#1400236 - 16/05/2012 22:20
polering av sykkel
|
Avhengig
Sted: oslo
|
Ok; først så det er sagt: jeg er en komplet noob når det gjelder polering, jeg vet egentlig så vidt hva det er... Men det jeg vet er at malingen på min 3-4 år gammel karbonramme har miset glansen sin helt og trenger virkelig å få liv og glede tilbake! Jeg har ikke tenk å bruke mer enn 2-3 hundre på produkter og dette blir min første gang. Så, hva anbefaler dere av vokser og det jeg trenger? og kanskje det viktigstet spørsmålet : hvordan polerer man en karbonramme? Trenger virkelig hjelp, og kanskje en veldig snill hjelpende hånd som bor i oslo?;-)
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1400239 - 16/05/2012 22:25
Re: polering av sykkel
[Re: brandonman:)]
|
Ringrev
|
Gjorde det samme på mine sykler i fjor. Vær obs på at du skal ha polering og IKKE rubbing. Sistnevnte er det slipemiddel i og er får meget matte flater.
Les på "boksen" og gjør som det står. Kjøpte selv en flytende poleringsvoks i fjor som var meget lett å legge på og få blank. Legges på med en medfølgende svamp og så dro jeg over med en fille. Er vel ikke noe forskjell på en karbon ramme en en i aluminium/stål skulle jeg tro.
B
Topp
|
|
|
|
#1400241 - 16/05/2012 22:27
|
Ivrig
Sted: Lillehammer
|
Er den matt fordi den er slitt og ripete? Antakelig burde du polere ned først og så legge voks, men da bikker du fort to hundre. Om du styrer unna Turtle Wax og går for f.eks. Chemical Guys eller Meguiars som er lettere tilgjengelig på f.eks. BilXtra kan du komme langt. Hvis det er riper bør du prøve f.eks. Meguiars Scratch-X først og så kan du legge Meguiars Tech-Wax etterpå. Men, dette holder til maaange sykler... Tar som regel det jeg har stående til bilen (og det er ikke Turtle Wax  ) Legg ut et bilde så blir det lettere å uttale seg.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1400321 - 16/05/2012 23:51
[Re: OveR]
|
Ivrig
Sted: Lillestrømmen
|
Hva er i veien med Turtle wax?
mvh OveR Tungt å jobbe med og gir dårlig resultat. Heller ikke noe "cut" i den. Turtle Prewash xT nanowash er eneste produktet jeg liker fra de. Meguiars paint renovator er fin til å fjerne riper i klarlakk. Den og scratchx.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1400335 - 17/05/2012 00:27
|
Besatt
|
Meguiars Ultimate Compound er også fin, en slags lett rubbing som blir til polering mens du gnir. På det viset får du fordelene at du både får bort litt riper og får polert det opp i samme operasjonen.
Topp
|
|
|
|
#1400343 - 17/05/2012 01:08
|
Avhengig
Sted: Oslo
|
Meguiars er det eneste rette å bruke. Når jeg vasker bilen med shampoen deres er bilen like blank som autglym polert. Autogeek.net er beste stedet å handle i fra. Kjøper gallon kanner med polish. Men så er jeg polish freak også da
Topp
|
|
|
|
#1400369 - 17/05/2012 07:42
|
Ivrig
Sted: Lillehammer
|
Silverwrx kom meg i forkjøpet om hvorfor ikke kjøpe Turtle Wax  Meguiars er en fin kombo med at det fortsatt er relativt rimelig, det er drøyere, varer lengre og fungerer meget bra. Går du opp et lite hakk til f.eks. Chemical Guys får du ganske mye mer for ikke så mye mer penger, men for en sykkel holder Meguiars i massevis:) Fikk min første sykkel med klarlakk forrige uke etter å ha sykla på mattlakkerte sykler et par år. Det var en godt å få lagt på en runde med SwissVax  Helt ren og pen etter kun å bli spylt av med hageslangen.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1400393 - 17/05/2012 08:51
|
Avhengig
|
Ok, jeg har lest om polering på forskjellige nettsider. På alle så står det at man skal vaske sykkelen skikkelig og la den tørke. For så å legge på litt voks på rama,burde hjulene fjernes? og så skal man rett og slett gni denne voksen på ramma og den er klar?
Topp
|
|
|
|
#1400402 - 17/05/2012 09:00
|
Tørr bak øra
Sted: Vestpå
|
Ok, jeg har lest om polering på forskjellige nettsider. På alle så står det at man skal vaske sykkelen skikkelig og la den tørke. For så å legge på litt voks på rama,burde hjulene fjernes? og så skal man rett og slett gni denne voksen på ramma og den er klar? Følg bruksanvisningen på flasken/boksen til den poleringen du velger å kjøpe. Uansett hvilke type polering du velger er den bedre enn å ikke polere.
Topp
|
|
|
|
#1400407 - 17/05/2012 09:06
|
Entusiast
Sted: bærum
|
Sier seg vel selv at jo mer du fjerner av hjul og wire osv. jo bedre kommer du til og får polert.. Så er det bare og gnikke og gnu ja. Polish med voks beskytelse i er fint og bruke, da får du opp litt glans og beskytter i samme vending. Så lar du det tørke litt og tørker av. Eller vis du er litt sprø som meg og noen over her:  Arkiv foto; Makita roterende maskin/Meguiars produkter.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1400533 - 17/05/2012 15:01
[Re: OveR]
|
Señor
[sensurert]
Sted: I et horn på veggen
|
Hva er i veien med Turtle wax?
mvh OveR Turtel maskerer slipemiddel i voksene sine (om de gjør nå vet jeg ikke, MEN), de produktene som det står inneholder silicon er silicon slipemiddel (Det stod så i rapporten fra den gang Statens teknologiske institutt). Jeg hadde en sak med De som importerer Turtel voks for en del år siden. Jeg ødela en ny sort SaaB med Turtel voks. Den så ut som det lå et lag med "englehår" over hele bilen. Og når også en i NAF sin juridiske avd. var omgangsvenn med sjefen for Turtel ga resultatet seg selv. Spilte ingen rolle hva rapportene sa, jeg fikk en flaske med tilsvarende stoff jeg hadde ødelagt lakken med som plaster på såret. Jeg skyr alt som har med Turtel etter den saken.
Topp
|
|
|
|
#1400567 - 17/05/2012 16:19
|
Avhengig
|
hørtes ikke bra ut stig!  ok, bestem dere : jeg trenger en billig og bra voks, så hvilken??
Topp
|
|
|
|
#1400577 - 17/05/2012 16:36
|
Besatt
|
ok, bestem dere : jeg trenger en billig og bra voks, så hvilken?? Det er jo du som må bestemme deg? Vi som vet hva vi trenger og hvordan det skal gjøres, trenger ikke bestemme oss.
Topp
|
|
|
|
#1400601 - 17/05/2012 17:43
|
Avhengig
|
selvsagt det er meg som bestemmer men dere blir jo aldri enige om det som er bra og ikke er det! ;)jeg tror jeg går for Meguiars jeg, men hvor får jeg kjøpt det?
Topp
|
|
|
|
#1400613 - 17/05/2012 17:58
|
Señor
[sensurert]
|
Har du hørt om Google Hvor vanskelig kan det egentlig være?
Redigert av StigB (17/05/2012 17:58)
Topp
|
|
|
|
#1400623 - 17/05/2012 18:10
|
Avhengig
|
har hørt om google ja, men jeg mener: hvilken bil-butikk får jeg kjøpt det på? ønsker ikke å kjøpe på nettet.
Topp
|
|
|
|
#1400706 - 17/05/2012 20:12
[Re: Brusdalen]
|
Señor
[sensurert]
|
Tullbals er vel det rette, en eller annen nabo har vel en gammal skvett med noe suppe som kan brukes.
Topp
|
|
|
|
#1400710 - 17/05/2012 20:17
|
Avhengig
|
har desverre ikke noe sånt liggende i garasjen men kan spørre litt her og der, hvor mye koster meguiars billigste voks? har hørt at biltema hadde noen bra og?
Topp
|
|
|
|
#1400724 - 17/05/2012 20:33
|
Avhengig
|
funker de på biltema bra eller? leste på en eller annen tråd at voksen dems kom best på en test.
Topp
|
|
|
|
#1400890 - 17/05/2012 23:27
|
Entusiast
Sted: Østlandet
|
Og finner du ikke den så kjøp Meguiars Ultimate Compound som nevnt over i tråden. Noe av det bedre du får kjøpt løst hos sjapper som ikke spesialiserer seg i Norge. Bilxtra har den nesten garantert i hvertfall. Men på generell basis er ikke Meguiars "det eneste rette" som en tidligere i tråden prøver å si. Meguiars har en del bra, men også en del juggel. Og fryktelig overpriset i norske butikker.
P.S. Ikke kjøp poleringsgarn for å gnikke, men få med deg noen pads. Gnikk-gnikk og fjern overflødig polish med ren microfiberklut. Husk vask grundig på forhånd så du ikke gnir grus enda mer inn i lakk.
Topp
|
|
|
|
|
|