Det måtte jo komme før eller senere – øyeblikket der jeg møter meg selv og mine mer eller mindre gode ideer i døra.
Med et byggeprosjekt der KOMPROMISS er et hovedtema er jo dette vanskelig å unngå, men likevel gjør det vondt. Ikke overraskende dukket jeg opp i døra og ville snakke om temaet; form (eller snarere farge) vs. funksjon.
Jeg har alltid vært en tilhenger av shimano sin verdi for pengene. Så den eneste tvilen rundt valg av gir/bremse/drivverksgruppe dreide seg egentlig om hvorvidt det var verdt å ta steget fra 105 til Ultegra. Da jeg til slutt valgte Ultegra 6700 var det enda et innslag av den tidligere nevnte nett-feberen, men også drevet av min sterke tro på at silver var silver også hos shimano. Men der tok jeg SKAMMELIG FEIL.
Ultegra 6700 silver er jo GRÅ…
Kranksettet ville jo aldri passet inn, så der hadde jeg allerede erstatteren på plass, et 6650-kranksett. Så funksjonens første kapitulasjon er et faktum – men det var i det minste planlagt.
Overraskelsen kom på bremsekaliperne. Amatør vil kanskje mange si – og jeg er vel tilbøyelig til å være enig. Men det er litt uinteressant akkurat nå. Shimano koksgrå…unnskyld. Shimano SILVER mot plankpolert krom på gaffelbrua var IKKE det jeg ønsket meg.
Men hvor ille ble det egentlig? Bilder:
Forfra er det etter min mening helt ok.
Når man ser krommen på gaffelen kunne det vært bedre.

Under noen lysforhold har jeg jo tre forskjellige grå-toner foran...

Men det er jo fra siden det er verst...

Alternativer:
1) Kjøpe 6600-bremsekaliperne til shimano (eventuelt 105) og drite i det Shimano kaller b-kompatibilitet samt advarsler rundt forskjellig wiretrekk på bremsekaliperne. (6700 serien er visstnok bare kompatibel med seg selv hva gjelder bremser…).
2) Legge ut et tilbud på forumet om å bytte komplett 6750 gruppe mot komplett pent brukt 6650-gruppe. Regner med at den ville bli populær…
3) Drite i hele greia og kjøre på funksjonalitet med 6700-gruppa i shimano-SILVER.
Hva sier juryen…?
Selv heller jeg mot nr.3...