#1413414 - 02/06/2012 00:39
Re: Min første baggyshorts (tips ønskes)
[Re: FHanserud]
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Prisklasse?
Jeg har tre Sombrio-shortser av Rev-modellen som alle er bortimot som nye, den eldste er vel nå på sin tredje sesong med nedspraying av gjørme på hver sykkeltur etterfulgt av tur i vaskemaskina. De koster litt, men holdbarheten og komforten er hvertfall top notch. Jeg kjører med bib inni, jeg synes de funker kanonbra til andre aktiviteter også.
Ellers har jeg ikke personlig erfaring, men jeg vurderer å teste ut Norrønas Fjørå-modell i år, da jeg har hørt mye bra om den.
Redigert av perbl (02/06/2012 00:40)
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1413416 - 02/06/2012 00:42
|
Ringrev
|
Kjøpte meg en sombrio fra CRC. Kjøpte også en sombrio bokser med padding. Jeg sykler knapt en meter uten padding, men det er vel en smaks sak.
Veldig fornøyd med shortsen, fin lufting på innsiden av lår som kan lukkes med glidelås og en bokser med padding festet inni.
Usikker på om den selges i butikk i Trd/Oslo, men størrelser ut ifra nettbutikken funket fint for meg.
B
Topp
|
|
|
|
#1413431 - 02/06/2012 06:10
|
Avhengig
Sted: Kristiansand
|
Jeg kjøpte meg en Sombrio Highline Epik i rød i fjor høst. Har vært kjempefornøyd med passform og slikt, men gjørma har satt seg fast bak så den blir aldri ren igjen. Kjøpte med innlegg(paddet boxer) og bruker stort sett denne hver gang. Denne kosta vell 600 inlusive padding, men mulig det var på tilbud. Kjøpt på CRC men tror de har de inne på BAB i oslo. Jeg kjøpte nettopp en Specialized DH shorts, denne har ekstremt god lufting, kjentes tung ut helt til jeg tok den på. Da kjentes den mye lettere. Den er laget i noe skikkelige robuste materialer og har sydd inn diverse beskyttelse så den tåler en del fall. Meget mulig BAB har inne denne også, hvis ikke noen andre som selger Specialized har den. Kostet meg 800. Jeg syns forøvrig fjørå virker interessant men syns 1200 er litt i overkant å betale. Men var nettopp inne på norrona.com og ser at den går for 129E nå, som er rett under tusenlappen. Da er den nok billigere i butikk også, og den er også kommet i en heftig grønnfarge. 
Topp
|
|
|
|
#1413443 - 02/06/2012 07:50
|
Lilloman
[sensurert]
Sted: ut i vår hage - "osolo"
|
Jeg planlegger altså kjøp av min første baggy sykkelshorts, og trenger anbefalinger. Finnes det noe i en sånn passelig grei prisklasse som kan betegnes som "midt på treet" med tanke på egenskaper forskjellige baggyshortser har som jeg etterhvert kan komme til å utvikle preferanser om? Bør jeg begynne med en med eller uten padding i? Andre ting jeg bør tenke på?
Ser helst etter noe som kan prøves på, enten i Trondheim eller i Oslo. Sombrio, POC, Norrøna samtidig synes jeg den nye til Sweet ser bra og Sombrio-aktig ut i kvaliteten. En god stishorts kommer lett opp i 1000 - 1300,- og de dyreste er ofte verdt det. Min Sombrioshorts er like god som ny etter fire år og den er brukt mye til stisykling og utforsykling. BABRacing på løkka eller Rå Sport rett ved Lorry er hyggelige butikker som bør besøkes.
Topp
|
|
|
|
#1413492 - 02/06/2012 10:57
|
Ivrig
Sted: Møre & Romsdal
|
Kjøp deg en surfeshorts på Jack&Jones, 2-300kr, puster godt, og sitter godt i rumpa.
Topp
|
|
|
|
#1413554 - 02/06/2012 14:06
|
Yozo Fanboy
[sensurert]
|
Jeg skjønner at noen bruker baggy "sykkelshorts" uten padding/"chamois", men for meg er den det eneste som gjør en sykkelshorts ti len sykkelshorts, og uten det, kan du like gjerne sykle i i olabukser. Skal du sykle mer enn noen få kilometer om gangen, synes jeg padding er obligatorisk. For meg funker billige like bra som dyre, men uten padding med sømmer eller gud forbi undertøy under, betyr plager i etterkant.
|
Topp
|
|
|
|
#1413557 - 02/06/2012 14:10
|
Søk hjelp!
Sted: Lia øst for holmen.
|
Forskjellen for meg er at den ikke er lang i skrittet. Det er forskjellen mellom en surfeshorts og en sykkelshorts. At noen bruker chamois eller ikke er avhengig av hvordan de føler setet passer for dem.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1413560 - 02/06/2012 14:14
|
Yozo Fanboy
[sensurert]
|
Litt uenig der. Padding er ikke kun for å kompensere for dårlig passform på sete. Uansett hvor godt setet passer, vil stoffet og sømmene i vanlige shortser gnage når du sitter lenge på dem og tråkker.
|
Topp
|
|
|
|
#1413571 - 02/06/2012 15:03
|
Søk hjelp!
|
Men det er ikke det som er selve forskjellen mellom en vanlig shorts og en sykkelshorts. Hvorfor tror du de fleste stisykkelshortsene selges uten chamois?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1413625 - 02/06/2012 16:57
|
Yozo Fanboy
[sensurert]
|
Aner ikke. De fleste? Alle jeg har kjøpt har kommet med bleie, men jeg har selvsagt sett at det finnes modeller uten også.
Hva er ellers forskjellen, da. Selvsagt er det greit å slippe sømmer og folder akkurat i sitteflaten, men for meg har en sykkelshorts padding. Hvis jeg kjøpte uten måtte jeg jo a undertøy med pad, for å sykle uten mer enn noen ytterst få km. er helt uaktuelt for meg i alle fall. Men som alltid: YMMV.
|
Topp
|
|
|
|
#1413725 - 02/06/2012 19:21
|
Søk hjelp!
|
Absolutt verdt kronene. Hvis den passer fasongen din. Hørt om noen få som mener den ikke satt så godt. På meg satt den som et skudd.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1413954 - 03/06/2012 01:57
|
Nytt medlem
|
Kjøpte en Endura Singletrack Shorts i black/ultramarine fra CRC for noen uker siden. Den kommer uten liner, så jeg la på en Endura Clickfast mesh-liner. Solid shorts med god liner til en meget overkommelig pris. På grunn av moms og fortolling, sparer du noen kroner om du bestiller shorts og liner i to ordre.
Redigert av incogneato (03/06/2012 02:00)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1413958 - 03/06/2012 02:41
|
Tørr bak øra
|
Ser helst etter noe som kan prøves på, enten i Trondheim eller i Oslo. I Trondheim kan du få prøvd og kjøpt Norrøna Fjørå på Hank Sport, Intersport Lade og Axel Bruun i midtbyen, gitt at dem ikke er utsolgt eller mangler størrelse. Selv har jeg 2 stk Fjørå. 2 stk pga at minst en må alltid være klar til bruk, hvis ikke kan det bli krise 
|
|
Topp
|
|
|
|
#1414133 - 03/06/2012 12:43
[Re: incogneato]
|
MaBose Infotainment
Søk hjelp!
Sted: Beste østkant
|
Solid shorts med god liner til en meget overkommelig pris. På grunn av moms og fortolling, sparer du noen kroner om du bestiller shorts og liner i to ordre. Anbefaler også Endura shorts. Passe billige, grei kvalitet. Kan tilogmed brukes i typiske lycra-only-ritt. En godt sittende baggy tiltrekker tilsynelatende også damer .... Martin 
|
|
Topp
|
|
|
|
#1414242 - 03/06/2012 15:53
|
Entusiast
|
Er det noen som har testet Mavic Notch? Er så smått på jakt etter shorts selv, og denne ser ganske fet ut, ble godt likt på bikeradar, og er adskillig billigere enn fjørå. (som student kan jeg på ingen måte rettferdiggjøre å kjøpe fjørå-shortsen fremfor noe billigere ...)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1414504 - 03/06/2012 21:09
|
Fersking
|
Kjøpte akkurat Sweet Hunter shortsen, siden jeg er en Sweet hore sommer som vinter, og den er dritbra. Vannavstøtende og flexy som få. Eneste jeg har å utsette er at de kanskje er litt i overkant baggy rundt knærne, selv med knebeskyttere.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1414528 - 03/06/2012 21:30
[Re: tmork]
|
Señor
[sensurert]
Sted: I et horn på veggen
|
Sombrio, POC, Norrøna samtidig synes jeg den nye til Sweet ser bra og Sombrio-aktig ut i kvaliteten.
En god stishorts kommer lett opp i 1000 - 1300,- og de dyreste er ofte verdt det. Min Sombrioshorts er like god som ny etter fire år og den er brukt mye til stisykling og utforsykling.
Henger meg på Terje, etter å ha sett din første Sombrio og hørt dine synspunkter er kolleksjonen min økt til 5 Sombrio shortser. Fantastiske til sykling og fritid, 4 veis strekk gjør dem utrulig komfortable. Den eldste brukes mest, fordi den nå begynner å se litt lurvete ut i fargen, men formen og strekken er den samme. Fantastisk som sikkert mange andre også er. I disse dager selges de fleste på tilbud til en halv høvding.
Topp
|
|
|
|
#1414554 - 03/06/2012 21:46
[Re: tmork]
|
Ringrev
Sted: Nordpolen
|
Jeg er også meget fornøyd med min Endura Singletrack. Den går på sin tredje sesong nå. Falt nylig på asfalten i 45km/t på vei hjem fra stitur med kun noen merker i stoffet som resultat. BIB-buksa på innsiden ble derimot revet i filler, og jeg fikk et rimelig greit skrubbsår på låret. Tør ikke tenke på hvordan det hadde gått uten Endura-shortsen ytterst … En god stishorts kommer lett opp i 1000 - 1300,- og de dyreste er ofte verdt det. Hvordan da? Jeg synes en baggy er ganske lite hokus pokus, så lenge den sitter greit 
|
|
|
|
#1415013 - 04/06/2012 12:11
|
Søk hjelp!
|
Jeg har en Sombrio som jeg kjøpte i 2004 som jeg fortsatt bruker. Ikke helt på topp og litt varm, men fungerer helt fint!
|
|
Topp
|
|
|
|
#1416599 - 05/06/2012 22:12
|
Entusiast
Sted: Elnesvågen
|
Shortsen du hadde Birken det året da cowboy? Da du satt med ølboksen i hånda og legenden himself dissa deg på forumet her;)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1416623 - 05/06/2012 22:25
[Re: giant advanced]
|
Avhengig
Sted: Moholt
|
Shortsen du hadde Birken det året da cowboy? Da du satt med ølboksen i hånda og legenden himself dissa deg på forumet her;) Om dette er myntet på meg er jeg redd du forveksler meg med noen.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1416645 - 05/06/2012 22:40
|
Ringrev
|
Vel, da har jeg gått så langt som til å bestille en Sombrio Highline II Epik 2011-modell fra CRC, siden de hadde den til noe sånt som 60% avslag og jeg strengt tatt ikke trenger det aller nyeste. Så får vi se hva dommen blir. Kjøpte en slik shorts for ca 1 mnd siden og veldig fornøyd og en fin pris også. Tror/håper du også blir fornøyd.
Topp
|
|
|
|
|
|