannskapet på vinterstid, blant annet skipatruljemannskapet. Foreløpig er inntrykket at det står fullstendig på stedet hvil, noe jeg tviler på vil gjøre ting bedre, jeg mistenker det som må til er en storsatsing framfor å spare seg til fant. Med symptomer som redusert sykkeltilbud (NC-løypa er tross alt ikke noe som tjener penger sålenge Olsen på 45 ikke kan ta med seg familien dit), tvilsom satsing på park om vinteren (Oppdal mista denne sesongen Megapark, og Friflyt hadde oppslag om lokale fjortiser som måtte grave fram elementene til parken sjøl og komme med anmodning til heisanlegget om å sette dem opp) og generelt imageproblem vil dette bare bli verre og verre. Det som kreves er i mine øyne nye aktører med mye midler som starter noe helt nytt, og ikke de samme gamle kreftene som har kranglet de siste tiårene. Jeg blir litt deppa som oppdaling når jeg leser om alle de flotte heisene som strekkes opp her og der, mens Oppdal de siste åra kun har kjøpt en høkkertløsning brukt som de ikke engang strakk helt opp i henget i Vangslia der de slitne ankerheisene sårt trenger å erstattes. Forutsetningsmessig mtp natur er jo Oppdal fullt på høyde med, eller bedre enn mange av alternativene som går så det suser, men uten å kombinere dette med moderne infrastruktur og inntrykk av oppbygging av en seriøs destinasjon blir det nok ikke særlig bedre i umiddelbar framtid. Men jeg vil like fullt råde folk til å ta med sykler innom, turene som alt er nevnt her er delvis fantastiske, Rauhovdin er en av de heftigste flytstrekkene jeg vet av, fartsfølelsen inne i skogen der er helt rå. Ellers har man jo turen over Gråfjellet, turen til Blåhøtjønna og mange andre klassikerpotensialer som bør få sykkelinteresserte til å ta en tur der man ikke er avhengig av å kjøre heis på oppturen. Jeg skal hvertfall kose meg når jeg skal bo på setra vis a vis Rauhovdin i et par uker i sommer, bikepark eller ei 
Redigert av perbl (05/06/2012 22:45)
Topp
|
|
|
|
#1416647 - 05/06/2012 22:41
|
Besatt
|
Nei. For å være pirkete så er det er vel strengt tatt på Innset, og ikke i Oppdal, men jeg la også merke til den filmen som var lagt ut her for noen dager siden. Jeg hadde ikke hørt om denne før. Kart her:  Må testes i sommer, så egentlig veldig bra ut på filmen hvertfall. Hadde VPG en film fra den også? Har ikke lagt merke til at de har publisert noe annet enn de filmene som ligger i guiden deres?
Redigert av perbl (05/06/2012 22:43)
Topp
|
|
|
|
#1416709 - 05/06/2012 23:26
[Re: JayTe]
|
Besatt
|
Hehe, sant nok. Gi gjerne en rapport av det korte eller lengre slaget hvis du tar turen, så vet jeg bedre hva jeg skal prioritere av nye stier i sommer  Leker med tanken på å være flink til å traske i litt mer ukjente sykkelområder for å speide etter nye stier.
Topp
|
|
|
|
#1416979 - 06/06/2012 11:15
|
The Photographer
Entusiast
Sted: Oslo / Kolbotn
|
Oppdal burde vel strengt tatt aldri ha satset på Vangslia som sted for å anlegge en bikepark. Hovdin-gondolen går uansett om sommeren, og de kunne ha spart seg mye tid og penger ved heller å tilrettelegge stier ned fra Hovdin (med snillere flytløyper på baksiden og ned rundt på begge sider) fremfor å kaste bort pengene på en treg stolheis i Vangslia som ikke åpner for særlig mye terrengvariasjon. Gjort er gjort, og Oppdal er begravet. For nå.
Topp
|
|
|
|
#1416993 - 06/06/2012 11:23
[Re: Heliboy]
|
Besatt
|
Apropos baksiden av Hovden, så tillater jeg meg å legge ut et bilde som M@rtin tok for fire år siden. Vi prøvde DH-løypa i Hovden, og tok en tur rundt på baksiden av fjellet for å komme tilbake til Vangslia. parob, kjartandaddy og oddeman i Ådalen.
Vedlegg
80_paul_kjartan_og_odd_ivar_i_aadalen.jpg (492 nedlastinger)
Topp
|
|
|
|
#1416999 - 06/06/2012 11:36
[Re: parob]
|
The Photographer
Entusiast
Sted: Oslo / Kolbotn
|
Vedder på at turen ned på baksiden var minst like minnerik :-)
Topp
|
|
|
|
|
|