#1348159 - 09/03/2012 08:16
Re: Trening mot Grenserittet 2012
[Re: skavern]
|
Tørr bak øra
Sted: Oslo
|
Hvordan finner du ut tid i hver sone? Er dette noe som kommer på rapporten fra klokken din? Er interessert i å finne ut samme på mine økter, har en garming 310xt.
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1348174 - 09/03/2012 08:41
|
Ringrev
Sted: Brumunddal
|
de fleste dyrere klokker har en slik raportfunksjon. På min Polar RS800CX måtte jeg endre innstillinger fra Polars soner til OLT's. Dette gjøres enkelt i Polar ProTrainer.
Jeg regner med at Garmin, Suunto og andre har liknende muligheter på mange av sine klokker.
|
Topp
|
|
|
|
#1348188 - 09/03/2012 08:54
|
Entusiast
Sted: Saltnes, Østfold
|
Tilbakemeldinger vil bli veldig farget av hva slags treningsfilosofi man sverger til.
Fra mitt perspektiv er det litt lite volum i sone 3, og litt mye i høyere soner.
Liker at du kjører mye intervall, regner med at du får inn en langtur i helgene etterhvert som forholdene tillater det.
Lykke til videre!
Topp
|
|
|
|
#1348217 - 09/03/2012 09:27
|
Søk hjelp!
Sted: Østfold
|
Jeg synes det er altfor mye intervaller ut fra din situasjon. Kom deg ut og sykle mest mulig. Samle mil. Du trenger å vende kroppen til å sykle mest mulig i og med at du er fersk i faget. Du trenger å oppnå en god arbeidsøkonomi først og fremst. Bygg en solid base som gjør at du senere kommer lettere og sikrere i form til den store dagen i august. Intervaller tar du mer av etter hvert. Du har god tid. Du trenger først og fremst å bygge en solid base.
Og sykle for all del mest mulig ute. Utesykling gir langt høyere kvalitet på treninga og er langt mer spesifikt enn innetrening. Kjør på med 2-4 langturer i uka nå i mars og april. Gjerne på 2-4 timer per tur. I mai kan du begynne å kjøre mere intervaller. En blanding av lange harde drag og korte knallharde drag. Men hold på 1-2 langturer i uka i tillegg. Husk at rolige turer også bygger kondisjon. På de rolige turene kan du gjerne kjøre litt på i bakkene av og til. Ikke vær redd for å ta i litt selv på de rolige turene om du kjenner at du har overskudd. Men hold snittpulsen på turen i sone 1. Lykke til.
|
|
|
|
#1348231 - 09/03/2012 09:43
|
Entusiast
Sted: Saltnes, Østfold
|
Som jeg sa, filosofien vil farge svarene :-)
Innesykling gir samme trening av kapasitet, så ikke tenk på det. Det som derimot er ett poeng er at ikke alle holder ut i lengden når det blir for mye innesykling, og derfor har mange nytte av å sykle ute selv når det er kaldt, sørpete og mørkt.
Topp
|
|
|
|
#1348237 - 09/03/2012 09:53
[Re: dOLe!]
|
Medlem
Sted: Halden
|
Hvordan finner du ut tid i hver sone? Er dette noe som kommer på rapporten fra klokken din? Er interessert i å finne ut samme på mine økter, har en garming 310xt. Har ingen erfaring med garmin, men på min polar rs300x så går man på settings/features/sportzones og setter grense fra til OLT inn der.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348241 - 09/03/2012 10:03
|
Medlem
|
Skjønner at treningsfilosofiene spiller inn her ja, men for meg som ny er det moro å se hva folk anbefaler og jeg tar det til ettertanke. Jeg satser på å få syklet mere ute nå som det begynner å bli vår  De siste 3 øktene har vært ute. Frode RJ: Når du trener sone 3, hvor lenge holder du deg i sone 3 på en økt da? Kjører du dem som intervaller? Den siste treningen jeg har loggført så kjørt jeg tre drag på 10 min, er det litt lite til å være sone 3? Hører med at jeg ligger litt høyt i sone 3 også. erling: På dine langturer, sykler du mest i terreng da? For jeg har jo lite erfaring med å kjøre terreng, så tenkte å ta noen litt lengre og lette økter i skogen, når været tillater det:) Er fortsatt mye snø i marka her i Trondheim. Et spørsmål til langtur treningen, hvor lang er restitusjonstiden på sone 1 trening i 3 timer?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348263 - 09/03/2012 10:37
[Re: erling]
|
Besatt
|
Kom deg ut og sykle mest mulig. Samle mil. Du trenger å vende kroppen til å sykle mest mulig i og med at du er fersk i faget. Uenig. Det er ikke jo mila eller tiden som tar knekken på folk med tidsambisjoner på ritt. Det er intensiteten. Du trenger å oppnå en god arbeidsøkonomi først og fremst. Enig, men dette trener man godt også om man kjører intervallene etter strekning, altså kortest mulig tid på en gitt strekning, ikke bare etter en fastsatt tid. Du får da belønning ved å forbedre arbeidsøkonomien, ikke bare slite deg ut. Hva er nytten av å trene arbeidsøkonomi i en annen intensitet enn den du skal ha i ritt? Bygg en solid base som gjør at du senere kommer lettere og sikrere i form til den store dagen i august. Jeg skal begynne å bygge base den dagen noen forteller meg hvordan jeg kan finne ut om jeg har bra eller dårlig base. Når jeg sliter på ritt, er det jo fordi oksygenopptaket er ræva, ikke at en eller annen mystisk base ikke er god nok? Hadde jeg knivet i teten, men til stadighet blitt hektet av mot slutten, hadde jeg nok vurdert mer lange turer. Kjør på med 2-4 langturer i uka nå i mars og april. Gjerne på 2-4 timer per tur.
Du råder altså en fersking, som kjører 23 km/t i snitt på en nokså flat løype, til å kjøre 4-16 timer langtur i uka? Motsatt råd herfra: Kjør 3 intervalløkter (< 1t pr. stk) og en timesøkt på full spiker, gjerne løypa over. 4 timer trening i uka. PS: Jeg og Erling sykler ca like sakte, men Erling trener dobbelt så mye og sykler fem ganger så langt :-)
Topp
|
|
|
|
#1348283 - 09/03/2012 10:55
[Re: pedaIglipp]
|
Søk hjelp!
|
Kom deg ut og sykle mest mulig. Samle mil. Du trenger å vende kroppen til å sykle mest mulig i og med at du er fersk i faget. Uenig. Det er ikke jo mila eller tiden som tar knekken på folk med tidsambisjoner på ritt. Det er intensiteten. Du trenger å oppnå en god arbeidsøkonomi først og fremst. Enig, men dette trener man godt også om man kjører intervallene etter strekning, altså kortest mulig tid på en gitt strekning, ikke bare etter en fastsatt tid. Du får da belønning ved å forbedre arbeidsøkonomien, ikke bare slite deg ut. Hva er nytten av å trene arbeidsøkonomi i en annen intensitet enn den du skal ha i ritt? Bygg en solid base som gjør at du senere kommer lettere og sikrere i form til den store dagen i august. Jeg skal begynne å bygge base den dagen noen forteller meg hvordan jeg kan finne ut om jeg har bra eller dårlig base. Når jeg sliter på ritt, er det jo fordi oksygenopptaket er ræva, ikke at en eller annen mystisk base ikke er god nok? Hadde jeg knivet i teten, men til stadighet blitt hektet av mot slutten, hadde jeg nok vurdert mer lange turer. Kjør på med 2-4 langturer i uka nå i mars og april. Gjerne på 2-4 timer per tur.
Du råder altså en fersking, som kjører 23 km/t i snitt på en nokså flat løype, til å kjøre 4-16 timer langtur i uka? Motsatt råd herfra: Kjør 3 intervalløkter (< 1t pr. stk) og en timesøkt på full spiker, gjerne løypa over. 4 timer trening i uka. PS: Jeg og Erling sykler ca like sakte, men Erling trener dobbelt så mye og sykler fem ganger så langt :-) Dette kan vi diskutere til vil blir gamle og grå. Jeg forteller hva jeg har mest tror på og hva som funker for meg. Andre kan respondere mer på et annet opplegg. Det er opp til hver enkelt hvilken treningsfilosofi man velger. Men gjør for all del noe du har tro på. Jeg trener ganske mye. Først og fremst fordi jeg elsker og trene, og for at jeg trenger å trene mye for å prestere. Jeg har funnet en modell som funker for meg. Vi er omtrent like treige, Pedalglipp. Det er nok rett observert. Men jeg har et inntrykk av at du varierer mye mer i dine prestasjoner. Det er nok på grunn av manglende grunntrening ;-)
|
|
|
|
#1348288 - 09/03/2012 10:59
|
Søk hjelp!
|
erling: På dine langturer, sykler du mest i terreng da? For jeg har jo lite erfaring med å kjøre terreng, så tenkte å ta noen litt lengre og lette økter i skogen, når været tillater det:) Er fortsatt mye snø i marka her i Trondheim. Et spørsmål til langtur treningen, hvor lang er restitusjonstiden på sone 1 trening i 3 timer?
Jeg sykler stort sett på veiene nå på våren. Etter hvert som det tørker opp i skogen blir det mer og mer sykling der. Etter en 3-timers er du restituert til neste dag om turen gikk ikke gikk for fort. Og du får spist og hvilt greit etter turen. Men du kan godt starte med noen 2-timers før du bygger på.
|
|
|
|
#1348307 - 09/03/2012 11:25
|
Medlem
|
Du råder altså en fersking, som kjører 23 km/t i snitt på en nokså flat løype, til å kjøre 4-16 timer langtur i uka? Motsatt råd herfra: Kjør 3 intervalløkter (< 1t pr. stk) og en timesøkt på full spiker, gjerne løypa over. 4 timer trening i uka. PS: Jeg og Erling sykler ca like sakte, men Erling trener dobbelt så mye og sykler fem ganger så langt :-) Dette kan vi diskutere til vil blir gamle og grå. Jeg forteller hva jeg har mest tror på og hva som funker for meg. Andre kan respondere mer på et annet opplegg. Det er opp til hver enkelt hvilken treningsfilosofi man velger. Men gjør for all del noe du har tro på. Jeg trener ganske mye. Først og fremst fordi jeg elsker og trene, og for at jeg trenger å trene mye for å prestere. Jeg har funnet en modell som funker for meg. Vi er omtrent like treige, Pedalglipp. Det er nok rett observert. Men jeg har et inntrykk av at du varierer mye mer i dine prestasjoner. Det er nok på grunn av manglende grunntrening ;-) Det er alikevell godt å se at forskjellige meninger kommer frem, og så får jeg prøve de ut å se hvordan kroppen reagerer på treningen. Jeg synes jeg har hatt god fremgang til nå, men er vel ikke så rart når man starter på null. Har forsåvidt tid til å trene lange økter, så skal få prøvd meg på en tur eller to til uka. Hva tror dere om å ta en to-tre timers lengere tur, men med f.eks. et eller to drag på sone 3 inkludert?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348309 - 09/03/2012 11:30
|
Besatt
|
Jeg forteller hva jeg har mest tror på og hva som funker for meg. Andre kan respondere mer på et annet opplegg. Det er opp til hver enkelt hvilken treningsfilosofi man velger. Men gjør for all del noe du har tro på. Det er vel det viktigste av alt. Noe en tror på og noe en har lyst til å gjennomføre. Hva slags opplegg det er, er nesten underordnet tro og lyst. Vi er omtrent like treige, Pedalglipp. Det er nok rett observert. Men jeg har et inntrykk av at du varierer mye mer i dine prestasjoner. Det er nok på grunn av manglende grunntrening ;-) Jeg varierer mye før ferien ja, men det har jo skyldes at jeg må ta igjen 5-6 måneder på sofaen i løpet av april og mai. Og at skippertak-treninga gir endel risiko for å bli sjuk.
Topp
|
|
|
|
#1348324 - 09/03/2012 12:08
|
Ringrev
|
skavern: Jeg synes pedalglipp og erling kommer med mye fornuftig. Ta ytterpunktene fra begge; 1-2 langturer, samt 2-3 intervall-turer, så har du ei veldig god treningsuke. Mellom disse øktene synes jeg det er greit å ta noen 1-1,5 timers turer i sone 1 for å vaske ut av beina. Pass på at disse turene er sinnsykt rolig. Netsen så rolige at du kjeder deg på sykkelen (og spis en banan når du har en halvtime igjen av økta). Kroppen drar mer næring ut av maten når man er i rolig aktivitet.
Du kan profittere mye på å sykle en del terreng før GR. Det er ikke så mye terreng i rittet, men mye tempovekslinger og action i starten. Med en del terrengtrening vil du bli bedre til å beherske sykkelen.
Det viktigste med all trening er at man blir kjent med sin egen kropp, og drar erfaring ut fra hva man opplever selv, men også andres erfaringer. Ikke vær redd for å prøve deg fram i mars-juni.
|
Topp
|
|
|
|
#1348449 - 09/03/2012 16:46
[Re: stosu]
|
Veteran
Sted: Oslo
|
Du kan profittere mye på å sykle en del terreng før GR. Det er ikke så mye terreng i rittet, men mye tempovekslinger og action i starten. Med en del terrengtrening vil du bli bedre til å beherske sykkelen.
Viktig poeng. Kjør intervaller i ritt-fart i terrenget slik at du venner deg til og blir komfortabel med å holde høy fart også på ujevnt underlag.
Topp
|
|
|
|
#1348459 - 09/03/2012 17:22
[Re: mojo]
|
Besatt
|
Hvis jeg forstår deg rett så er det bra med lange og harde økter i (tilnærmet) rittfart? Bra og bra. Med såpass mye intervaller, er jeg jo nødt til å ha noen økter med litt varighet og intensitet rundt terskel. Det er jo den farta ritt går i. Dessuten er turer med terreng og høy fart hele grunnen til at jeg driver med sykling. De turene når alt bare funker og flyter er motivasjon til å gjennomføre endel kjedelig trening.
Topp
|
|
|
|
#1348465 - 09/03/2012 17:35
|
Besatt
|
Du kan profittere mye på å sykle en del terreng før GR. Det er ikke så mye terreng i rittet, men mye tempovekslinger og action i starten. Med en del terrengtrening vil du bli bedre til å beherske sykkelen. Hysj! Sterke ryttere med litt for mye fokus på soner og rundtråkk er jo det vi andre trenger til å dra på slutten :-) Med god med trening på fartsendringer og svingkjøring i bra fart, har du mulighet til å være med mye sterkere ryttere når det begynner å gå fort på i lett terreng de siste tre mila.
Topp
|
|
|
|
#1348535 - 09/03/2012 20:18
|
Ringrev
|
Er bare å trene. De som sliter med 3 mil igjen detter av i første kneik
|
Topp
|
|
|
|
#1348796 - 10/03/2012 11:16
[Re: pedaIglipp]
|
Medlem
|
Du kan profittere mye på å sykle en del terreng før GR. Det er ikke så mye terreng i rittet, men mye tempovekslinger og action i starten. Med en del terrengtrening vil du bli bedre til å beherske sykkelen. Hysj! Sterke ryttere med litt for mye fokus på soner og rundtråkk er jo det vi andre trenger til å dra på slutten :-) Med god med trening på fartsendringer og svingkjøring i bra fart, har du mulighet til å være med mye sterkere ryttere når det begynner å gå fort på i lett terreng de siste tre mila. Hehe, det er notert! Nei, har ikke ambisjoner om å kjempe med teten:)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348798 - 10/03/2012 11:19
|
Medlem
|
skavern: Jeg synes pedalglipp og erling kommer med mye fornuftig. Ta ytterpunktene fra begge; 1-2 langturer, samt 2-3 intervall-turer, så har du ei veldig god treningsuke. Mellom disse øktene synes jeg det er greit å ta noen 1-1,5 timers turer i sone 1 for å vaske ut av beina. Pass på at disse turene er sinnsykt rolig. Netsen så rolige at du kjeder deg på sykkelen (og spis en banan når du har en halvtime igjen av økta). Kroppen drar mer næring ut av maten når man er i rolig aktivitet.
Det viktigste med all trening er at man blir kjent med sin egen kropp, og drar erfaring ut fra hva man opplever selv, men også andres erfaringer. Ikke vær redd for å prøve deg fram i mars-juni. Da tenker du sone 1 som restitusjon bare? Også kjent som lapskaus økt eller? Hva er god trening på temposkifte, sykle litt i rykk og napp?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348805 - 10/03/2012 11:28
|
Søk hjelp!
|
I min verden er restitusjonsøkt ei økt i sone 0 og maks 1 time. Altså veldig rolig tur med lett visping.
|
|
|
|
#1348810 - 10/03/2012 11:34
[Re: kjerts]
|
Medlem
|
En økt som er så rolig at den er kjedelig, kan ikke kalles lapskaus. Lapskaus er økter som er hardere enn langkjøring og roligere enn intervaller.
Dog går den midt i mellom restitusjon og langtur, og man kan spørre seg hva som er effekten av økta, uten så mange sterke svar.
På korte 2-timersturer tenker i alle fall jeg at jeg har over 20 timer restitusjon til neste økt, og restituerer min unge kropp nok selv om jeg blir andpusten (opp mot 77% i bakker) aha, derfor det heter lapskaus ja, fordi det er en blandingsøkt:)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348811 - 10/03/2012 11:35
|
Medlem
|
I min verden er restitusjonsøkt ei økt i sone 0 og maks 1 time. Altså veldig rolig tur med lett visping. Men det i seg selv er ikke formbyggende? Du gjøre bare beina klare fortere og kan derfor øke treningsmengden?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1348933 - 10/03/2012 18:09
|
Søk hjelp!
|
I min verden er restitusjonsøkt ei økt i sone 0 og maks 1 time. Altså veldig rolig tur med lett visping. Men det i seg selv er ikke formbyggende? Du gjøre bare beina klare fortere og kan derfor øke treningsmengden? Ei slik økt er for å vaske ut slagstoffer i beina og raskere bli restiuert til neste økt. Ei slik økt er gjerne bedre enn å ligge på spofa'n og hvile.
|
|
|
|
#1349533 - 11/03/2012 20:24
|
Ringrev
|
Det viktigste med all trening er at man blir kjent med sin egen kropp, og drar erfaring ut fra hva man opplever selv, men også andres erfaringer. Ikke vær redd for å prøve deg fram i mars-juni. Da tenker du sone 1 som restitusjon bare? Også kjent som lapskaus økt eller? Hva er god trening på temposkifte, sykle litt i rykk og napp? Timesturene er tenkt som restitusjon, ja. Mens langturene er tenkt å venne kroppen til å være ute lenge, samt få opp fettforbrenningen. Vi kan drive aktivitet mye lengre på fettforbrenning enn på karbo. Derfor tror jeg det er viktig at vi får presset inn en rooolig langtur en gang i blant. Jeg har tro på å holde kroppen igang så mye som mulig, men det er også viktig å ha en hviledag i ny og ne. De fleste av oss trenger minst en hviledag i uka i snitt, for ikke å gå på en smell etter en liten stund. Jeg tror man kan trene mye på temposkifter ved å variere treningen; la noe av intervallene gå på vei, og noe av intervallene gå i terreng. I fjor trente jeg mye i terrenget, og hadde god progresjon i teknisk terreng, men i GR slet jeg voldsomt med å henge med fronten av pulje 2 fram til første matstasjon. Det er mange lange veistrekninger fram til første matstasjon, og det er vanskelig å henge med landeveisrytterne som er for dårlig teknisk til å henge med i pulje 1 eller elite-klassen pga. lite watt i beina. Jeg reddet meg inn på korte terrengpartier og lite kjørevilje i front, men i "terrengpartiene" etter første matstasjon fikk jeg noen småluker og var med å prege fronten i P2. Rittet forøvrig ble elendig med tryning og skruing Du må finne ut hva du er dårligst til, og jobbe med å forbedre tingene du er dårlig til, men uten å glemme tingene du er god til. Anbefaler deg å melde deg inn i en klubb og bli med på treninger for å få bedre matching, samt få vite sannheten om deg selv 
|
Topp
|
|
|
|
#1349667 - 11/03/2012 23:04
|
Medlem
|
Da har jeg kjørt første langøkta, ble på 2 timer og 30 min. Har lagt det ut på strava. Tok det veldig rolig og pulsfordelinga var slik:
Sone 1: 1:38 sone 2: 0:44 sone 3: 0:03
Så får jeg håpe dette hjelper på fettforbrenningen:)
Stosu: Det å melde seg inn i en klubb har jeg tenkt på, men nå har jeg bare tre måneder igjen i Trondheim, så flytter jeg til Halden, men der skal jeg nok melde meg inn i en klubb.
|
|
Topp
|
|
|
|
|
|