#1352563 - 16/03/2012 14:35
Re: Birkebeinerrennet 2012
[Re: tron]
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Jag tror de flesta antingen använder värmepistolen på klistret på skidan och eller värmer klistret på något sett innan de lägger på det. Den sista metoden fungerar bäst för mig och att lägga klistret i solen eller under värmepumpen ett tag är ofta tillärkligt men det beror på hur kall skidan är. Men jag vet ju egentligen inte hur andra gör och har faktiskt tänkt att fråga själv 
|
|
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1352566 - 16/03/2012 14:40
[Re: Dragev87]
|
Avhengig
Sted: Jessheim
|
Swix grunnklister spray , kr35 og vm universal holdt med bra feste til sjusjøen i dag. Kuzmin universal med 1 mm rett rill og fiskebein samt cera. Det var 1 som gled fra meg i hele dag. Gikk med en kompis som hadde glidet og cera og jeg hadde mye bedre glid
|
|
Topp
|
|
|
|
#1352575 - 16/03/2012 14:49
[Re: Joar71]
|
Fersking
|
9 grader og sol til helgen! Greit å ha gjort hjemmeleksa før rittet:D God tid til å gjøre hjemmeleksa, siden rittet er i august haha, stemmer.. men birken-ski til helgen:P kanskje off topic men!
|
|
Topp
|
|
|
|
#1352683 - 16/03/2012 18:43
|
Fersking
Sted: Langhus
|
Gikk fredagsbirken idag for første gang . Var helt topp vær og føreforhold. Gikk inn på 3.46 og hadde kjempeski hele veien. Litt dårlig feste etter susjøen men ellers spikerfeste og kjempeglid. Brukte hf7 som glider og som feste brukte jeg grunnklisterspray og så lilla klister 35 og vm universal 22 klister på toppen . ( tynne lag ) lenge siden sist jeg hadde så gode ski.... God tur til dere alle imorgen !! Lykke til :))
|
|
Topp
|
|
|
|
#1352753 - 16/03/2012 20:31
|
Besatt
Sted: Elverum
|
Jupp, gikk også fredagsbirken i dag, og på samme tid som TheOptimist, tipper vi var i nærheten da. Men jeg hadde ikke spesielt gode ski. Faktisk den langrennsturen i år hvor jeg har hatt dårligst feste. Det skyldes nok mer min antipati mot klister og at jeg ikke kan å legge det på.
Hadde ikke swix sandpapir, og begynte med dette sent i går (selvsagt) og butikker var da stengt. Så fant noe i garasjen, men tørte ikke å dra mye over, så var vel mer eller mindre uten rub i festesonen. Bruker ikke å rubbe festesonen til bruk av voks. Men la på et tynt lag Swix isklister, lot skia stå ute i natt for å herde, deretter la jeg på Universal(Swix K22) klister.
Opp til Skramstad merket jeg at skiene var glatte, men klarte å trykke skia nok ned til at jeg fikk feste, men følte jeg ikke klarte å gå med den vanlige snerten. Teknikken stemte ikke så bra, hvor mye det var skia, dagsform eller det faktum at dette var første klassisk tur på 3 uker (kun skøyting de siste ukene) er vanskelig å si. Mest de to første antar jeg.
Opp til Dølfjellet holdt jeg på å gå på trynet i den første bratta kneika pga skikkelig glipp. De slakere partiene gikk greit. Skal sies at mange slet med feste rundt meg. Var ikke alene. Opp fra Kvarstad og til Midtfjellet satt klistret derimot bedre (her var det varmere) og gikk opp alle bakkene i sporet minus to bratte kneiker, der den siste ble gått/løpt fiskebein.
Hadde ikke feste i småkneikene mot mål, og når jeg kom i mål så jeg at det ikke var festesmurning igjen. Jippi, nå slipper jeg å rengjøre de for den klisterdritten he he. Nei da, var nok den mangelfulle rubben.
Gliden var middels i forhold til andre også. Dvs jeg gled likt som mange, men noen hadde noe sånn inn i granskauen bedre glid en meg. Mye bedre. Men ok, jeg glidet med CH 10, deretter LF 8. Problemet med klassisk skiene var nok ikke den jobben jeg gjorde i forkant, men at jeg har vært slapp med å glide de ellers, snakk om maks noen ganger i året (hatt de 3 vintre). Vel min skyld.
Ellers er fredagsbirken et kjempetiltak, lite stress,god stemning, gode løyper. Ja løypene holdt seg veldig bra, selv om de var isete, eller de holdt vel seg veldig bra fordi de var isete ? Tross ganske dårlig feste og middels glid, gikk det likevel fort nok til at jeg gikk raskere en det målet var (under 4.00). Men synes som sagt at jeg ikke gikk noe bra teknisk og måtte endre hodet mitt fra "attack" til "nå er det fint på tur gitt". Det gjorde for min del at turen ble bra uavhengig av tiden/dagsformen/skiene. For det var jo nydelig vær.
Men litt for få damer rundt meg i dag, sist jeg gikk var det flust med damer i trikoer rundt meg hele tiden. Jeg liker damer i trikoer.
Ellers vant jeg veddemål med Otoen: Han hadde så stor tro på meg, og at jeg vil klare å komme under 3.45 at han skulle kjøpe en stor pose M (fortsatt det ledende ernæringstilskuddet i Elverums sykkelmiljø tross at flere og flere snakker om overgang til noe som heter herbalife) til meg hvis jeg ikke klarte det. Hvis jeg derimot klarte det skulle jeg kjøpe en pose til han. Nå tror han selvsagt at jeg stoppet opp i svingen før mål og smurte om siden jeg bommet med et par min. Vel Øistein, glad i M er jeg, men ikke så gjerrig at jeg ikke med glede hadde dukket opp i stua di med en pose M i kveld. Faktisk tenke jeg de siste km (når jeg skjønte jeg var i nærheten av tiden) at det hade vært kult å tapt dette veddemålet. Men ble litt for tungt mot stadion når jeg måtte stake i motbakkene (ikke at det er mange av de).
Lykke til i morgen folkens, skal følge med dere!
Redigert av oddefa (16/03/2012 20:54)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1352785 - 16/03/2012 21:16
|
Besatt
|
Bra jobba Odd, men prepp av ski har du ikke greie på:). HAU! En pose M skal du jammen få:)
Lykke til i morgen folkens.
Topp
|
|
|
|
#1352801 - 16/03/2012 21:52
[Re: Otoen]
|
Besatt
|
Bra jobba Odd, men prepp av ski har du ikke greie på:). HAU! En pose M skal du jammen få:)
Lykke til i morgen folkens. Sykkelmekk og skiprepp er ikke noe jeg behersker godt nei:)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1352819 - 16/03/2012 22:31
|
Besatt
|
hehehe.. Får ta i bruk bua på vestad at, det er der de virkelig gode historiene dukket opp:)
Topp
|
|
|
|
#1353190 - 17/03/2012 19:25
[Re: Otoen]
|
Veteran
Sted: Klimaflyktning
|
Klarte på forundelig vis å aktivere brikken før start. Gikk på 3.33-3.34, men offisiell tid ble 3.47... Syns det var ganske kjipt, og håper å få gjort noe med det på mandag når ting har rødt seg. Var innom sekretariatet og fikk det registrert i hvert fall. Ellers fornøyd med skia som vaar smurt etter swix' anbefalinger. Orket ikke gå ikke gå i kjelleren, men gikk jevnt ogtrutt. Første år jeg ikke har hata siste mila ;-)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1353201 - 17/03/2012 19:38
|
Ringrev
Sted: Oslo
|
Mange forskjellige tilbakemeldinger på feste og glid i dag. Noe sier rødt klister var løsningen, andre hadde spikefeste med VM universal. En kombinasjon av disse var også løsnigen for mange.
Min konklusjon er at det i dag var tykkelse på klisteret og hvor langt man smørte som var utslagsgivende. Mao at man kjenner sine ski og dets spenn godt. Jeg hadde null feste de første 5 km. La deretter på et tynt lag til, og hadde supert feste og glid helt inn.
Når det gjelder glid var det selvfølgelig viktig å rille. jeg hadde 2mm rett rill foran og 3 mm rett rill bak. Ga god glid.
Topp
|
|
|
|
#1353220 - 17/03/2012 20:01
|
Entusiast
Sted: Oslo
|
3.54 fra pulje 10. Pers med litt over 30 min, så vi godkjenner den  Forøvrig litt høy drama-queen faktor: - hentet startnr dagen før for å ha god tid. Borrelåsen til å feste chip'en med manglet i konvolutten , men ok, vi får en ny på start tenkte jeg - på vei til start var det buss-kork inn til stadion, sto nesten bom stille lenge. Måtte til slutt overtale sjåføren til å få hoppe av og plukke ut skia og småløpe til start - men da var det ikke tid til å få en ny sånn borrelås greie. Null problem, men har jo alltid med seg tape  Men var da dønn sist ut i startpulje 10 Ca 2,5 km før mål var det en som tråkte av den ene trinsa. Dyp fortvilelse med en gang, men det gikk faktisk rimelig greit å gå diagonal inn. Tror ikke jeg egentlig tapte så mye på det, gikk faktisk forbi noen på slutten Gikk på Swix universalklister og Marathon glider. Feste hele veien og ok glid lenge, men direkte dårlig glid ned fra Sjusjøen. Her tror jeg det var feil slip + manglende rilling som var hovedproblem, ble jo veldig bløtt i sporet etter hvert Eller forresten, litt vanskelig å si noe om gliden underveis, var jo ikke en eneste lenger bakke uten at det lå gel-pakker strødd Mulig det var litt mindre enn tidligere år, men fremdeles alt for mye. Kan det være så vanskelig?
Topp
|
|
|
|
#1353234 - 17/03/2012 20:14
|
Entusiast
Sted: Lørenskog
|
3.45 fra pulje 9 ny rekord så jeg er fornøyd
Dårlig feste rode multi med muligens litt lite rossa i, grei glid pakke fra foss sport
Ingen omsmøring, så armene fikk kjørt seg
Takker til alle som har kommet med tips
Nå er det sykkel tid :-) :-)
Topp
|
|
|
|
#1353253 - 17/03/2012 20:29
|
Besatt
Sted: Børsa
|
3.11 fra pulje 3. Glatte ski, så gikk for smått oppover, men reddet meg delvis på god glid. Snittpuls på 154 (terskel 171) var ikke all verden..
|
|
|
|
#1353260 - 17/03/2012 20:36
|
Ivrig
|
Jeg er utrolig imponert over topp 6 i 70-74.
Menn 70-74 år 1. Ola Kvaale Selsbakk if 3:06:53 2. Finn Magnar Hagen Rena Sport 1/ Åslia skilag 3:08:05 3. Per Magne Siraas Selbu 3:12:33 4. Arild Brygghaug Vesterfjell og Omeng IL 3:19:46 5. Åge Ludvigsen Lillehammer Skiklub 3:24:11 6. Ole Magnar Øvrebust Stordal I.L 3:27:41
|
|
Topp
|
|
|
|
#1353277 - 17/03/2012 21:02
[Re: roa]
|
Veteran
Sted: Brumunddal
|
Min konklusjon er at det i dag var tykkelse på klisteret og hvor langt man smørte som var utslagsgivende. Mao at man kjenner sine ski og dets spenn godt. Jeg hadde null feste de første 5 km. La deretter på et tynt lag til, og hadde supert feste og glid helt inn.
Skulle ikke forundre meg om du har rett, men det er nå greit å skylde på Swix da ;-) Men problemet er jo at de fire sesongene jeg har gått på ski så har det jo nesten vært blåføre hele tida, ikke lett å få trent på klisterlengde og tykkelser da...
|
|
|
|
#1353307 - 17/03/2012 21:28
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Var det isiga spår? Jag har själv haft svårt att få till riktigt bra fäste i isiga spår när det är plusgrader.
Att folk får helt olika resultat med samma vallning verkar vara vanligt. Det var så i vasan i år också när en del hade bra skidor med klister i botten medans andra tyckte att klistret sög en massa glid.
Problemet jag har med klister är att det är mycket svårare att endra på en vallning som inte fungerar bra när man redan är på tur jämfört med att lägga på en ett par lager med en burk. Att få till rätt tjocklek på klister tycker jag också är svårare än att räkna antal lager burkvalla man lägger på.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1353328 - 17/03/2012 21:53
[Re: fredriks]
|
Veteran
Sted: Brumunddal
|
Var det isiga spår? Jag har själv haft svårt att få till riktigt bra fäste i isiga spår när det är plusgrader. Det var en salig blanding av bløtt, nesten sukkersnø, og masse skikkelig glaserte spor som det virkelig skinte av.
|
|
|
|
|
|