Muligheter
#1385779 - 30/04/2012 16:58 Hvorfor duger ikke Diamant?
ElCapitan Offline
Nytt medlem

Sikkert noe misvisende Topic her,, Men men.

Jeg er på ingen måter noen expert på om rådet så i jakten på ny sykkel har jeg havnet her på forumet.

Jeg ser at mange som ønsker å kjøpe seg en sykkel av litt høyere kvalitet blir frarådet her av enkelte brukere å kjøpe såkalte Husmerker/Hvermansensykler osv osv.
Jeg har jo skjønt det slik at Kjedene her sine engene merker Diamant/Nakamura/White osv , Men de aller fleste sykler er jo uansett utstyrt med Shimano og Sram og ellers likt utstyr.
Diamant har jo en haug med testvinnere men er det slik at hvis jeg bruker 15 - 20 000.- på en Trek til samme pris så får jeg en bedre sykkel ? Er det kun Gimmic og sigarføring? Eller er spesialmerkene mye bedre enn kjedemerkene?
Eller blir det det samme som å sammenligne biltester hvor Toyota gang på gang slår Porsche?

(Diamant var jo kun et eksempel da)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1385799 - 30/04/2012 17:32 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
BjornS Offline
Ivrig

Sted: Malvik
Sitat: ElCapitan
Eller blir det det samme som å sammenligne biltester hvor Toyota gang på gang slår Porsche?

I god forumånd; hvor er testen som viser at Toyota slår Porsche?

Bjørn

#1385810 - 30/04/2012 17:56 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
RoyE Offline
Ivrig

Sted: Larvik
Ett (!!!!!) innlegg og tråden har sporet av! Det er tidlig selv på ts!

RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

#1385824 - 30/04/2012 18:08 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
asap Offline
Entusiast

Sted: Nord Trøndelag
Det er vel ingen tvil om at Scott er bedre enn Porsche...

#1385840 - 30/04/2012 18:28 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Søk hjelp!

Sted: Mjøndalen
JEG tror det handler om følelser og imitsj. Dersom du driter i slike faktorer og vil ha sykkel for penga så kjøper du husmerker.
På andre siden av skalaen er de som kjøper pittesmå (og dyre?) nisjemerker der man omtrent får navnet sitt gravert inn i ramma. Ikke nødvendigvis noe bedre sykler, men man får noe som ikke Hvermansen har. Det viktigste er å SYKLE, det er av mindre betydning hva man ruller på. Diskusjonen om best og dårligst er lættis.

#1385867 - 30/04/2012 19:05 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
langen Offline
Besatt

Sted: Bærum
Jeg har en El Capitan ramme du faktisk må kjøpe. Om du er ca 2m høy er det seff en fordel, men uansett så forplikter jo nicket ditt.

..og Ventana er absolutt IKKE et husmerke!

ICON_WINK

#1385887 - 30/04/2012 19:35 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
Diamant og Nakamura har gode rammer, det har de vist over flere år nå. Hvis du kjøper en på G-sport så har du full bytterett om du ikke føler deg hjemme på sykkelen. Det er kun Geometri som bør telle. Kvaliteten på rammene er meget gode.

De fleste som sier "styr" unna husmerker, gå for high end, har knapt nok rørt en sykkel fra Grevig konsernet.
En 29.2 Diamant er langt fra feil å kjøpe. Der får du MYE sykkel for pengene dine.
Er ikke penger noe tema (forresten så viser 2012 at high end merkene er på vei nedover de også) så kjøper du noe som skiller seg ut og som føles veldig riktig for deg.

Fuji, Diamant, Nakamura, White m.m er gode sykler alle som en.

Jeg er faktisk mer skeptisk til "husmerker" som de små nettbutikkene i Norge har begynt å selge. Det er ofte Kina rammer av OEM kvalitet. Det behøver ikke bety noe, men jeg ville sjekket nøye at alle detaljer er på plass. Fester til hjulsett i gaffel frem og bak osv.

Jeg er helt sikker på at de beste gutta i Norge hadde syklet tilnæret like raskt på et husmerke rett ut fra butikk som de gjør på "nisje" / "merke" syklene.

Man betaler ganske mange tusen ekstra for et "godt" sykkelnavn uten at kvaliteten nødvendivis gjennspeiler prisen.

Slik er det på mange andre forbruker artikler også. Lyd/Bilde, Foto - Biler, samme greia går igjen.

Gresvig tester og MÅ levere gode produkter, alt annet ville ført til en kollaps for sykkelmarkedet deres. Det kan de ikke tillate seg. De ligger kanskje et år bak på nyvinninger på rammer, men det er ikke bestandig så dumt. Hender slikt forsvinner ganske raskt :-)

My 2 cents :-)

Redigert av Lurifax (30/04/2012 19:42)

#1385898 - 30/04/2012 19:46 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
og for å unngå spekulasjoner / missforståelser så jobber jeg ikke i Gresvig konsernet, men i et forsikringsselskap.
Har hatt mange sykler og mange merker. Diamant fremstår som et av de bedre merkene. Dårlig bruktverdi er eneste ankepunkt jeg har mot dette. Trek, Scott, Pinarello og flere av de kjente har et betydlig bedre bruktmarked. Og det teller hvis du er som meg, må ha, bare MÅ ha når det kommer noe nytt... Er vel en form for sykdom, men har ikke oppdaget noen kur enda :-)
Kona er vel alt for snill og tålmodig med meg!

#1385921 - 30/04/2012 20:08 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: BjornS]
BjornS Offline
Ivrig

Sted: Malvik
Sitat: BjornS

Bjørn

Glemte kanskje det viktigste her...
Velkommen til forumet, El Capitan!

Bj.

#1385940 - 30/04/2012 20:31 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: BjornS]
Red Devils Offline
Ivrig

Sitat: BjornS

Bjørn

Ja hvor er den testen? ICON_SMILE

http://www.dn.no/dnBil/article1112091.ece

#1386002 - 30/04/2012 21:21 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
erling Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Du får greit mye for penga når du kjøper Daimant/Nakamura. Men jeg synes noen modeller er litt rart spekket. Spesielt 29erne deres. Smalt styre (ja, 64 cm er smalt på en 29er), langt stem, 11/28 kassett og trippelkrank er ikke veien å gå på en 29er. I tillegg synes jeg hjulsettene har hatt svak kvalitet. Og hvorfor i all verden kan de ikke sette på skikkelige holker? Rammene har jeg inntrykk av at er helt greie. C4 komponentene er ganske lette og helt kurante. Unntatt navene som virker til å være svake. De selger også sykler med svært lette slanger som ikke er verdt en dritt. Alt i alt synes jeg det er mange ting som jeg mener gir kjøper en dårligere opplevelse av sykkelen enn hva som burde være nødvendig. Fokuset er litt for mye på vekt og litt for lite på funskjon.

Jeg legger til at dette varierer litt fra modell til modell. Noen virker bedre gjennomtenkt enn andre. Uansett synes jeg Diamant/Nakamura gjør en hederlig innsats. Men kunne gjort en bedre jobb med en del ting. Altså rom for forbedring. Men kanskje får du hva du betaler for.

#1386034 - 30/04/2012 21:52 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Cervin Online
Ringrev

Sted: Kristiansand
Uten at jeg vet for mye så virket det som om husmerkene ofte er rettet mest mot birkensyklister. Lette, smale grusræsere har de i fleng. Mere stiorientert grovere skogssykler har de dårligere utvalg av.

Så avhengig av hva bruken er må du se på forskjellige steder.
Vi som har kjøpt litt dyre spesielle merkersykler har nok også en større trang for å forsvare kjøpene våre. Derfor roper vi litt høyere. ICON_WINK

#1386043 - 30/04/2012 21:55 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Telemark Skier Offline
Entusiast

Sted: Ute ved Kysten
O ElCapitan, vært på toppen ? Regner vel med det - bra utsikt der oppe men velkommen hit ned til noe mindre steile utfordringer.

Kjøp deg Diamant eller White eller Fuji eller en av dem andre. Som alla andre sykler så må du bytte ut deler. Jeg for min del syntes husmerkene fokuserer for mye på vekt på dyre modeller. Personlig kjøper jeg heller en ramme som veier litt mere, har hakket tyngre krank og gaffel. Det blir gjerne billigere og mere holdbart. Så etter mange år på diverse sykler begynner du kanskje å bygge opp sykler.

Så kjøp gjerne Diamant bytt ut delene når dem ryker (det må du trolig på andre merker også). Få erfaring på hva som er det ultimate for ditt bruk og husk at deler du har god erfaring med kan overføres til din neste sykkel !! Nyt turen og ikke minst test NYT runden i diverse butikker

HELT UTEN MENING, men kjøpte en Wal*Mart fulldempa hussykkel til 'pub runde bruk' for mange år tilbake ... DEN holdt ikke lenge tommelopp

#1386097 - 30/04/2012 22:42 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: Cervin]
Tange Offline
Søk hjelp!

Sitat: Cervin
Uten at jeg vet for mye så virket det som om husmerkene ofte er rettet mest mot birkensyklister. Lette, smale grusræsere har de i fleng. Mere stiorientert grovere skogssykler har de dårligere utvalg av.

Så avhengig av hva bruken er må du se på forskjellige steder.
Vi som har kjøpt litt dyre spesielle merkersykler har nok også en større trang for å forsvare kjøpene våre. Derfor roper vi litt høyere. ICON_WINK

Ikke rart siden det er det største markedet i Norge. På den andre siden var det vel en Nakamant som 'vant' UB i fjor, og den var stock utenom setepinnen (?), som knakk.

#1386106 - 30/04/2012 22:47 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Jon Anders Offline
Entusiast

Bare for å dra det litt uten for topic igjen, Fuji er teknisk sett ikke et hus merke.

#1386151 - 30/04/2012 23:15 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Cervin Online
Ringrev

Sted: Kristiansand
Nei det er ikke rart i det heletatt.
Er nok mange jobbsyklister som går for "birksykler" fordi de har et barskere image enn en hybrid.

#1386163 - 30/04/2012 23:27 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
11 Offline
Tørr bak øra

Sted: Bodø
Drar den videre litt ut..

Siste Terrengsykkel....side 6 og 7 er en 2 siders reklame for Diamant Apex 29, men actionbildet de bruker er av Kippernes på GT sykkel med GT reklame både på bukse og trøye :-) ... kanskje Diamant prøver å si at du heller burde kjøpe GTsykkel, ble litt usikker :-)

#1386186 - 30/04/2012 23:39 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
ElCapitan Offline
Nytt medlem

Se såå. Mye fornuftige svar da . Er vel litt som forventer at med et husmerke så får du hva du betaler for. ( hvis du ikke har meget målretta preferanser).. Men det stemmer nok det at Vektræcet blir markedsført ganske hyppig på enkelte merker framfor byggekvalitet ¿

Btw- sammenligninga med toyota/porsche var kanskje ikke helt heldig ;-) Jeg kom bare over autoindexen 2012 :-)

#1386203 - 30/04/2012 23:57 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Garpen Offline
Besatt

Sted: La Ferme de Lambert
Btw- sammenligninga med toyota/porsche var kanskje ikke helt heldig ;-)

Om du titter lit bak Camry og Carina har Toyota en fin Formel 1 historie ICON_WINK .

De enkleste syklene til Kona, Scott eller Trek er ikke noe bedre enn en likt priset Diamura - men de store/rare merkene gjør en del R&D som du ikke finner igjen hos Gresvig før de får tid til å kopiere det (og vurdere det). Du vil med andre ord ikke se Diamant lansere en Jekyll eller SB66 før Cannondale eller Yeti. Heller ikke vil Diamura komme trekkende med 650b sykler eller fatbikes ... før de er mainstream.

Fridtjof Nansen

#1386207 - 01/05/2012 00:01 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
Jaro Offline
Entusiast

Sted: Sandnes
Jeg kjøper gjerne et "husmerke", jeg. Det jeg sparer på dette vs. en high end merkevare bruker jeg til å oppgradere til komponenter som jeg ofte liker å bytte uansett merke. Eksempelvis sete, styre, dekk osv. Kanskje vil jeg også ha såpass til overs slik at jeg kan kjøpe ei bedre sykkelbukse også!

I korthet: Jeg har sjelden syklet med en sykkel slik den ble levert fra butikk. Som flere andre her så tunes sykkelen inn slik at den blir slik jeg liker det. Og da bryr jeg meg lite om sykkelen heter Diamant eller Scott.

#1386222 - 01/05/2012 00:17 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
henrikh Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Dette er jo veldig avhengig av bruksområde og? Hvis du skal ræse grus og _du_ ikke har en god grunn til å styre unna husmerket- så kjør på.
Har inntrykk av at det er vanskelig å oppdrive noe annet enn typiske "birkensykler", men er det det man er ute etter, så får man masse sykkel for pengene.

Tror det henger litt stigma igjen etter at det ble forsøkt relativt heftig bakgirstrimming en stund- utstyret man lett kjenner igjen er bra, men litt mer anonyme komponenter var mer billigvare. Tror ikke dette er tilfellet lenger- men det finnes sikkert. Kjenner ikke C4 så godt f.eks- men har inntrykk av at folk stort sett er fornøyd. Whitene vet jeg er spekket med mye ritchey-, så det skal vel være innafor.

Det finnes vel andre merker enn white/diamant som kanskje speccer syklene litt mer fornuftig. Bredere styre, bedre holker, bedre seter, normale slanger og fornuftige dekk. Her byttes det stort sett over en lav sko uavhenig av merke, men hvis man finner en som er speccet "slik man vil ha", så sparer man jo litt av prisforskjellen til en dyrere modell?

Ikke helt uten grunn at diamant m.fl vinner masse tester.. ikke noe galt med de ICON_SMILE

#1386273 - 01/05/2012 07:28 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: henrikh]
Oystein L Offline
Vår mann i forbundet.
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: henrikh

Det finnes vel andre merker enn white/diamant som kanskje speccer syklene litt mer fornuftig. Bredere styre, bedre holker, bedre seter, normale slanger og fornuftige dekk.

Hva som er "fornuftig" defineres jo av målgruppa.
Hvis målgruppa er mosjonister flest, som ønsker en lett og kjapp sykkel til asfalt og raske grusveier (og kanskje Birken) er jo Diamant/Nakamura i utgangspunktet spec'et meget fornuftig.
Vi som trives best der grusen slutter og "naturen" begynner er tross alt i et mindretall...

#1386572 - 01/05/2012 18:48 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
skogsbarn Offline
Entusiast

Hvis man se bort ifra at Nakamura og Co tuller på sine dyrere sykkler og heldemper en del med alt for lette deler til vanlig folk, for å kunne kalle det lettest serieprodusert sykkel på market, er en Nakamura T3 til T5 et knall kjøp for en mosjonist som ikke ønsker å betale 40000 NOK for en sykkel. Bare tar på brukbare dekk og skifte baknav lager eller hele baknav etter et år og kjør.

En scott eller merida til 15 000 er ikke bedre en en Diamant eller Nakamura for samme pris.

Canyon sykkler er i prinsipp ikke noe annet en Nakamura eller Diamant

#1386619 - 01/05/2012 19:54 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: skogsbarn]
jens fredrik Offline
Besatt

Sted: Oslo...
Sitat: skogsbarn

Hvilket prinsipp? Alle sykkelmerker tar en ramme og smekker på masse komponenter. Noen utvikler rammene selv og får dem produsert på en egnen fabrikk, noen utvikler rammene selv om får dem produsert på en fabrikk som noen andre eier, noen gjør minimale endringer på rammer som fabrikker har utviklet selv, mens noen kjøper standardrammer med egne dekaler.

Diamant er i en av de siste to gruppene slik jeg forstår. Derfor er rammen nesten identisk med Intense sin Hard Eddie. Merker som Lynskey havner i den andre enden av skalaen og står for utvikling og produksjon selv, mens de aller fleste store merker som Specialized, Merida og Scott havner i gruppen som designer alt selv fra bunnen av og finner noen som kan lage det de bestiller(eller i noen tilfeller eier fabrikken som også lager for andre merker). Hva med Canyon? Joda, de utvikler rammene sine selv og får dem produsert i østen et sted. Så man kan vel si at Canyon er akkurat det samme som Scott og Merida.

Har det noe å si? Vel, magefølelsen min sier at det har mer å si på fulldempere enn på hardtailer, men jeg tror forskjellen er ganske liten.

#1386621 - 01/05/2012 19:57 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: skogsbarn]
henrikh Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Sitat: skogsbarn

Hvilke sykler er i prinsippet ikke det da?

#1386718 - 01/05/2012 21:16 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
stosu Offline
Veteran

Sted: Brumunddal
Argumentasjonen med at Diamura, White, Everest osv. setter på tulledekk og smale styrer som ikke er egnet for sykling i terrenget begynner å gå ut på dato selv om det er et faktum. Alle som har ambisjoner om å sykle en del ritt har flere dekk-sett de kan sette på.

Mulig 640mm blir smalt på 29", men i fjor sykla jeg på 660mm og 15mm rise og holdt minst 10mm inn på hver side (da på 26"), så det skal blir spennende å se om 640mm er for smalt dersom det blir nysykkel i sommer ICON_SMILE

Gafler har 2 gaffelbein

#1386776 - 01/05/2012 21:54 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: Lurifax]
FHanserud Offline
Avhengig

Sted: Gløshaugen
Sitat: Lurifax
Fuji, Diamant, Nakamura, White m.m er gode sykler alle som en.

Fuji er et husmerke siden når?

#1386800 - 01/05/2012 22:12 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
BjKj Offline
Avhengig

Har hatt en fabelaktig langhelg! Endelig kom min nye Diamant apex t3. Har innviet den på sugende skogsbilveier med teleløsing, litt sti og traktorvei. Konklusjonen er at jeg er strålende fornøyd. Sitter godt, alt funker som en drøm. Lett og fin i tunge moter. Trygg og god i grisete og humpete nedover.Da forlanger ikke jeg mer.

Mvh

#1386832 - 01/05/2012 22:36 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: ElCapitan]
kaiost Offline
Ringrev

JH-terrencup i ettermiddag, 4 runder a ca. 4 min. Jeg syklet akkurat like fort på min Fuji Space Elite,(kjøpt brukt for kr.4.000,-for to år siden) som en annen gjorde på en Canondale, lefty og fulldemper (det var jo et skikkelig merke og til en helt annen pris...). Jeg har i tillegg en 29" Nakamura, kona har en 26" Nakamura og en 29" Nakamura. Av landevei har jeg Nakamura Pursuid build 38 og kona en Scott Addict R1 (jeg sykler raskere en henne - enda hennes sykkel kostet mer en 3 ganger så mye som min..)

Nordmenn har så mye penger og er så jålete at for mange gir det ikke nok prestisje å sykle på "husmerkene" er min påstand.

#1386847 - 01/05/2012 22:54 Re: Hvorfor duger ikke Diamant? [Re: kaiost]
Telemark Skier Offline
Entusiast

Sted: Ute ved Kysten
du og kona har lik fysikk thinking artig !
sykla 5.2 mil sammen med kona mi i dag - hu sleit på en billigere sykkel. min 40k hennes 7k.
trur egentlig det hadde med fysikk og ikke merke eller pris å gjøre.
vel - uansett kjøp diamant og vær happy. Husmerker duger for dem flest av vårs!
PS! Service og kunnskap hos lokal gresvik og lokal sykkelshop er i ikke lik her i fjorden.