#1387203 - 02/05/2012 11:29
Problem med gel-inntak under ritt
|
Tørr bak øra
Sted: Dovre
|
Hei! I går fikk jeg nok en gang problem med gel-inntak under ritt årets første ritt. Jeg hadde bunkret opp lommene med med 2 doble brødskiver med nugatti. Hver brødskive var delt opp i 4 deler og pakket inn i aluminiumsfolie. I tillegg hadde jeg med sqeezy gel med koffein. (2stk) LINKDe første 1t40min brukte jeg brødskiver også på de siste 20km tok jeg innpå en gel etterfulgt med vann. Etter noen min kjente jeg godt at magen begynte å romstere noe skikkelig, slik holdt det på en stund, men vart ikke helt borte. Har ikke hatt noe særlig plager med dette før, men under mitt første ritt i fjor skjedde det samme, men da noe verre. Bruker normal maxim gel med strawberry smak. Noen tips?
|
|
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1387222 - 02/05/2012 11:56
Re: Problem med gel-inntak under ritt
[Re: Staksto]
|
Veteran
Sted: Andebu i Vestfold
|
prøv high5 sin citrus gel, den har jeg prøvd og spise magen dårlig på under en kortlangtur, sånn for og se om magen reagerte, og fikk ingen reaksjon annet enn overskudd en liten stund:)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387226 - 02/05/2012 12:03
|
Ivrig
Sted: Lillestrømmen
|
Brødskive med sjoko? Hvordan får du enzymer og spytt nok til effektiv opptak av skiver i ritt tenker jeg da. Sikker på at det ikke er forberedelsene og skivene og ikke gel som gir deg mageproblemer? Men du kjenner jo din kropp best.. Jeg bruker kun flytende. Måltidsertatning til frokost med 7-800kal. Bruker kun gel og drikke underveis. Til nød en bar som må presses ned. Å få ned en skive med nugatti air(som er favoritten) er håpløst for meg fra sykkelsetet. Av squeezyproduktene, så er det koffeingelen jeg liker minst. Men bruker nesten kun squeezyprodukter og refill. Og er det noe jeg er god på, så er det å bruke lang tid på ritt 
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387232 - 02/05/2012 12:10
|
Avhengig
Sted: Hundhammeren
|
Får også litt "utfordinger" når jeg forsøker meg på koffeingel, de andre går normalt ok.
Topp
|
|
|
|
#1387238 - 02/05/2012 12:18
[Re: silverwrx]
|
Tørr bak øra
|
Brødskive med sjoko? Hvordan får du enzymer og spytt nok til effektiv opptak av skiver i ritt tenker jeg da. Sikker på at det ikke er forberedelsene og skivene og ikke gel som gir deg mageproblemer? Men du kjenner jo din kropp best.. Jeg bruker kun flytende. Måltidsertatning til frokost med 7-800kal. Bruker kun gel og drikke underveis. Til nød en bar som må presses ned. Å få ned en skive med nugatti air(som er favoritten) er håpløst for meg fra sykkelsetet. Av squeezyproduktene, så er det koffeingelen jeg liker minst. Men bruker nesten kun squeezyprodukter og refill. Og er det noe jeg er god på, så er det å bruke lang tid på ritt Er nok riktig som du sier med forberedelser. Har vært syk i 3 uker i forkant og hadde bare to turer før Lomsrittet på 80km. Så tilvenning er jo en viktig faktor som ut ble i går. Høy puls og liten tilvenning = dårlig mage med gel. Highs 5 sin gel er ikke så sterk som Maxim sin, enig med at den er et bedre valg for følsomme mager. Kan vel si "lesson learned" i dette tilfellet.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387296 - 02/05/2012 13:19
[Re: Kake]
|
Ivrig
Sted: Vestfold
|
Får også litt "utfordinger" når jeg forsøker meg på koffeingel, de andre går normalt ok. Koffeingel er mine favoritter, nå har jeg nok hatt god tilvenning over mange år med sterke expresso'r
Topp
|
|
|
|
#1387318 - 02/05/2012 13:50
|
Avhengig
|
Noen som har erfaring med litt smågodt på lomma?
Topp
|
|
|
|
#1387322 - 02/05/2012 13:54
[Re: silverwrx]
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Måltidsertatning til frokost med 7-800kal. Hvilken MR bruker du?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387725 - 02/05/2012 21:31
[Re: Øyvind V]
|
Ivrig
Sted: Lillestrømmen
|
Måltidsertatning til frokost med 7-800kal. Hvilken MR bruker du? Prøvd forskjellige; nutrilett funket best, ble kjøpt litt på impuls første gangen, men ble tykk og litt kvalmende. G-recovery fra self nutrition(bodypower) er lettest å få ned, men er egentlig en gainer med vitaminer. Kommer til å teste fler. Flytende funker iallefall. Lett å få i vann også før ritt. Spiser stort sett normal variert vanlig mat ellers.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387740 - 02/05/2012 21:43
|
Entusiast
Sted: Romerike
|
Det er bare en ting å gjøre. Test ut de forskjellige og finn en som du liker/tåler. Tror at det er en (uskreven?) regel som sier at alt du skal bruke på ritt må testes ut på trening først (intervall ikke koseturer). Jeg endte opp med å foretrekke XL1 sin gel, men den ser ut til å ha forsvunnet fra markedet. Da ble det bare å finne en annen.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387927 - 03/05/2012 00:16
|
Avhengig
Sted: Drammen
|
Hei! I går fikk jeg nok en gang problem med gel-inntak under ritt årets første ritt. Jeg hadde bunkret opp lommene med med 2 doble brødskiver med nugatti. Hver brødskive var delt opp i 4 deler og pakket inn i aluminiumsfolie. I tillegg hadde jeg med sqeezy gel med koffein. (2stk) LINKDe første 1t40min brukte jeg brødskiver også på de siste 20km tok jeg innpå en gel etterfulgt med vann. Etter noen min kjente jeg godt at magen begynte å romstere noe skikkelig, slik holdt det på en stund, men vart ikke helt borte. Har ikke hatt noe særlig plager med dette før, men under mitt første ritt i fjor skjedde det samme, men da noe verre. Bruker normal maxim gel med strawberry smak. Noen tips? På intensiste over ca 70-75% av max-puls, så er det kun flytende næring kroppen klarer å ta til seg effektivt, siden fordøyelsen da ikke fungerer optimalt. Alt fast er da så og si bortkastet og vil bare sinke deg! På ritt fra 0-3,5 t så benytter jeg meg kun av flytende næring.
Redigert av Torlog (03/05/2012 00:21)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1387929 - 03/05/2012 00:22
[Re: Leif_H]
|
Besatt
|
Jeg endte opp med å foretrekke XL1 sin gel, men den ser ut til å ha forsvunnet fra markedet. Da ble det bare å finne en annen.
Det var vel et erstatningsøksmål pågang siden Zalo-smaken minner litt for mye på originalen :-)
Topp
|
|
|
|
#1387934 - 03/05/2012 00:28
[Re: Torlog]
|
Ringrev
Sted: Mjøndær'n
|
På intensiste over ca 70-75% av max-puls, så er det kun flytende næring kroppen klarer å ta til seg effektivt, siden fordøyelsen da ikke fungerer optimalt. Alt fast er da så og si bortkastet og vil bare sinke deg! På ritt fra 0-3,5 t så benytter jeg meg kun av flytende næring. +1 Og kun flytende under ritt. Fungert bra for meg også. God frokost med mye energi egg, bacon ol har vært bra saker. Har prøvd diverse greier med mye sukkerholdig mat før ritt osv. men det gir bare masse kramper, mangel på næring og urolig mage.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388378 - 03/05/2012 14:59
|
Redaktør
[sensurert]
Sted: Oslo
|
Hvis du klarer deg med sportsdrikk så sykler du verken fort eller langt nok. Ja takk begge deler på lange ritt.
Til trening forøvrig holder det med sportsdrikk, eller bare vann og en hvetebolle bakt med omhu og kjærlighet på din lokale markastue.
Topp
|
|
|
|
#1388391 - 03/05/2012 15:15
|
Veteran
Sted: Andebu i Vestfold
|
så sant så sant, merka sjukt forskjell på en tur vi vanligvis sykler, og jeg tok den sqafe ruta, pøsa på med gels for og teste magen, makan til energi boost skal man lete lenge etter:) tok vel 2 high5 citrus gels med 20 min imellom sånn det står på pakka, og vips følte jeg meg som treåringen i huset speeda på 17kinderegg elns:p
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388398 - 03/05/2012 15:25
[Re: jodajoda]
|
Tørr bak øra
|
På intensiste over ca 70-75% av max-puls, så er det kun flytende næring kroppen klarer å ta til seg effektivt, siden fordøyelsen da ikke fungerer optimalt. Alt fast er da så og si bortkastet og vil bare sinke deg! På ritt fra 0-3,5 t så benytter jeg meg kun av flytende næring. +1 Og kun flytende under ritt. Fungert bra for meg også. God frokost med mye energi egg, bacon ol har vært bra saker. Har prøvd diverse greier med mye sukkerholdig mat før ritt osv. men det gir bare masse kramper, mangel på næring og urolig mage. Enig i det som blir sakt her ja. I fjor brukte jeg PF sin Protonic med tropisksmak hele sesongen pluss 3-6 maxim geltuber a 25gr per ritt. Men jeg skal kjøpe forskjellige slag av gel og teste litt.
Redigert av Staksto (03/05/2012 15:29)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388406 - 03/05/2012 15:37
[Re: sykkeloyvind]
|
Besatt
|
Hvis du klarer deg med sportsdrikk så sykler du verken fort eller langt nok. Ja takk begge deler på lange ritt. Jeg tåler fint 20g ekstra pulver i drikkeflaska. Næringsinnholdet blir vel ganske likt.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388410 - 03/05/2012 15:42
[Re: kjerts]
|
Besatt
|
Hvis du klarer deg med sportsdrikk så sykler du verken fort eller langt nok. Ja takk begge deler på lange ritt. Jeg tåler fint 20g ekstra pulver i drikkeflaska. Næringsinnholdet blir vel ganske likt. Da sykler vel ikke du verken fort nok eller langt nok. 
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388418 - 03/05/2012 15:49
|
Besatt
|
Det som er kjipt med sterkt blanda sportsdrikk, er hvis du merker det hoper seg opp i magen, så har du ikke noe vann å tynne ut med for å få igang magetømminga igjen.
Jeg kjører som regel to flasker. Én med sportsdrikk på ramma og en med vann på baklomma. Og en stabel med gels på venstre baklomme.
Den første flaska med sportsdrikk går som regel ganske fort ned og jeg starter gel'inga en halvtime uti rittet. På drikkestasjonene velger jeg sportsdrikk hvis magen føles bra, eller vann hvis det kjennes ut som magen begynner bli rimelig full.
Topp
|
|
|
|
#1388442 - 03/05/2012 16:45
|
Søk hjelp!
Sted: Lillestrøm
|
Hvis du klarer deg med sportsdrikk så sykler du verken fort eller langt nok. Kommer vel ann på sportsdrikken. Selv sykler jeg kun på sportsdrikk. Men er jo enig at det ikke går fort nok. ;-)
Topp
|
|
|
|
#1388489 - 03/05/2012 18:00
|
Avhengig
Sted: Drammen
|
Hvis du klarer deg med sportsdrikk så sykler du verken fort eller langt nok. Ja takk begge deler på lange ritt.
Til trening forøvrig holder det med sportsdrikk, eller bare vann og en hvetebolle bakt med omhu og kjærlighet på din lokale markastue. Benytter meg også av begge deler. Gel m/koffein 1-2 i timen+sportsdrikk. Funker meget godt til ritt..
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388965 - 04/05/2012 09:33
[Re: olechr]
|
Redaktør
[sensurert]
|
Hvis du klarer deg med sportsdrikk så sykler du verken fort eller langt nok. Kommer vel ann på sportsdrikken. Selv sykler jeg kun på sportsdrikk. Men er jo enig at det ikke går fort nok. ;-) Det går jo fort, men så fryktelig lange er ikke disse rundbanerittene lenger. For sterk sportsdrikk hemmer væskeopptaket, noe som kan bli avgjørende i lange ritt under varme forhold.
Topp
|
|
|
|
#1388969 - 04/05/2012 09:36
|
Besatt
|
Men hemmer inte svag sportsdrykk plus en massa gel vätskeopptaket på samma sett som stark sportsdryck?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1388975 - 04/05/2012 09:42
[Re: fredriks]
|
Redaktør
[sensurert]
|
Men hemmer inte svag sportsdrykk plus en massa gel vätskeopptaket på samma sett som stark sportsdryck? Godt spørsmål. Jeg drikker i hvert fall sportsdrikk og spiser gel hver for seg. Drikke gjør jeg hele tiden, gel spiser jeg ca hvert 40 minutt i lange ritt. Om sukkeret i gelen blokkerer den tynne - isotoniske sportsdrikken inntatt et kvarter tidligere tviler jeg nesten litt på, men slurkene som inntas rett etter gelen kan kanksje bli fanget i hyperton-fella?
Topp
|
|
|
|
|
|