står lengre opp her at man bør la sykkelen vandre fra side til side. Er alle enig i det? I min enfold tenker jeg at dette er energitap.
MVh
Ja, relativt rett spor (man sykler ikke sikksakk), mens sykkelen jobber kontra mot pedaltråkket. Da bruker man armene i samme bevegelse for å hjelpe tråkket.
Det er større energitap om du lar sykkelen gå helt rett og la hele kroppen gå opp og ned.
Sjekk proffene på youtube.
Er ingen ekspert men:
svar til BjKj:
Overkroppen skal være i ro, sykkelen skal svinge frem og tilbake. Stabilitet i kjernemuskulaturen er da viktig,samt at du holder et fast grep med lett bøyde albuer.
I tillegg er det viktig å tenke rundtråkk.
Når det gjelder stående sykling, pleier jeg å gjøre det ved følgende anledninger:
1. Når jeg nærmer meg bakketoppen (de siste 10-15 sekundene). Jeg får da fart over bakken, jeg får avveksling fra sittende stilling og føler at det ikke gir økt melkesyre, faktisk blir beina mine piggere.
2. Dersom det er en liten økning i bakkestigningen, og jeg ser at det vil flate ut kort tid etterpå. Da får jeg opprettholdt farten inn i det litt flatere partiet, samt at jeg får noen sekunder med endring i stillingen.
Under begge punktene forutsetter jeg at beina mine ikke har melkesyre før jeg starter å stå.
jeg pleier ikke å reise meg opp for å stå dersom jeg er midt inne i en bakke, og det ikke er noen spesiell endring i stigningen. Det fører bare til at jeg mister den gode flyten.
Jeg føler også at det er mer hensiktsmessig å gire til et lettere gir i en bakke, enn å gire til et tyngre gir. Girer jeg til et tyngre gir vil jeg bare miste den gode flyten, derfor girer jeg alltid tyngre når jeg kommer til litt flatere partier, for så å eventuelt gire lettere gir dersom jeg merker det blir for tungt. Å gire tyngre dersom jeg syns det er for lett er derfor fyfy.
Jeg skal også prøve å trene mer på stående sykling, men da er ikke målet å komme fort nok opp bakken, men det blir mer teknikktrening med lavere intensitet.
Feil som jeg vet jeg har gjort:
Tråkket med for tungt gir, fått noe melkesyre, for deretter å prøve å stå. Jeg girer da heller til et lettere gir, og fortsetter å tråkke, har jeg først fått melkesyre, må jeg ned på intensiteten, ikke opp i intensitet.
Stående sykling er derfor for meg kun brukt for å få opp gjennomsnittsfarten, der hvor det føles naturlig.