Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#1400918 - 18/05/2012 00:04 Re: polering av sykkel [Re: MortenML]
marius_kj Offline
Entusiast

Sted: Østlandet
Sitat: MortenML
Herrejeremias. Hvordan er det mulig å bruke en hel nasjonaldag på å finne ut av hva slags polish man skal ha på en SYKKELRAMME? Mulig jeg er naiv og skjødesløs, men bilen min til en snau mill. får det den får og er mer enn happy med det. Pen, glad og blank.

Vet ikke hva du mener med "får det den får", men det høres ut som du kanskje er litt naiv og skjødesløs, ja ICON_WINK Jeg tipper den neppe er så pen, glad og blank hvis man studerer den i sollyset. Men de fleste er fornøyd med pen-i-fra-langt. For meg, som også har stor interesse for bilpleie, har jeg høyere krav.

Men enig, polering til sykkel er ikke noe man trenger å diskutere i det vide og det breie.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1400922 - 18/05/2012 00:14 Re: polering av sykkel [Re: marius_kj]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Spissformulert en smule. Bilen min er strøken på nært hold i sollys. Håndvask, to vaskebøtter, mikrofibevott og hele kladeisen. Om jeg polerer med polish A eller B er jeg egentlig helt likegyldig til. Ser ikke forskjell. Bilen er blank uten uønskede reflekser og skjolder. Holder for meg.

#1401043 - 18/05/2012 09:15 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
Tobben63 Offline
Tørr bak øra

Sted: Vestpå
Du kan bruke den beste polering du vil, men hvis du ikke bruker "fiiiin" poleringsfiller/vat kan du ødelegge mer enn du aner!
Stoff med "hare" fiber i riper lakken.

#1401051 - 18/05/2012 09:33 Re: polering av sykkel [Re: Tobben63]
larsb Offline

[sensurert]

Sted: Bjølsen, Oslo
Sitat: Tobben63
Stoff med "hare" fiber i riper lakken.

Det gjør sannelig sand/vann blanding også. Og grus, trær og stein. Hensikten med å polere en sykkel er ikke mer ann at den blir litt lettere å få rein med hageslange.

Kom med på jorda igjen alle dere bilshinere.

LarsB

#1401053 - 18/05/2012 09:34 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
Larsemannen Offline
Ivrig

Sted: Lillehammer
Nå vet jeg at du kjører blank og ny bil MortenML. Jeg føler vi har fullført diskusjonen rundt polering av ramme (som jeg sa tidligere tar man det man har stående ICON_SMILE ) Men, blir litt nysgjerrig når du ikke merker forskjell på voks. Hva slags voks har du brukt da? La på god (og ja, altfor dyr om man ikke er veldig interessert) voks på en rød A5 min far kjøpte mens den enda stod i salgslokalene til Møller. Selgerene småhumra da jeg kom, men vart stående og se helt forbløffet på resultatet for det hadde de virkelig ikke trodd. Far ringte hver gang det regna den første måneden i ren begeistring av hvordan regndråpene oppførte seg på lakken.:) Det er stor forskjell på ulike typer voks, både i levetid, glans og beading/vannprellende effekt. Men like viktig er forarbeidet. Tar man godt vare på en bil fra den er ny vil man ha blank og fin bil i laang tid. Men, jeg må si jeg har hatt et par aha-opplevelser med hva ulik voks kan gjøre med fargedybde og glans på en bil.

#1401099 - 18/05/2012 10:04 Re: polering av sykkel [Re: Larsemannen]
marius_kj Offline
Entusiast

Spissformulert en smule. Bilen min er strøken på nært hold i sollys. Håndvask, to vaskebøtter, mikrofibevott og hele kladeisen. Om jeg polerer med polish A eller B er jeg egentlig helt likegyldig til. Ser ikke forskjell. Bilen er blank uten uønskede reflekser og skjolder. Holder for meg.

Du har i hvert fall riktig vaskemetode (forutsatt at du har gjort litt mer forarbeid FØR du begynner med vaskebøttene). Ikke meningen å betvile dine metoder, men det fleste tror det holder med svamp og litt zalo i ei bøtte.

Sitat: Larsemannen
Nå vet jeg at du kjører blank og ny bil MortenML. Jeg føler vi har fullført diskusjonen rundt polering av ramme (som jeg sa tidligere tar man det man har stående ICON_SMILE ) Men, blir litt nysgjerrig når du ikke merker forskjell på voks. Hva slags voks har du brukt da? La på god (og ja, altfor dyr om man ikke er veldig interessert) voks på en rød A5 min far kjøpte mens den enda stod i salgslokalene til Møller. Selgerene småhumra da jeg kom, men vart stående og se helt forbløffet på resultatet for det hadde de virkelig ikke trodd. Far ringte hver gang det regna den første måneden i ren begeistring av hvordan regndråpene oppførte seg på lakken.:) Det er stor forskjell på ulike typer voks, både i levetid, glans og beading/vannprellende effekt. Men like viktig er forarbeidet. Tar man godt vare på en bil fra den er ny vil man ha blank og fin bil i laang tid. Men, jeg må si jeg har hatt et par aha-opplevelser med hva ulik voks kan gjøre med fargedybde og glans på en bil.

Flaks du bor på Lillehammer da... kort vei til Swissvax ICON_SMILE

#1401158 - 18/05/2012 10:48 Re: polering av sykkel [Re: larsb]
pedaIglipp Offline
Besatt

Sitat: larsb
Det gjør sannelig sand/vann blanding også. Og grus, trær og stein. Hensikten med å polere en sykkel er ikke mer ann at den blir litt lettere å få rein med hageslange.

Ok, så hockeyspillere kan pusse tenna med grus, siden de mest sannsynlig får knekt og knust endel av de under kamp?

#1401208 - 18/05/2012 11:36 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
Freakout Offline
Ringrev

Sted: Lommedalen
Ser jeg befinner meg i mengden med høytrykkspyler, bøtte med såpevann og svamp. Noen som har lyst til å gi en forklaring på rett måte på vask av bil?

#1401219 - 18/05/2012 11:50 Re: polering av sykkel [Re: Freakout]
marius_kj Offline
Entusiast

Her er en liten guide for de som er litt opptatt av å bevare bilen (lakken) best mulig:

Bilpleie for dummies

#1401221 - 18/05/2012 11:51 Re: polering av sykkel [Re: marius_kj]
Larsemannen Offline
Ivrig

Sitat: marius_kj

Flaks du bor på Lillehammer da... kort vei til Swissvax ICON_SMILE

Nja... De kunne gjerne vært lengre unna for lommeboka sin del ICON_WINK Bor også i samme gate som Dag, som driver det, så det blir litt kniving kan du si. ICON_SMILE

#1401230 - 18/05/2012 12:06 Re: polering av sykkel [Re: Larsemannen]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Men, blir litt nysgjerrig når du ikke merker forskjell på voks. Hva slags voks har du brukt da?

Det som står i boden nå er diverse fra Meguiars, Autoglym, Pinnacle og noe prøvegreier fra Mother’s.

#1401232 - 18/05/2012 12:09 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
marius_kj Offline
Entusiast

Hehe...det vil jeg tro, ja. Som all annen hobby kan det fort bli dyrt, men jeg har i hvert fall få gjenstander som er like dyre som bilene, derfor tenker jeg at det er greit å ta vare på det.

Dag og resten på swissvax/exint skal ha skryt for en service ut over det normale. Alltid hyggelig å handle der, selv om det fort blir kostbart.

#1401307 - 18/05/2012 13:24 Re: polering av sykkel [Re: MortenML]
StigB Offline
Señor
[sensurert]

Sted: I et horn på veggen
Men, blir litt nysgjerrig når du ikke merker forskjell på voks. Hva slags voks har du brukt da?

Det som står i boden nå er diverse fra Meguiars, Autoglym, Pinnacle og noe prøvegreier fra Mother’s.

Du må ha for mye tid ICON_SMILE , jeg har de siste årene brukt Meguiars lakkforsegling. Kostet på dette med etterbehandling hvert år. Vaske og tørke og den ser like nypolert ut hver gang. Vannet perler like fint hver gang.

Å vite betyr lite, om man ikke vet hva det skal brukes til.

< TOC >

#1401313 - 18/05/2012 13:29 Re: polering av sykkel [Re: StigB]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Sitat: StigB

Du må ha for mye tid ICON_SMILE , jeg har de siste årene brukt Meguiars lakkforsegling. Kostet på dette med etterbehandling hvert år. Vaske og tørke og den ser like nypolert ut hver gang. Vannet perler like fint hver gang.

Jeg har jo allverdens med tid. Med det lageret av polish og voks jeg har i boden må jo det bare bety en ting: Jeg gjør det for sjeldent ICON_SMILE

#1401570 - 18/05/2012 19:19 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
silverwrx Offline
Ivrig

Sted: Lillestrømmen
På tide å ta en 50/50 på sykkelen;)

Cannondale-Continental-Subaru

#1401842 - 19/05/2012 00:23 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
sl500 Offline
Ringrev

Sted: Tønsberg
Sitat: brandonman:)
da blir det en flake Autoglym Paint Renovator! ... så fort jeg får litt lommepenger ICON_TONGUE

Den konklusjonen ville jeg revurdert fordi dette produktet er en lakkrens med noe slipe middler i.
Fungerer greit på matt lakk for å få opp glansen samt overflate riper i klarlakk.
Men du må legge en polish eller voks over den så da må du spare til en flaske til.

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt Mekonomen Glanswax.
Dette er et billig og bra produkt med lang levetid.
Her har du en test der den kommer på en suveren første plass

http://www.bilpleieguiden.no/tester/bilpolish.pdf

Kjøpe produkter på detailersclub nivå for å polere en sykkelramme kan og bør du bare glemme.
En ting er om man allerede har noe god saker stående til billakken

Redigert av sl500 (19/05/2012 00:28)

#1401907 - 19/05/2012 09:46 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
baronKanon Offline
[sensurert]

Sted: Not the westside
Problemet med å polere/vokse en terrengsykkel er at beskyttelsen varer maks 2 turer i gjørmete vær. En polish kan være fint for å få opp igjen matt lakk, men beskyttelsen varer ikke veldig lenge (i hvert fall ikke for min bruk).

Vil du polere, bruk noe billig, men ikke bli lei deg om det er like dødt igjen om et par turer.

#1401946 - 19/05/2012 11:09 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Søk hjelp!

Sted: Hokksund (eks Stimekka)
Pedros Spray polish er enkel og fin å bruke!
Frisker opp fint og møkka renner lettere av(i en kort periode..)

#1402220 - 19/05/2012 20:12 Re: polering av sykkel [Re: baronKanon]
Larsemannen Offline
Ivrig

Sitat: baronKanon
Problemet med å polere/vokse en terrengsykkel er at beskyttelsen varer maks 2 turer i gjørmete vær. En polish kan være fint for å få opp igjen matt lakk, men beskyttelsen varer ikke veldig lenge (i hvert fall ikke for min bruk).

Vil du polere, bruk noe billig, men ikke bli lei deg om det er like dødt igjen om et par turer.

Ingen grunn til at det ikke skal holde mye lengre enn det om du ikke pøser på med avfetting og drar utover møkka med svamp uten å spyle rent når du vasker.

#1402235 - 19/05/2012 20:30 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
silverwrx Offline
Ivrig

Sted: Lillestrømmen
Trådstarter ville friske opp en ramme. Polish er ikke rett da. Først må du rense, så kan du polere og legge lakkforsegling.

Da har jeg iallefall testet. Ble bedre enn ny, helt uten riper.. 1år gammel mtb carbonramme.

Skogsmaskinen trenger en vask. Rallybilen med 0-100 på 4,5sek bak.

To dager gammel, godt inntørket søle.

Bruker vanligvis bare muc off rosa og Nxt shampoo som vist her. Disse to varer i 5år og koster 500.- i norsk dyr butikk. Gir ca 100.- årlig kostnad. Hvite silikonholker blir hvite med mucoff. Samme med klær, sko, og gressklipperen blir som ny!! mucoff funker. Men ikke på kjede.

Meguiars nxt wash(lilla).

Nxt wash og dusj megiars wheel clean på kassett.

Før(ser jo skikkelig ille ut):

Så litt autoglym paint renovator. Bruker 1-2minutt for hånd:

Speilblank. HELT 100prosent ripefri.

50/50 på dypere riper på overrør:

Dype ripene er helt borte på det lyse sølv, sorte som var maskert og ikke behandlet er like ripete. Skillet/tape ble tatt med kant i grønt dekorkryss.:

En flaske renovator koster 150.- ish. Holder til 20sykler. Si 30.- året. Fine med denne er gin cut, så fin at man ikke trenger polere etterpå. Men man kan legge forsegling, feks autoglym extra gloss protection. Den legger jeg ikke på bil, for den sitter noe grxxx. Sikkert fin på sykkel.

Sikkert en gretten gubbe som dette ikke går inn hos.

#1402309 - 19/05/2012 21:31 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
pedaIglipp Offline
Besatt

Ohh...drømmesykkelen.

#1402401 - 19/05/2012 22:32 Re: polering av sykkel [Re: Larsemannen]
baronKanon Offline
[sensurert]

Sted: Not the westside
Sitat: baronKanon

Ingen grunn til at det ikke skal holde mye lengre enn det om du ikke pøser på med avfetting og drar utover møkka med svamp uten å spyle rent når du vasker.
Har i hvert fall opplevd at møkkete sykkel på tur der man dessverre ender opp med bæring (utforsking osv), så blir det matt. Måtte rubbe opp en sykkel jeg hadde lånt i en helg før levering fordi den ble matt. Det var 2 turer type våte/gjørmete...

#1402443 - 19/05/2012 23:16 Re: polering av sykkel [Re: brandonman:)]
brandonman:) Offline
Avhengig

Sted: oslo
silverwrx, du er mesteren over alle mesterne når det gjelder å forvandle en skitten sykkel til en ny sykkel!!og for en fet sykkel forresten(og bil da :P)! ICON_SMILE

Side 2 av 2 < 1 2