Side 1 av 3 1 2 3 >
Muligheter
#1299203 - 17/11/2011 20:04 En italiensk bastard
jos Offline
Tørr bak øra

Sted: Bærum
Finnes det et liv for byggetråder av landeveissykler i kjølvannet av The Wizard …?

Det er vanskelig å si ja – i alle fall for prosjekter med et snev av stål, nostalgi og eim av spagetti.
Men ettersom prosjekter, bilder og ymse erfaringer har en tendens til å glede folk på dette forumet så gir jeg det en sjanse.
Utgangspunktet mitt var nok noe annerledes enn tidligere omtalte trollmann av vintagesykler, men kanskje ikke så ulik mange andres.

Jeg hadde lyst på en racer.
Jeg trengte et prosjekt for vinteren.
Jeg er glad i utstyr.
Jeg er enda mer glad i utstyr som funker.
Jeg hadde lyst på en klassisk stålramme.

Valget falt på et konsept med en eldre stålramme, men med moderne deler ellers – en såkalt retro hvis jeg har forstått sykkelsjargongen riktig. Jeg har verken vært tro mot historie eller tidsepoker og har blandet nytt med gammelt og italiensk med både amerikansk, britisk og japansk men ellers forsøkt å tråkke på så få tær som mulig hva gjelder estetikk.

Budsjettet er en pinlig affære – da jeg opprinnelig startet med et helt annet utgangspunkt og konsept på den klassiske 5000,- grensen. Offisielt så er jeg jo fortsatt der…

De aller fleste delene er på plass og byggingen har begynt i det stille. Bilder av deler og bygging kommer etter hvert som tiden tillater.
Håper med dette å spre litt glede i høstmørket.

En liten smakebit…

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1299205 - 17/11/2011 20:07 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
Spiffhopeless Offline
Veteran

Sted: På sykkel mellom to steder
Olmo? hmmm...

#1299209 - 17/11/2011 20:11 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
RoyE Offline
Ivrig

Sted: Larvik
Liker allerede formen på denne tråden. Ikke hold oss for lenge på pinebenken!

RoyE
It never gets easier, you just go faster. -#10

#1299210 - 17/11/2011 20:11 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
DavidS Offline
Ivrig

Sted: Løngen
Brooks Swallow på en Campa pinne?

#1299213 - 17/11/2011 20:15 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
Spiffhopeless Offline
Veteran

Sted: På sykkel mellom to steder
Klarer ikke å skjønne meg på den setepinneklemma. Stålrammer med intern kabelføring er sexy!!

#1299241 - 17/11/2011 21:00 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
anderz Offline
Besatt

Sted: Bergen
Jeg kjenner igjen den setepinnen der, ja. Jeg har samme på rosinen min og det er en Campa-pinne (den til venstre av de to campapinnene mine):

Hole Ich dem Rennen Speedvagen und Berserk!

#1299248 - 17/11/2011 21:07 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
anderz Offline
Besatt

Sted: Bergen
Sitat: jos
Jeg har verken vært tro mot historie eller tidsepoker og har blandet nytt med gammelt og italiensk med både amerikansk, britisk og japansk men ellers forsøkt å tråkke på så få tær som mulig hva gjelder estetikk.

yes

Hole Ich dem Rennen Speedvagen und Berserk!

#1299261 - 17/11/2011 21:27 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Pinna først...

Usikker på hvem som har laget denne og har sett både Shimano og Campa med tilsvarende form. Selv har jeg kjøpt den hos matuzmaster.hu i ungarn...En Fausto Coppi engraved aero seatpost.

Da ga jeg vel også bort endel info om ramme i samme slengen.

#1299268 - 17/11/2011 21:36 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Setet ble jo spottet umiddelbart.

Et Brooks Swallow Titanium i brun farge. Ikke spør hvorfor jeg valgte Ti fremfor stålvarianten. Et innfall av web-shopping-syken. Det virket som en god idé på tidspunktet.

#1299341 - 17/11/2011 23:44 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Så siste for kvelden.

Ramma er en Fausto Coppi fra tidlig 90-tallet. Columbus Genius stål i perlemor hvit farge.

Jeg er litt usikker på historien, men har nøstet meg frem til at Coppi navnet ble kjøpt av Masciaghi brødrene i 1990.

" In 1990, Masciaghi teamed up with Giovanni Pellizzoli to develop the Fausto Coppi​ line of frames. They worked closely with the makers of Columbus bike tubing to develop both Steel and Aluminum tubes for their high performance bicycles."

Også denne kjøpt fra Ungarn. En såkalt NOS ramme (New Old Stock), mao en ramme fra et overskuddslager slik jeg forstår det.

Fargen er lekker, men førsteinntrykket er at den virker skjør for stålramme å være. Finishen er i det store og hele bra, men lakkeringsjobben er ikke til perfeksjon. Lakken og dekalene virker også veldig skjøre.

Ramme med bolt for setet veide inn til 1835g og gaffelen veier 672g med stjernemutter installert.

Kundeservicen hos matuzmaster.hu har vært 100% og til min store overraskelse var det Ulf från Sverige som svarte på henvendelsen min. De glemte å legge ved setepinnen i forsendelsen, men den ble umiddelbart ettersendt, rekommendert.

#1299358 - 18/11/2011 07:07 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
RobG Offline
(Formerly Fux)
Søk hjelp!

Sted: Søgne
De blir fine ferdigbygget.

Her er min kone sin.

Vedlegg
coppi03.JPG (2683 nedlastinger)

Redigert av RobG (18/11/2011 07:07)

#1300216 - 19/11/2011 20:30 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Den var fin ja Rob.

Godt å vite at jeg har en jeg kan spørre underveis i bygginga.

Jeg ser at også din Coppi har ruting av girkablene under krankhuset. Min ramme har ikke hull for å skru fast cable guide under krankhuset. Hadde din ramme det? Hva gjorde du Rob?

Jeg har ikke veldig lyst til å ta frem drillen og vurderer å bruke lim for å lime fast en cable guide. Ser på andre nettforum at flere har valgt lim-varianten med godt resultat. Vil det være tilstrekkelig for å holde den på plass?

Noen med erfaring her?

#1300381 - 20/11/2011 10:59 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
BjornS Offline
Ivrig

Sted: Malvik
Finnes det et liv for byggetråder av landeveissykler i kjølvannet av The Wizard …?

Det er vanskelig å si ja –

Dette er et sykt sykt forum. Jeg (i min naivitet) tok turen innom Racer-delen av forumet i forrige uke. For første gang må vite, millioner av uleste innlegg. Hensikten var kun å finne ut hva type drop bar jeg kunne ha på jobbsykkelen.

Og så finner jeg tråder som denne. Ikke bra i det hele tatt. Dere racerstuk-folk er jo like gærne som sti-raggare jo.

Bj
som kanskje lusker rundt på Treningsdelen snart også ICON_SMILE

#1300467 - 20/11/2011 14:48 Re: En italiensk bastard [Re: BjornS]
DavidS Offline
Ivrig

Sted: Løngen
Sitat: BjornS

Det er vanskelig å si ja –

Dette er et sykt sykt forum. Jeg (i min naivitet) tok turen innom Racer-delen av forumet i forrige uke. For første gang må vite, millioner av uleste innlegg. Hensikten var kun å finne ut hva type drop bar jeg kunne ha på jobbsykkelen.

Og så finner jeg tråder som denne. Ikke bra i det hele tatt. Dere racerstuk-folk er jo like gærne som sti-raggare jo.

Bj
som kanskje lusker rundt på Treningsdelen snart også ICON_SMILE

Pass deg Bjørn. Det kan bli dyrt å snoke rundt slik.

#1301164 - 21/11/2011 22:34 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Takk for hyggelig onmtale Bjørn, men jeg er en fersking på racer-fronten så vi får se hvor dette ender til slutt.

Jeg har ikke noen løsning på kabel guiden under krankhuset enda, men jeg tror det blir lim. I mellomtiden kan jeg jo dele litt erfaring fra byggingen.

Forbered dere på første kulturkollisjon. Italia møter USA.

Og må vite - det tok ikke lang tid før de første voksenglosene kom. Først sendte CRC meg styrelager i feil dimension og når jeg endelig fikk 1" lageret i hus viste det seg som forventet at italienerne ikke hadde holdt seg helt unna grappa'n da de bygde ramma.

Indre diameter på styrerøret varierte med nesten 2mm, noe som i min verden kvalifiserer til betegnelsen ovalt. Men stål er mykt tenkte jeg og dundret på med Trond Vidar sin eminente lagerpresse.

Styrelageret er et Chris King NoThreadSet 1" Silver.

Det gikk bare nesten bra. Ovaliteten i styrerøret bidro til at lagerkoppene kom skjevt inn. Men "...det går seg til..." tenkte jeg og dro på. Det gikk seg til, men ikke helt. Det var igjen 1/2mm glippe på baksiden av den nedre koppen.

Så da - måtte Fausto Coppi tilgi meg - måtte jeg ty til gummihammern. Og da gikk det seg til på ordentlig :-)

#1301186 - 21/11/2011 23:03 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
thewizard Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Blir en fin sykkel det der ICON_SMILE

-Sørensen Sykler

#1301188 - 21/11/2011 23:03 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
dagfink Offline
Ivrig

Sted: Trondheim
Kva blir neste kulturkontaminasjon? Elektronisk Dura Ace?

#1301261 - 22/11/2011 09:20 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
thewizard Offline
Ivrig

Det som hadde vært skikkelig tøft er mavic sin elektroniske gruppe fra seint 80 tall, eller tidlig 90, litt usikker, men tøft hadde det vært på den der.

-Sørensen Sykler

#1301725 - 22/11/2011 22:49 Re: En italiensk bastard [Re: thewizard]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Sitat: thewizard
Det som hadde vært skikkelig tøft er mavic sin elektroniske gruppe fra seint 80 tall, eller tidlig 90, litt usikker, men tøft hadde det vært på den der.

Det hender at de er ute på Ebay eller lignende, dyrt, kult og desverre noe som nesten aldri fungerer/fungerte. Det er en grunn til at det ikke varte så lenge.

#1302297 - 23/11/2011 21:10 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Jeg sliter litt med gir og bremser så jeg takker for innspill. Men det blir nok noe mye mer main stream enn forslagene over. Målet er jo å ende opp med en sykkel som fungerer… Mer om det senere.

Nå er det på tide å bringe inn de første japanerne :-)

Kranken er en helt ordinær kompakt Shimano Ultegra 6650 silver med shimano kranklager. Opprinnelig ville jeg ha Chris King sin silver BB, men CK lager ikke lagerkopper med italienske gjenger.

Styret er et Nitto Noodle No.117. Det er 46cm bredt med litt sweep. Nydelig japansk arbeid…

Status så langt...

Stemmet glemte jeg. Det er et System EX 105mm +/- 6 grader.

Valget falt på dette ettersom det var eneste ahead stem med 26mm klemme jeg fant i silver polished finish uten noen dekaler. Videre var det rimelig fra ebay som heller ikke er dumt ettersom jeg er usikker på lengden. Nedsiden er at jeg i utgangspunktet ikke liker stem med kun to bolter på styreklemma – det virker så spinkelt…

#1302460 - 24/11/2011 08:28 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
Sancho Panza Offline
Entusiast

Sted: Bak bukta
Synes du har et spennende bygg på gang!

#1304880 - 28/11/2011 22:14 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Det måtte jo komme før eller senere – øyeblikket der jeg møter meg selv og mine mer eller mindre gode ideer i døra.

Med et byggeprosjekt der KOMPROMISS er et hovedtema er jo dette vanskelig å unngå, men likevel gjør det vondt. Ikke overraskende dukket jeg opp i døra og ville snakke om temaet; form (eller snarere farge) vs. funksjon.

Jeg har alltid vært en tilhenger av shimano sin verdi for pengene. Så den eneste tvilen rundt valg av gir/bremse/drivverksgruppe dreide seg egentlig om hvorvidt det var verdt å ta steget fra 105 til Ultegra. Da jeg til slutt valgte Ultegra 6700 var det enda et innslag av den tidligere nevnte nett-feberen, men også drevet av min sterke tro på at silver var silver også hos shimano. Men der tok jeg SKAMMELIG FEIL.
Ultegra 6700 silver er jo GRÅ…

Kranksettet ville jo aldri passet inn, så der hadde jeg allerede erstatteren på plass, et 6650-kranksett. Så funksjonens første kapitulasjon er et faktum – men det var i det minste planlagt.

Overraskelsen kom på bremsekaliperne. Amatør vil kanskje mange si – og jeg er vel tilbøyelig til å være enig. Men det er litt uinteressant akkurat nå. Shimano koksgrå…unnskyld. Shimano SILVER mot plankpolert krom på gaffelbrua var IKKE det jeg ønsket meg.

Men hvor ille ble det egentlig? Bilder:

Forfra er det etter min mening helt ok.

Når man ser krommen på gaffelen kunne det vært bedre.

Under noen lysforhold har jeg jo tre forskjellige grå-toner foran...

Men det er jo fra siden det er verst...

Alternativer:

1) Kjøpe 6600-bremsekaliperne til shimano (eventuelt 105) og drite i det Shimano kaller b-kompatibilitet samt advarsler rundt forskjellig wiretrekk på bremsekaliperne. (6700 serien er visstnok bare kompatibel med seg selv hva gjelder bremser…).

2) Legge ut et tilbud på forumet om å bytte komplett 6750 gruppe mot komplett pent brukt 6650-gruppe. Regner med at den ville bli populær…

3) Drite i hele greia og kjøre på funksjonalitet med 6700-gruppa i shimano-SILVER.

Hva sier juryen…?

Selv heller jeg mot nr.3...

#1304898 - 28/11/2011 22:34 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
thamg Offline
Veteran

Nr. 3 går ikke!

Feilkjøp kan sikkert selges eller byttes, med mer eller mindre tap. Rent estetisk funker ikke dette i det hele tatt - du MÅ ha blanke bremser.
Kompromisser, hva opphav/nasjonalitet eller årgang angår er greit nok, men fargene må matche, ellers kan det ikke engang kalles et kompromiss.

#1304906 - 28/11/2011 22:46 Re: En italiensk bastard [Re: thamg]
srs Offline
Avhengig

Sted: Oslo. maridalen
Sitat: thamg
Nr. 3 går ikke!

Feilkjøp kan sikkert selges eller byttes, med mer eller mindre tap. Rent estetisk funker ikke dette i det hele tatt - du MÅ ha blanke bremser.
Kompromisser, hva opphav/nasjonalitet eller årgang angår er greit nok, men fargene må matche, ellers kan det ikke engang kalles et kompromiss.

Hør,Hør.

http://rittranking.merida.no/person/64252/view

#1304910 - 28/11/2011 22:55 Re: En italiensk bastard [Re: srs]
RobG Offline
(Formerly Fux)
Søk hjelp!

Sted: Søgne
Litt sen svar, men den jeg bygget opp har wireføring intigrert i muffe under krankhuset.

Vedlegg
DSC00801.JPG (1528 nedlastinger)

Redigert av RobG (28/11/2011 22:56)

#1304911 - 28/11/2011 22:56 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
thewizard Offline
Ivrig

Hva med å fjerne lakken på bremsene og polere de opp eller få de krommet?

Det er custom så det suser.

http://www.centrumfornikling.no/

Redigert av thewizard (28/11/2011 22:56)

-Sørensen Sykler

#1304937 - 28/11/2011 23:49 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
jos Offline
Tørr bak øra

Helvete !!!

Skulle jo aldri bedt om råd på dette forumet - angrer på hele tråden - jeg vil ikke mer...

Jeg fyrer av en epost til centrum fornikling.

Ha en fortreffelig kveld!

#1304954 - 29/11/2011 07:19 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
Dan Offline
[sensurert]

Hva sier juryen…?

Jeg bygget min Colnago som temasykkel, som skulle være så lik som mulig Saronnis Colnago fra begynnelsen av 80-tallet, men med moderne deler. Siden Colnago den gang hadde det med å bruke svart stem så måtte jo jeg også ha det, selv om alt annet på sykkelen er i sølv.

Men hva har blitt resultatet? Ikke en eneste person har kommet med positiv tilbakemelding på denne historiske lille finurligheten. Tvertimot så har alle kommentarer vært i stil med "pen sykkel, men du må jo bytte stem", som om det var et tilfeldig bodfunn jeg hadde montert. Og i tillegg synes jeg ikke selv det er noe pent.

Altså, ikke gå så hardt etter temaet at du sitter igjen med en følelse av å ha en stygg sykkel. Særlig ikke når du har alle forutsetninger for å bygge noe skikkelig pent og har lyst å bytte hvis jeg finner et godt alternativ.

#1305580 - 30/11/2011 08:55 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
mrowkoob Offline
Tørr bak øra

Den blir superflott!

#1305999 - 30/11/2011 19:57 Re: En italiensk bastard [Re: jos]
thewizard Offline
Ivrig

Hva sa forniklingsmannen?

-Sørensen Sykler