Side 2 av 3 < 1 2 3 >
Muligheter
#1383415 - 27/04/2012 14:00 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: magic]
Øyvind V Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: magic
Å slippe styret har jeg vel ikke prøvd på raceren, men da vet jeg hva jeg skal øve på i helga ICON_SMILE

Samme her ICON_SMILE

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1383424 - 27/04/2012 14:12 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Sitat: Øyvind V
Å slippe styret har jeg vel ikke prøvd på raceren, men da vet jeg hva jeg skal øve på i helga ICON_SMILE

Samme her ICON_SMILE

Dere fleiper? Hva gjør dere når dere skal ha maten ut av langeposene? Ta av og på vindvest, løse ermer og ben? Sette brillene i hjelmen? Og når dere vinner, sitter dere med begge hendene på styret? ICON_WINK

#1383427 - 27/04/2012 14:14 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: parkprest]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: parkprest
Sitat: Dan
På Colnagoen derimot klarer jeg ikke en gang å slippe styret lenge nok til å ta på vindjakken.

Men lenge nok til å flytte hendene opp og ned på stryet vil vi tro..

Dels klarer jeg ganske bra å flytte hendene fra bukken til bremsegrepene uten helt å slippe styret, men ikke minst så er jeg utstyrt med to hender, slik at jeg kan flytte én om gangen og fortsatt holde i styret med den andre. ICON_SMILE

Men hvis jeg skal slippe styret helt for å skifte grep så må jeg forte meg litt hvis jeg samtidig skifter stilling på kroppen. Det å flytte tyngdepunktet oppover og bakover resulterer gjerne i litt shimmy (som selvfølgelig kjapt dempes ved å legge et kne mot rammen).

#1383430 - 27/04/2012 14:18 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
Øyvind V Offline
Besatt

Sitat: MortenML

Samme her ICON_SMILE

Dere fleiper? Hva gjør dere når dere skal ha maten ut av langeposene? Ta av og på vindvest, løse ermer og ben? Sette brillene i hjelmen? Og når dere vinner, sitter dere med begge hendene på styret? ICON_WINK

Hallais, i følge Strava har jeg syklet 78,6 kilometer på racersykkelen, fordelt på tre turer. Ikke mye altså. Derfor har jeg verken hatt behov for å ta av eller på vindvest, løse ermer/ben, briller i hjelmen eller ta ut av langepose. Jeg har ikke rukket å kjøre ritt, og har dermed ikke rukket å vinne noe enda ICON_WINK

#1383434 - 27/04/2012 14:24 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
thamg Offline
Veteran

Sted: Oslo

Samme her ICON_SMILE

Langepose ICON_SMILE ICON_SMILE ICON_SMILE særlig noen gidder å gi meg en langepose...
Endringer i bekledning skjer med sykkel parkert inntil et tre eller lignende.
Brillene sitter på nesen - og blir sittende der
Seiersgest når jeg vinner... ja, den er værre... et stadig tilbakevendende problem.. ICON_WINK

Vel, men alvorlig talt - sykle uten å holde i styret er noe som må øves på - akkurat som man må øve på å sykle (før man kan det).
Jeg klarer det fint, et stykke, men føler meg ikke trygg nok - særlig ikke når det er andre syklister eller biler i nærheten. Derfor øver jeg bevisst på dette når jeg er på tur (alene) - øvelsene går da i nettopp av og påkledning og spising.
Blir stadig flinkere - med littmye mer trening kanskje jeg kan strekke armene i været når jeg krysser målstreken også... i Tour of Norway 4 kids.

#1383438 - 27/04/2012 14:31 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Tor Arne Offline
Ivrig

Sted: Troms
Er det ikke lov å heve armene for å feire en 165-plass?

Det går jo an å flytte en hånd av gangen hvis man er ustødig.

#1383439 - 27/04/2012 14:33 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dan]
Boas Offline
Fiseufin
Avhengig

Sted: Romerike
Dette opplever jeg og. På noen sykler kan jeg slippe styret og være stabil som et grunnstøtt tankskip, på andre sykler føles det som om det forhjulet tverrer med en gang. Hva skyldes dette? Har opplevd at samme sykkel blir mer ustabil med lettere hjul, men min forrige racer var stabil. (Har et håp om at min neste ankommer snart og at den er stø som fjell!) Noen med peil?

#1383442 - 27/04/2012 14:36 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
magic Offline
Ivrig

Sted: Sandvika
Eneste kappsyklinga jeg bedriver på racer skjer jo via Strava, så eventuelle seiersbrøl med tilhørende armevifting skjer jo foran pc (evt. med Iphone i hånda på trappa så fort økta har blitt lasta opp)!

#1383447 - 27/04/2012 14:44 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Lektoren Offline
Besatt

Sted: Fetsund
Har du en fulldempet terrengsykkel, kan det være greit å øve på å sykle uten å holde i styret på den. Min Fuel Ex er i alle fall så stødig at man antakelig kan lage barn på den i fart.

Hvis det er vanskelig å sykle uten å holde i styret på en bestemt sykkel, kan det kanskje være lurt å sjekke styrelageret?

#1383460 - 27/04/2012 14:50 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Tor Arne Offline
Ivrig

Det er i hovedsak styregeometrien (trail) som bestemmer hvor vanskelig en sykkel er å sykle på uten å holde på styret. Mer trail gir vel mer stabilitet. Trail er avstanden fra der en rett linje gjennom styrerør treffer bakken, bak til der fremhjulet tar i bakken.

Når jeg begynner å sykle på raceren på våren må jeg lære å sykle uten hender på den på nytt, for jeg har kun brukt terrengsykkelen i et halvt år, og den er lettere å sykle uten hender på.

Redigert av Tor Arne (27/04/2012 14:51)

#1383466 - 27/04/2012 14:59 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Tor Arne]
parkprest Offline
Veteran

Sitat: Tor Arne
Det er i hovedsak styregeometrien (trail) som bestemmer hvor vanskelig en sykkel er å sykle på uten å holde på styret. Mer trail gir vel mer stabilitet. Trail er avstanden fra der en rett linje gjennom styrerør treffer bakken, bak til der fremhjulet tar i bakken.

Vinkelen på styrerøret spiller vel også inn på stabiliteten.

#1383473 - 27/04/2012 15:05 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Tor Arne Offline
Ivrig

Vinkelen på styrerøret, rake, hjuldiameter. Faktorer som spiller inn på trail og stabilitet.

korrigér meg hvis jeg tar feil.

Redigert av Tor Arne (27/04/2012 15:08)

#1383491 - 27/04/2012 15:16 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: asbjorjo]
EiW Offline
Ringrev

Sted: Asker
Sitat: asbjorjo
Sitat: Rene
Sitat: asbjorjo
Michelin Pro Race 2 med "normalt" trykk slipper tørr asfaslt ved drøyt 70 km/t i sånn passelig krapp sving. For mer info se http://connect.garmin.com/activity/1790312 ;-)

Pulsen går også rimelig raskt ned, viser det seg?

Ja, ble liggende en kort stund og var relativt rolig frem til ambulansen kom..

Lå rolig, du lissom. GPS-sporet tyder på at du slepte deg rundt på asfalten og plukket opp sykkelbiter (og kroppsdeler?) før du la deg rolig ned og ventet på ambulansen ICON_SMILE

Vedlegg
crash.JPG (1078 nedlastinger)

Redigert av tendilenz (27/04/2012 15:17)

#1383513 - 27/04/2012 15:44 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dan]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Sitat: Dan
Sitat: Ketle
De fleste har enten kjøpt seg en for agressiv sykkel
[...]
Hvis du har problemer med å tørre å slippe styret

På Kellyen kan jeg slippe styret og strikke ferdig et par votter mens jeg sykler. På Colnagoen derimot klarer jeg ikke en gang å slippe styret lenge nok til å ta på vindjakken. Men at man ikke kan sykle uten å holde i styret betyr jo ikke nødvendigvis at sykkelen er for aggressiv til å være god å sykle på. Bare at den er for aggressiv til å sykle på uten hendene på styret. Eller at den er rammeskeiv...

Mente selvsagt en av to årsaker. Å sykle uten å holde i styret trodde jeg alle over 6 år kunne ICON_TONGUE

#1383537 - 27/04/2012 16:07 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
Pink floyd Offline
Ringrev

Samme her ICON_SMILE

Kan jeg få se på en gang du tar på løse bein mens du sykler?

Bare gi meg tid og sted for hendelsen så skal jeg komme å bivåne underet.

Gleder meg alt ICON_LAUGH

#1383609 - 27/04/2012 18:14 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Øyvind V Offline
Besatt

Morten skifter bib mens han sykler. Du får sikkert en demonstrasjon av det også om du spør pent ICON_SMILE

#1383612 - 27/04/2012 18:22 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
thamg Offline
Veteran

Tror kanskje det kan være vel så spennende å se Hanibal lage barn på FS.

#1383616 - 27/04/2012 18:31 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Pink floyd Offline
Ringrev

Kan vi ikke møtes en dag da, så kan vi som ikke har skrytt på oss noe se og lære av disse andre.

Bør vel få med oss Norge rundt også, de har ofte behov for et morsomt innslag.

#1383624 - 27/04/2012 18:42 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
ohjelm Offline
Tørr bak øra

Samme her ICON_SMILE

Og når dere vinner, sitter dere med begge hendene på styret? ICON_WINK

Edvald må visst øve..

#1383809 - 27/04/2012 22:03 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Tor Arne]
Staal3 Offline
Tørr bak øra

Sted: Kleppe
Sitat: Tor Arne
Vinkelen på styrerøret, rake, hjuldiameter. Faktorer som spiller inn på trail og stabilitet.

korrigér meg hvis jeg tar feil.

Kan ha som meg 130 mm stem. Flytter styret litt vel langt frem. Den slipper du ikke mange sekundene. Men ikke noe problem å flytte en arm av gangen, kan godt sitte i bukken ett par timer i gangen da. Men tar ikke på meg regnjakken i fart for å si det slik.

#1383812 - 27/04/2012 22:06 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Tor Arne Offline
Ivrig

Hmm. Lengre stem burde jo ikke gjøre noe som helst med stabiliteten til sykkelen, men sittestillingen gjør det kanskje vanskelig?

Redigert av Tor Arne (27/04/2012 22:06)

#1383882 - 27/04/2012 22:55 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Øyvind V Offline
Besatt

Interessant dette med bukk og ikke bukk. Bør man kjøre mest mulig i bukken, eller er det situasjoner der man heller bør ha hendene et annet sted? Gitt at man takler det, er bukk alltid å foretrekke?

#1383891 - 27/04/2012 23:02 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Gaga Offline
Ringrev

tempo "eddie mercx"-rules, så ville jeg nok ligget i bukken hele veien. Ellers ligger jeg helst i bukken når jeg ligger forran på lagtempo og kjedekjøring, tekniske kjøringer og da spesielt nedoverbakker eller flater med mye motvind.

#1383898 - 27/04/2012 23:10 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Pink floyd Offline
Ringrev

Vil vel ikke sitte nede i bukken når det går oppover eller en sykler sakte og prater dersom en har en trenings kompis

Bruker vel ikke bukken så mye, kun når det går fort nedover eller på slettene.

B

#1383901 - 27/04/2012 23:13 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
esv Offline
Entusiast

Sted: Torshow
Hmm. Er det vått føler jeg meg tryggest ved å fremprovosere småglipper slik at jeg faktisk vet hvor grensa er. Følelsen for dette trenes opp ved å korrelere låsing av bakhjul med forskjellige variasjoner av glipp på bakhjul/fremhjul.

Praktiserer det samme i bil på vinteren, føler meg mye tryggere når jeg vet akkurat hvor når dekkene glipper.

#1384062 - 28/04/2012 10:06 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Pink floyd]
Rolf Offline
Veteran

Sted: Nesten Drammen
Sitat: Pink floyd

Samme her ICON_SMILE

Kan jeg få se på en gang du tar på løse bein mens du sykler?

Bare gi meg tid og sted for hendelsen så skal jeg komme å bivåne underet.

Gleder meg alt ICON_LAUGH

Birken 2004, Sjøsætervegen eller deromkring...

Jeg hadde forsåvidt på løsbein fra start, men høyre"beinet" falt ned, og til slutt ble det problematisk i forhold til sko og pedal. Så da måtte jeg på et eller annet vis forsøke å få det opp igjen. Lettere sagt enn gjort når man er fersk, redd, synes det går fort og samtidig ikke har lyst til å miste feltet man sitter i. 2004 betyr også kald....

Tilbake til selve tråden, når slipper hjulene? Min erfaring så langt er:

- Ved første regn etter lengre tørre perioder kan det ha dannet seg en film av støv/pollen eller annet som blir veldig glatt, selv i lav hastighet. Rundkjøringer kan være farlig i så måte. Særlig den som er nærmest huset mitt :-(

- Årsfersk asfalt i regnvær. Brems inn mot sving. Når jeg sykler alene og det er vått hender det jeg tester veg-grep i god tid før svingen. Hvis det er så glatt at sykkelen "glepper" og det er vanskelig å få ned farten, fortsett å bremse rett frem for så å ha minst mulig fart gjennom svingen. Gjerne kombinert med en stille bønn.

- Våt vegmerking. Sky den som pesten. Sykl mellom sebra-striper ol, særlig i svinger.

- Diesel-søl. Se etter "regnbuer" på asfalten. Hvis du ser slike tyder det på søl
(jeg regner med at det stort sett er diesel når man ser slike flekker med 5-15 meters mellomrom?)

For å redusere sjansen for at det går galt i svingene

- Ytterpedal ned, vekt på ytterfot, blikket dit du skal/vil, ikke dit du definitivt ikke ønsker deg. Slapp av og ikke stivne (lettere sagt enn gjort?).

- Prøv kontrastyring når farten er stor. Jeg synes det gjør det enklere å ta svingene.

- Tren, tren, tren, tren, ....

Rolf
PS! Ulike dekk tror jeg også oppfører seg ulikt. Jeg er godt fornøyd med Force/Attack-kombinasjonen jeg bruker nå. Dekkene som kom med sykkelen en gang i tiden, de stolte jeg ikke på i like stor grad.

#1384680 - 29/04/2012 10:11 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
magic Offline
Ivrig

Sted: Sandvika

Samme her ICON_SMILE

Ja dette var ikke så lett som en skulle tro! Måtte gjøre noen hederlige forsøk samtidig med at sjokoladen skulle spises i går, og etter noen forsøk blei det da en slags stabilitet og jeg kunne tråkke avgårde uten henda på styret. Men Specialized'en dro merkbart mot venstre, og tildels kraftig lening mot høyre måtte til for å holde balansen. Hva kan dette skyldes mon tro? Styre7stem montert en kvart grad feil? Ett eller annet som er skeivt? Eller korte vindpust som forsiktig styrer ekvipasjen i en annen retning enn dit jeg planlegger å sykle?

#1384684 - 29/04/2012 10:23 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Pink floyd Offline
Ringrev

Har litt samme problem med min Specialized roubaix, må opp i stor fart før den bli stabil nok til å slippe styre. Har vel å gjøre med styre geometri å gjøre tipper jeg. Noen ganer vil den kun til venstre andre ganger til høyre.

#1384692 - 29/04/2012 10:29 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: esv]
kjerts Offline
Besatt

Sitat: esv
Hmm. Er det vått føler jeg meg tryggest ved å fremprovosere småglipper slik at jeg faktisk vet hvor grensa er. Følelsen for dette trenes opp ved å korrelere låsing av bakhjul med forskjellige variasjoner av glipp på bakhjul/fremhjul.

Praktiserer det samme i bil på vinteren, føler meg mye tryggere når jeg vet akkurat hvor når dekkene glipper.

Landeveissykkel?

#1384734 - 29/04/2012 12:08 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: esv]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: esv

Hvis det er så glatt at jeg klarer å få glipp med forhjulet på racer så tror jeg faktisk at jeg triller pent inn til kanten og ringer etter en taxi. ICON_SMILE

Side 2 av 3 < 1 2 3 >