Muligheter
#1420712 - 11/06/2012 09:41 Sykkeltur med jr
Initium Offline
Medlem

Sykla en fin tur i går, og både jr og kone var med. Vi sykla mest sti og grus, og hadde litt transport hjem på asfalt.

MEN - jeg oppdaget jo at podens nye sykkel er totalt ubrukelig til alt annet enn asfalt. Demperen er for dårlig ( fjørdemper med en lastebilfjør inni, til en 9 åring ) samt bremser er dårlige. Kombinert med 24" dekk ble det en ganske skakende opplevelse, selv om terrenget ikke var spesielt grovt.

Alt i alt; jeg må oppgradere sykkelen hans KRAFTIG for at han skal gidde være med. Kan en fulldemper være en løsning egentlig ? Han er ganske stor for alderen, men er uansett bare 8 år....., syns at 26" dekk er tdlig enda........

Forslag mottas

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1420811 - 11/06/2012 10:59 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
knutlu Offline
Entusiast

Sted: Røa
Spørsmålet er vel om det finnes demping som er brukbar for juniorer? Syklet jo selv en del enkel sti med helt stiv sykkel (riktignok 26") i begynnelsen, og det går jo fint.

Så med stiv gaffel blir sykkelen litt lettere, knastedekk uten altfor høyt trykk og jeg tipper det vil gå unna. Islabike har lette sykler, men har hørt rykter om at de ikke klarer å levere utenfor GB for tiden.

#1420812 - 11/06/2012 11:01 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
thamg Offline
Veteran

Sted: Oslo
Etter min mening er dempegaffel kun nyttig hvis det er en bra dempegaffel.
Bra dempegaffel = dyrt = sitter på dyre sykler = finnes ikke på barnesykler.
Dårlige dempegafler på barnesykler ser tøft ut, men her omtrent ubrukelig til annet enn å tilføre sykkelen mer vekt - noe barnesykler etter min mening har mer enn nok av fra før.

Jeg bygger mtb med stiv gaffel til min sønn nå.
Han har nå en sykkel med 24"hjul, men er snart stor nok til den nye jeg bygger; gammel stålramme;
- http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1416669
- http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1420794

Når det gjelder bremser, kan mye gjøres(/forbedres) ved;
- smøring (eller skifting) av strømper og wire
- riktig justering av hendlene (hvis de lar seg justere)
- riktig bremseklosser (medfølgende klosser på billige bremser(/sykler) er ofte dårlige
- riktig justering/innstilling av klossene (i forhold til felgen)
- vask/avfetting av bremsebanen på hjulene

Fulldemper er tøft, men jeg mener og tror at for at en fulldemper skal ha noe for seg må den være av en viss kvalitet - som medfører at den som regel blir ganske dyr.
En svært billig fulldemper tror jeg ikke har så mye for seg annet enn å tilføre sykkelen mer vekt.
Men er du heldig finner du kanskje en rimelig fulldemper på bruktmarkedet - (hva slags budsjett opererer du med?)

#1420854 - 11/06/2012 11:35 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
Initium Offline
Medlem

Budsjett: så lite som mulig, så mye som nødvendig. Livredd for at sykkelgleden skal gå føyka. 24" dekk er ganske mye mindre enn 26" og VELDIG mye mindre enn 29". Som betyr r-r-r-r-risting.....

#1420921 - 11/06/2012 12:36 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
Red Devils Offline
Ivrig

Ikke kjennskap til denne selv, men vurderte 20"-utgaven til min sønn...
http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/S...0000069240.aspx

#1420952 - 11/06/2012 12:58 Re: Sykkeltur med jr [Re: Red Devils]
TruTech Offline
Avhengig

Sted: Bøler, Oslo
Ville droppa å kjøpe Spark, en ting er at demperne ikke har noe for seg, en annen ting er at vekten på syklene øker. Min erfaring med sykler til barn er at det viktigste er at sykkelen er lett.. Når de er 6-7-8-9 år så har det mer for seg at de har en lett sykkel som de mestrer, fremfor en tung sykkel med masse staffasje som de strengt tatt ikke har bruk for.

Har blant annet trent barn som har gått fra Spark sykkelen (20") og over på en mye lettere men helstiv Diamant, og hadde det mye mer morro på sykkelen, samt syklet bedre!

De små humper mye på syklene sine, men det er også fordi de selv er så lette..

#1420965 - 11/06/2012 13:07 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
Initium Offline
Medlem

Diamant han har nå, men det ble kjøpt den " tunge " og ikke " den lette " da den ikke var kommet til lager når bursdagen ble avholdt i mars...

#1420967 - 11/06/2012 13:08 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
Red Devils Offline
Ivrig

Enig at vekt er viktig, men vekt teller ikke alt der heller. Jeg kjøpte til slutt en dirt-sykkel til sønnen min. Den er "blytung" men er trygg og solid og fungerer fint både til hopp og sti. Der synes jeg Diamantene o.l. kommer til kort der geometri, dekkvalg, styre osv. ikke er optimalt for å få glede av sykle i terreng. Men til grus og vei er de nok fine.

#1421014 - 11/06/2012 13:49 Re: Sykkeltur med jr [Re: Red Devils]
TruTech Offline
Avhengig

Da har vi forskjellig opplevelse av barnesykler.

Av de kanskje 100 barna vi har trent de siste årene, ser vi at de som har lette sykler, som ikke er for store (sykler skal vokses ut av, ikke inn i) også er de som mestrer stisyklingen best, og har det mest morro med syklingen sin. Og om man ser dem i konkurransessammenheng, så er de også ofte av de kjappeste.
Det jeg synes kanskje er mest trist av alt er når det kommer en kjempegira unge på trening med helt flunkende ny sykkel som dessverre både er for stor, for tung og uhåndterlig.. De barna blir så skuffa når de plutselig ikke klarer kneiker som de vanligvis har klart helt greit med den forrige lille, lette sykkelen..

Men barn er forskjellige, akkurat som voksne, og det er helt sikkert noen som trives best på en tung sykkel. Hos "våre" barn ser vi dessverre at de ikke henger helt med, og ikke har samme utviklingen som de med lettere, enklere håndterbare sykler..

Trude

#1421024 - 11/06/2012 14:00 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
GardS Offline
Ringrev

Sted: Nesodden
Er'n rundt 140 cm, kjøp 26". finn en med lavt og kort overrør. skal du gjøre det skikkelig, så bør du få tak i en 165mm krank og antagelig et litt kortere stem. 165mm er nok fortsatt litt lang. Men med kortere krank, blir de ofte sittende litt for høyt. Det går også utover bevegeligheten foran og bak setet

Tar du dette i en sykkelbutikk, får du kanskje endringene for en rimelig penge.

har en datter på 7 (139cm) hun har tilgjengelig både en 26" og en 24". Hun velger 26", nesten hver gang. Nå i det siste også med klikkpedaler

Redigert av GardS (11/06/2012 14:04)

#1421038 - 11/06/2012 14:13 Re: Sykkeltur med jr [Re: TruTech]
Red Devils Offline
Ivrig

Jeg er også enig i at man skal vokse ut av syklene. Det er fy-fy å kjøpe sykler ungene skal vokse "inn" i. Lettest sykkel så klart, men mange av barnesyklene er ikke rettet mot sti, hopp og moro ICON_SMILE Jeg har ingen erfaring av å trene unger, så dine observasjoner er helt sikkert riktig. ICON_SMILE Men gode dekk, fornuftig sittestilling osv. er aldri noen ulempe på sti ICON_SMILE

#1421042 - 11/06/2012 14:17 Re: Sykkeltur med jr [Re: Red Devils]
TruTech Offline
Avhengig

Sitat: Red Devils
Men gode dekk, fornuftig sittestilling osv. er aldri noen ulempe på sti ICON_SMILE

Der er vi 100% helt enige!!!

#1421528 - 11/06/2012 23:00 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
RaymondJ Offline
Ringrev

Sted: Halden
Leste litt rundt på nett før jeg handlet sykkel ifjor til elleveåringen min. 24" Scott Scale JR, og den har faktisk en dempegaffel som funker for barn! Veldig fornøyd med den, har ikke skivebremser men har lest det er mange som ikke anbefaler det på barnesykler. Mener argumentet var at barn hiver/legger fra seg sykkel "litt" uforsiktig innimellom og dermed har lett for å bøye skivene?

#1421613 - 12/06/2012 06:01 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
Terjers Offline
Entusiast

MIn 10-åring har en Scott Scale JR. Han er superfornøyd. Ettter et par lette intro-turer med far drar han nå på stitur alene i nærområdet. Ikke så fryktelig dyr heller.

#1421616 - 12/06/2012 06:49 Re: Sykkeltur med jr [Re: Terjers]
RobG Offline
(Formerly Fux)
Søk hjelp!

Sted: Søgne
Min, på 9år fikk en 14" 26`er.

Fordelene fra 20 toms hjul blir mange. Bedere dekkvalg, lettere gaffler å oppdriver, skivebrems er lettere å betjene osv.

Ser ut som en 29`er på en kar på 135. ICON_WINK

Vedlegg
seb.jpg (278 nedlastinger)

Redigert av RobG (12/06/2012 06:51)

#1421617 - 12/06/2012 06:53 Re: Sykkeltur med jr [Re: RobG]
RobG Offline
(Formerly Fux)
Søk hjelp!

Sted: Søgne
Det er verre å finne tøy som passer.

#1421709 - 12/06/2012 09:24 Re: Sykkeltur med jr [Re: RobG]
GardS Offline
Ringrev

Sted: Nesodden
Sitat: RobG
Det er verre å finne tøy som passer.

http://www.justjuniorscyclewear.co.uk/index.html

#1422188 - 12/06/2012 17:05 Re: Sykkeltur med jr [Re: Initium]
Initium Offline
Medlem

Må se om det er et alternativ med en voksensykkel.

Må i så fall være en som er godt nedsvingt mot setet, så han slipper slå " tisluren " i dårlig terreng, der han må gå av sykkelen. Så at Scott har noen kjekke barnemodeller, og neste er vel besøk i sykkelsjappa for å finne ut hva vi må lete etter. Mulig en liten damemodell i anonyme farger kan være tingen, de har ofte litt korte overrør, er mer nedsvingt og finnes i mindre størrelser.

Veldig godt eksempel dette, på at det er fort gjort å ødelegge idretts( i dette tilfelle: sykkel ) gleden.
Jeg SER han sliter på røft underlag, langt mer enn nødvendig.