Side 23 av 28 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 27 28 >
Muligheter
#1275762 - 07/10/2011 09:26 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
H.Iversen Offline
Ivrig

Sted: Sortland
Jeg kjøpte meg et par Nokian Extreme 294 på supertilbud her om dagen. Er det noen som har erfaring med å kjøre disse slangeløst? Eller er det like greit å kjøpe latexslanger?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1297803 - 15/11/2011 15:27 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Pedalsyre Online
Ringrev

Sted: jessnes
Hei og hopp!

Har ett Mavic crossride hjulsett, og nye feite albert 2.40. Det står ikke annet på dekkene enn trippel nano compound, og jeg får ikke dekket til å ta luft i det heletatt. (ja, jeg bruker komp.)

Akkurat som om det ikke kommer nok luft, fort nok, gjennom ventilen.

noen som har noe triks, eller er dette dødfødt?

mvh

#1312069 - 14/12/2011 13:11 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Desmo Offline
Entusiast

Noen som har kjørt Bontrager XDX slangeløst (29)?

#1325753 - 22/01/2012 21:31 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
arildb Offline
Entusiast

Sted: dalane energi ,
Legg på et lag med elktriker tape oppå felgbandet ,sett i en stands ventil ,med rund kon ,så kan du bruke vilken som helst dekk ,på vilken som helst felg ,med en slant dr,slugde ,guffe ,kjører pigg 29 ,og uten pigg 29 bak ,,,,godt som gull,dette

#1338331 - 20/02/2012 08:58 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
hel1017 Offline
Medlem

Jeg har et eldre hjulsett med Mavic 717 disk felg.

Noen som har erfaringer med å sette opp dette slangeløst?
Noen utfordringer? Har hørt rykte om at disse felgene bare kan kjøres med slanger.

Har lyst til å sette opp et sett med FF dekk på disse felgene.

#1340218 - 23/02/2012 17:23 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
realthing Offline
Fersking

Har et par Easton EA90xc felger som skal settes opp slangeløst. Men når jeg skal pumpe luft i dekket forsvinner luften ut av 2 små hull(drenering?) i felgen. Hva gjør jeg galt?

#1351102 - 14/03/2012 08:15 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
GFX Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Kjapt spørsmål fra en superfersking på området: Med XTR 975 UST-ready felg og RaceKing UST dekk trenger man da guffe? Hvor mye mer punkteringssikkert er dette enn dekk og slange? Hvor tight sitter dekket om man i verste fall må legge i slange ute i skogen?

#1351112 - 14/03/2012 08:41 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Pedalsyre]
BendikB Offline
Entusiast

Sitat: Pedalsyre
Hei og hopp!

Har ett Mavic crossride hjulsett, og nye feite albert 2.40. Det står ikke annet på dekkene enn trippel nano compound, og jeg får ikke dekket til å ta luft i det heletatt. (ja, jeg bruker komp.)

Akkurat som om det ikke kommer nok luft, fort nok, gjennom ventilen.

noen som har noe triks, eller er dette dødfødt?

mvh

Jeg har ofte latt nye dekk stå med slange over natten. Da ligger dekket bedre mot felgen og det er lettere å få det til å tette. Ellers har jeg noen ganger massert dekket litt mot kanten for å få det til å ligge bedre mot felgen slik at lufta klarer å presse det ut.

#1351113 - 14/03/2012 08:43 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: GFX]
BendikB Offline
Entusiast

Sitat: GFX
Kjapt spørsmål fra en superfersking på området: Med XTR 975 UST-ready felg og RaceKing UST dekk trenger man da guffe? Hvor mye mer punkteringssikkert er dette enn dekk og slange? Hvor tight sitter dekket om man i verste fall må legge i slange ute i skogen?

Jeg bruker alltid guffe som sikkerhet. Det tetter bedre og gir deg sikkerhet dersom du får en liten punktering i skogen. Hvor tight dekket sitter er forskjellig mellom ulike felger og dekk. Det merker du jo når du legger det på.

#1356482 - 21/03/2012 22:08 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
HNK Offline
Ringrev

Sted: Trives i Oslo
Nå kommer Schwalbe også med en silikon"tusj" som man bruker på kanttråden til dekket før den settes i felgen. Dette hjelper veldig på lufttettingen ved konvertering til slangeløst oppsett, ved at man får luft i dekket før guffa sprøytes inn.

#1357269 - 23/03/2012 08:26 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
kimhas Offline
Entusiast

Sted: bærum
Har et par spørsmål angående guffe; vil nå satse på FRM hjul med guffe og vanlige dekk. ser at det er snakk om og etterfylle guffe kansje så ofte som ver månde? tar dere da av dekket og gjør det rent og gjør alt på nytt med ny guffe, eller bare fyller i mer? ser for meg at vis man stadig må etterfylle blir det jo tung ettervert.

#1360334 - 27/03/2012 23:10 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
H.Iversen Offline
Ivrig

Sted: Sortland
Jeg har et xt775 hjulsett som jeg tenkte jeg skulle teste å montere Crossmark'ene mine slangeløst på. Tenker jeg rett når jeg tror jeg kun trenger en stans ventil og guffe, eller må jeg ha felgbånd i tillegg? Er vanlige crossmarks lette å få til slangeløst forresten?

#1361123 - 29/03/2012 01:00 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: hel1017]
OnATop Offline
Medlem

Sted: Molde
Jeg har XC717 hjulsett, både v-brems og disc, og har kjørt slangeløst i flere år. Rimtape (f.eks Stans gule) + ventiler med rund kon har gjort susen. Kjørt med Scwalbes RakettRonnys, ReserRolfs og FresendeFreddys uten problemer.

#1361125 - 29/03/2012 01:02 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: H.Iversen]
OnATop Offline
Medlem

XT775 er en tett ust-felg, levert med ventil for tubeless. Har to sett, både V og disc. Dekk på , guffe inn, kjør!

#1364611 - 03/04/2012 16:08 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
kimare Offline
Entusiast

Sted: Haugesund
Har satt opp Race King 29er 2.2 slageløst på nybygget mitt, men ser at det er lekket ganske mye i løpet av natta, er det bare til å fylle mer guffe så ordner det seg?

Hvor lenge skal et dekk med guffe holde på trykket?

#1364826 - 03/04/2012 22:12 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
ravi Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Hvis det skvulper med væske inni dekket, trenger du ikke å fylle på mer foreløpig. Foreslår at du heller får brukt hjulene litt slik at væsken får sirkulert skikkelig og tetter der de skal.

Et hjul med guffe som har satt seg holder luften lenge. Kona sine Cobra dekk trenger påfyll av luft 2-3 ganger i løpet av sesongen.

#1365486 - 05/04/2012 01:42 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ravi]
OnATop Offline
Medlem

Det er desverre sånn at dekk av samme fabrikat og type kan ha forskjeller ift tetthet. Noen ganger gir jeg opp å få et dekk tett når det er slangeløst satt opp, og setter det på damesyklene i familien med slange. Gjelder mest RaceKing SuperSonics. Schwalbe sine dekk har jeg få proplemer med, Maxxis har jeg nesten ingen erfaring med. Det er også forskjell på guffe, årets hit når det gjelder tetting er GEAX sin. Et tynt dekk satt opp slangeløst må forventes å lekke litt - det handler om å stole på at det holder et ritt, så jeg akspeterer å måtte sjekke/fylle det med luft før hver tur. UST-dekk derimot, er som regel'granatsikre' i lang tid. Men tyngre. Sånn er det.....

#1365694 - 05/04/2012 15:08 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
kimare Offline
Entusiast

Helvetes slangeløsedritt.

Flate dekk når jeg skulle ut nå , fyller på litt guffe bak som har holdt dårligst på lufta. Pumper opp, stiller sete gjør meg å dra. Oppdager da at nesten alle luft er ute av framhjul. Ok? Fyller litt mer samme resultat. Mer guffe Framme, sliter med å få luft inn dekket men det smetter på plass, fortsatt holder ikke jævelskapen på lufta.

#1365777 - 05/04/2012 17:59 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
ravi Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Jeg er plaget av ventiler som tetter seg. Er det noen som har noen tips til middel som løser opp lateksvæsken. Det er Joe`s det er snakk om.

Ellers har jeg begynt å skru ut ventilkjernen på de gamle continental racerslangene mine før jeg kaster de. Da har jeg i alle fall ventilkjerner som ikke er infisert med gammel plastdrit som jeg kan sette inn i stedet for de opprinnelige.

Måtte gjøre det på ett av hjulene mine for å få fylt luft.

#1366007 - 06/04/2012 00:40 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kimare]
OnATop Offline
Medlem

H... slangeløse dritt:-) Ja, det har vi vel alle følt på et eller annet tidspunkt....
Siden jeg er dedikert til slangeløst, så har jeg lyst til å hjelpe deg igang, men har noen spørsmål:
1. Hvilket RK er det snakk om? SuperSonic, RaceSport?
Supersonics er tricky å få til - lekker ofte gjennom dekkveggen som en tesil.
2. Har du 'badet' hjulet ditt så de vet hvor det lekker? Langs felgkant, i dekkveggen ('overalt') , ved ventilen, gjennom ventilen.
3. Har du kjørt dekkene en stund først med slange?
4. Har du avfettet dekket innvendig med f.eks teknisk sprit (eller vodka for den del:-)?

#1366019 - 06/04/2012 01:23 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: OnATop]
kimare Offline
Entusiast

Sitat: OnATop
H... slangeløse dritt:-) Ja, det har vi vel alle følt på et eller annet tidspunkt....
Siden jeg er dedikert til slangeløst, så har jeg lyst til å hjelpe deg igang, men har noen spørsmål:
1. Hvilket RK er det snakk om? SuperSonic, RaceSport?
Supersonics er tricky å få til - lekker ofte gjennom dekkveggen som en tesil.
2. Har du 'badet' hjulet ditt så de vet hvor det lekker? Langs felgkant, i dekkveggen ('overalt') , ved ventilen, gjennom ventilen.
3. Har du kjørt dekkene en stund først med slange?
4. Har du avfettet dekket innvendig med f.eks teknisk sprit (eller vodka for den del:-)?

1. "Basic/ Billig" Race King 29er
2. Det regnet i dag. Det lekker litt langs felgkanten, litt ved ventilen (når jeg skrur i pumpa, har mutteren som binder ventilen til felgen en tendens til å skru seg ut og forårsake ytterligere lekkasje.
3. Jeg fikk de svært lett brukt av en kamerat, som har kjørt med slange. Aner ikke hvor langt eller hvor mye, men dekkene framstår som nesten ubrukte.
4. Nei, burde jeg?

Det pussige er at framme har lufta holdt greit, fram til i dag hvor jeg jeg gav en liten refill, med det resultatet at de plutselig begynte å lekke. Klarte forøvrig å få til framdekket i dag, trodde jeg. Orker ikke å full forklaring, sjekk heller side 4 i tråden lenket i signaturen.

#1366927 - 08/04/2012 01:24 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
OnATop Offline
Medlem

1. Conti.com gir ikke info om hvilken type RK 29" er snakk om, så der er jeg blank. Men du har altså trøbbel ved ventilen... Hvis du har en ust-felg med riktig ventil skal det være planke å få tett. Men du har trolig en std felg med tape: tapen må være lagt jevnt, midt i felgen, passe stramt og vanlig med overlapp over ventilhullet. Jeg bruker en runde med Stans gule tape og overlapp. Skjærer et pent rundt hull i tapen og setter i ventil med rund kon. Dette forutsetter at hullet i felgen er lite nok, så det blir god tetting. Hvis hullet er for stort kan du få trøbbel med lekk rundt ventilstammen. En annen type ventil, feks de som leveres med Shimano ust hjul kan gjøre susen...
2. Med 'bade' mener jeg å dyppe hjulet i en vaskekum med vann, og lete rundt etter lekkasjer. Boblemetoden.
3. Burde være ok.
4. Det er et jungeltriks i mitt miljø å vaske dekkene inni med sprit. Vi tror, og jeg gjentar tror, at dette letter guffas tetningsarbeid:-)

Men, det er muulig at du må til med et annet dekk som er beviselig tubeless ready.
Ikke gi opp! Gevinsten er stor - 'no tube, no tube to flat'.

#1367751 - 09/04/2012 15:32 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Random Hero Offline
Tørr bak øra

Orker ikke lese 23 sider, men hvorfor kjøre slangeløst!? Spare vekt? Eller er det andre grunner?

#1367756 - 09/04/2012 15:39 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Vekt, rullemotstand, punkteringssikkerhet, muligheten til lavere dekktrykk uten snakebites, fordi det er kult, etc.

Les litt selv også, du. Det der blir litt for enkelt når du har informasjonen rett foran nesa.

Stein (med slanger i dekkene)

[Ta kontakt hvis du trenger hjulbygging.]

#1367897 - 09/04/2012 19:07 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kimhas]
silverwrx Offline
Ivrig

Sted: Lillestrømmen
Sitat: kimhas
Har et par spørsmål angående guffe; vil nå satse på FRM hjul med guffe og vanlige dekk. ser at det er snakk om og etterfylle guffe kansje så ofte som ver månde? tar dere da av dekket og gjør det rent og gjør alt på nytt med ny guffe, eller bare fyller i mer? ser for meg at vis man stadig må etterfylle blir det jo tung ettervert.

FRM funker fint med guffe. Etterfylling er ikke nødvendig. Har FRM333 felg på rk22ss og felgkanten er fin til vanskelige slangeløse oppsett, tetter godt. Et minus og det er smal bane i felgbunn, og ganske store eikehull. Jeg kjører derfor "hele" tre runder eltape på grunn av det, og det holder godt. Men det er det svakeste punktet på oppsettet.

Cannondale-Continental-Subaru

#1368901 - 10/04/2012 23:15 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kimare]
OnATop Offline
Medlem

Les tråden 'Race King Spørsmål' på 'Deler' så ser du at du sanns har et billig 'drittdekk' som neppe egner seg godt til slangeløst, og som ikke har god gummiblanding. Men det ryktes i tråden at 29" finnes i RaceSport og Protection-utgaver...

#1369659 - 11/04/2012 22:29 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: OnATop]
kimare Offline
Entusiast

1. Conti.com gir ikke info om hvilken type RK 29" er snakk om, så der er jeg blank. Men du har altså trøbbel ved ventilen... Hvis du har en ust-felg med riktig ventil skal det være planke å få tett. Men du har trolig en std felg med tape: tapen må være lagt jevnt, midt i felgen, passe stramt og vanlig med overlapp over ventilhullet. Jeg bruker en runde med Stans gule tape og overlapp. Skjærer et pent rundt hull i tapen og setter i ventil med rund kon. Dette forutsetter at hullet i felgen er lite nok, så det blir god tetting. Hvis hullet er for stort kan du få trøbbel med lekk rundt ventilstammen. En annen type ventil, feks de som leveres med Shimano ust hjul kan gjøre susen...
2. Med 'bade' mener jeg å dyppe hjulet i en vaskekum med vann, og lete rundt etter lekkasjer. Boblemetoden.
3. Burde være ok.
4. Det er et jungeltriks i mitt miljø å vaske dekkene inni med sprit. Vi tror, og jeg gjentar tror, at dette letter guffas tetningsarbeid:-)

Men, det er muulig at du må til med et annet dekk som er beviselig tubeless ready.
Ikke gi opp! Gevinsten er stor - 'no tube, no tube to flat'.

1. Hjulene er BST lisensiert fra Stans. Disse skal være helt klare for å kjøre slageløst.
2. Så en info på stans hvor de anbefalte såpe og vann, foreløpig ser dette ut til å holde.
3. De har holdt greit på lufta i flere dager så det er vel bare snakk om tidsspørsmål før de er helt tette ICON_LAUGH
4. De så ut til at jeg slapp dette denne gang.

Tar en ny runde med såpe og vann til helga for å se om jeg skal gjøre mer av det de anbefaler her.
http://www.notubes.com/documents/TubelessConversion-EN.pdf

Les tråden 'Race King Spørsmål' på 'Deler' så ser du at du sanns har et billig 'drittdekk' som neppe egner seg godt til slangeløst, og som ikke har god gummiblanding. Men det ryktes i tråden at 29" finnes i RaceSport og Protection-utgaver...

Dekkene er gode nok for meg foreløpig. Har bedret tidene kraftig, neste steg er å bedre fysikken så få jeg heller oppgradere utstyret når det er mindre å hente fysisk ICON_WINK

Takker for hjelpa.

#1372666 - 15/04/2012 16:57 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
BikeTorjus Offline
Ringrev

Sted: Lørenskog
kan man kjøre tubless uten guffe ? var ute i dag og punkterte, men guffa tetta ikke så måtte sette inn slange og det var mye klin. trenger jeg tubless dekk også da eller går det an og kjøre uten guffe med tubeless ready dekk ?

Min Youtube channel

Lørenskog CK

#1372668 - 15/04/2012 16:59 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Stein]
Kriss Offline
Besatt

Sted: Børsa
Sitat: Stein
rullemotstand
link til test?

#1374742 - 17/04/2012 19:57 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
noblefart Offline
Medlem

Sted: Nesodden
Driver selv med stisykling, gjerne så teknisk som mulig (les sakte...). For meg handler det først og fremst om grep. Jeg klarer rett og slett vanskeligere utfordringer. Lavt lufttrykk er derfor nødvendig. Punkteringsfri er en hyggelig bonus. Rullemotstand og vekt er ikke tema, ihvertfall ikke det siste.

Har prøvd stans, joes og caffelatex og en rekke forskjellige dekk med varierende hell. Ikke få timer tilsammen jeg har lurt på hvorfor jeg holder på med dette. Til slutt får jeg det som regel til å funke. Turer på reservesykkelen (med slanger) gjør meg allikevel overbevist om det var riktig investering av tid. Det sier kanskje hvilken verdi slangeløst har for meg.

Håpet er at en dag så blir dette mindre tombolapreget. Det er jo tross alt på sykkelen jeg vil være ICON_SMILE

Side 23 av 28 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 27 28 >