Å slippe styret har jeg vel ikke prøvd på raceren, men da vet jeg hva jeg skal øve på i helga
Samme her
Dere fleiper? Hva gjør dere når dere skal ha maten ut av langeposene? Ta av og på vindvest, løse ermer og ben? Sette brillene i hjelmen? Og når dere vinner, sitter dere med begge hendene på styret?
Kan jeg få se på en gang du tar på løse bein mens du sykler?
Bare gi meg tid og sted for hendelsen så skal jeg komme å bivåne underet.
Gleder meg alt
Birken 2004, Sjøsætervegen eller deromkring...
Jeg hadde forsåvidt på løsbein fra start, men høyre"beinet" falt ned, og til slutt ble det problematisk i forhold til sko og pedal. Så da måtte jeg på et eller annet vis forsøke å få det opp igjen. Lettere sagt enn gjort når man er fersk, redd, synes det går fort og samtidig ikke har lyst til å miste feltet man sitter i. 2004 betyr også kald....
Tilbake til selve tråden, når slipper hjulene? Min erfaring så langt er:
- Ved første regn etter lengre tørre perioder kan det ha dannet seg en film av støv/pollen eller annet som blir veldig glatt, selv i lav hastighet. Rundkjøringer kan være farlig i så måte. Særlig den som er nærmest huset mitt :-(
- Årsfersk asfalt i regnvær. Brems inn mot sving. Når jeg sykler alene og det er vått hender det jeg tester veg-grep i god tid før svingen. Hvis det er så glatt at sykkelen "glepper" og det er vanskelig å få ned farten, fortsett å bremse rett frem for så å ha minst mulig fart gjennom svingen. Gjerne kombinert med en stille bønn.
- Våt vegmerking. Sky den som pesten. Sykl mellom sebra-striper ol, særlig i svinger.
- Diesel-søl. Se etter "regnbuer" på asfalten. Hvis du ser slike tyder det på søl
(jeg regner med at det stort sett er diesel når man ser slike flekker med 5-15 meters mellomrom?)
For å redusere sjansen for at det går galt i svingene
- Ytterpedal ned, vekt på ytterfot, blikket dit du skal/vil, ikke dit du definitivt ikke ønsker deg. Slapp av og ikke stivne (lettere sagt enn gjort?).
- Prøv kontrastyring når farten er stor. Jeg synes det gjør det enklere å ta svingene.
- Tren, tren, tren, tren, ....
Rolf
PS! Ulike dekk tror jeg også oppfører seg ulikt. Jeg er godt fornøyd med Force/Attack-kombinasjonen jeg bruker nå. Dekkene som kom med sykkelen en gang i tiden, de stolte jeg ikke på i like stor grad.