Muligheter
#1249073 - 30/08/2011 12:55 Sykkel- vs. skitrening
Mastodon Online
Entusiast

Sted: Larvik
Skinkene mine var ikke i nærheten av et sykkelsete gjennom hele forrige vinter. Prioriterer i utgangspunktet ski høyest, men har lyst til å vedlikeholde og helst forbedre sykkelformen gjennom kommende vinter. Hva slags økter bør jeg i så fall satse på om det ikke skal gå for mye utover skigåingen? Blir for eksempel beina for daffe av styrketråkk? Noen som har erfaringer med å sjonglere sykkel og ski på vinteren og kan anbefale et fornuftig opplegg?

Redigert av Mastodon (30/08/2011 12:56)

Strava Vestfold

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1249136 - 30/08/2011 14:04 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Rockefoten Offline
Ivrig

Jeg prøvde meg på ski og styrketrening i vinter. Styrketrening i form av maksstyrket på funksjonellviset med frivekter. Jeg beholdt en del av trøkket, men på langt nær alt. Mao. ikke helt happy.

I år kommer jeg til å prøve litt styrketråkk i tillegg. Timesvis på ruller prøver jeg å unngå.

I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

#1249155 - 30/08/2011 14:17 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Blafreræva Offline
Norseman
Entusiast

Sted: Drammen
Tren som vanlig på ski og ta frem sykkelen på våren og få deg 1-2 uker på Mallorca el.l. ved påsketider. Selv har jeg ikke rørt sykkelen fra desember til slutten av mars de siste årene. Litt lite trøkk i starten men kondisjonen er på topp etter mye skitrening. Trøkket kommer etterhvert.

Er du likevell gira på å sykle litt gjennom vinteren vill jeg kjørt en intervalløkt på rulla en gang per uke. (Kontrollerte drag på subterskel.)

#1249158 - 30/08/2011 14:19 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Blafreræva]
thomasengen Offline
Besatt

Sted: Østmarka
Sitat: Blafreræva
Tren som vanlig på ski og ta frem sykkelen på våren og få deg 1-2 uker på Mallorca el.l. ved påsketider. Selv har jeg ikke rørt sykkelen fra desember til slutten av mars de siste årene. Litt lite trøkk i starten men kondisjonen er på topp etter mye skitrening. Trøkket kommer etterhvert.

Er du likevell gira på å sykle litt gjennom vinteren vill jeg kjørt en intervalløkt på rulla en gang per uke. (Kontrollerte drag på subterskel.)

yes
og dette sier jo en person som har resultatene å vise til!
Jeg gjør både og. Halvparten på rulla og halvparten på ski + 2 halvtimer med styrke pr uke (intentsiv økt)

#1249172 - 30/08/2011 14:26 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
stosu Offline
Veteran

Sted: Brumunddal
Dersom du skøyter en del så får du brukt de samme muskelgruppene som når du sykler, i tilleg til at du bruker mye stabiliseringsmuskulatur i mage/rygg..

Gafler har 2 gaffelbein

#1249182 - 30/08/2011 14:30 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Østers1 Offline
Medlem

Jeg mener at jeg i lignende innlegg tidligere har lest at man med fordel kan kjøre en økt på rulla umiddelbart etter du kommer inn fra skituren. Styrketråkk eller noen kortere drag kanskje.....

#1249201 - 30/08/2011 14:43 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Blafreræva]
Mastodon Online
Entusiast

Det høres betryggende ut. Føler jo at jeg ikke akkurat ble dårligere av kun ski og løping gjennom vinteren. Synes ikke at spinning-/rulletrening er spesielt festlig. Det jeg er gira på er å heve meg et hakk eller to. Om det skjer ved hjelp av mer givende skitrening, så er det bare bonus:-)

Strava Vestfold

#1249214 - 30/08/2011 14:54 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Blafreræva Offline
Norseman
Entusiast

Jeg synes det skal være lystbetont og synes rullesykling er møkk kjedelig mens langrenn er fett. Rett på rulla etter ski er hvertfall helt utelukket for min del (da dreper man jo den gode følelsen i kinnene av å ha vært ute i frsik luft med:-) (svett tryne etter rullesykling er liksom ikke en like god feeling:-))

Men nå skal det sies at jeg har mange år med relativt mye sykling på baken så kan hende jeg mister mindre sykkeltrøkk enn "hvermannsen". Kona, som også er relativt aktiv (3.39 på Birken) men ikke har samme sykkelbakgrunn som meg, synes hun mister for mye trøkk i løpet av vinteren hvis hun ikke sykler, så hun tar nok 1-2 dager med intervaller på rulla per uke i vinter.

#1249234 - 30/08/2011 15:03 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: stosu]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Sitat: stosu
Dersom du skøyter en del så får du brukt de samme muskelgruppene som når du sykler, i tilleg til at du bruker mye stabiliseringsmuskulatur i mage/rygg..

Støttes! Blir ikke støl av første skøyteøkta, men første klassisk-økt gjør at jeg er ødelagt i ett par tre dager etterpå.

Sykkelen her i huset parkeres når snøen legger seg og tas fram til våren, rulle utgår. Bortoverski og toppturer, masse mengde og sugne intervaller, det gir en perfekt vinter med økt kondisjon og mye morro ICON_SMILE

Sjekk ut "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

#1249248 - 30/08/2011 15:10 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Zaskarin Offline
Avhengig

[/quote]
Synes ikke at spinning-/rulletrening er spesielt festlig. Det jeg er gira på er å heve meg et hakk eller to. [/quote]

Viss du er ute etter å heve deg ett hakk eller to, tror jeg du bør belage deg på ikke spesielt "festlig" trening. Du blir ikke god av og ikke ha det vondt!!

#1249255 - 30/08/2011 15:16 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Zaskarin]
Blafreræva Offline
Norseman
Entusiast

Sitat: Zaskarin
Viss du er ute etter å heve deg ett hakk eller to, tror jeg du bør belage deg på ikke spesielt "festlig" trening. Du blir ikke god av og ikke ha det vondt!!

Det er ikke noe automatikk i at man må gjøre ting som ikke er festelig for å bli god. Det er ikke fordi rullesykling er vondt jeg ikke gidder å gjøre det, men det er fordi det er kjedelig og ikke festlig. Harde intervalløkter på ski er vell så vondt som rulleintervaller, men det er festlig:-)

Redigert av Blafreræva (30/08/2011 15:17)

#1249313 - 30/08/2011 16:06 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Torp Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Hvis en syns rulletrening er drit kjedelig fra en setter seg på sykkelen til en går av, så tror jeg heller ikke at en klarer å yte maks. Da går poenget med intervalltreningen bort, og en er bedre tjent med å gjøre alternative aktiviteter.

Selv prøvde jeg meg en stund på rulletrening i fjor vinter, men valgte den mer og mer bort til fordel for langrenn ute. Dog hadde jeg en cyclocrossøkt ute i løpet av uka som sørget for en viss kontinuitet på trøkket i beina.

Men jeg tror at hvis en skal få en ekstrem kjørestyrke, så er det ingen vei utenom mye sykkeltrening gjennom vinteren, og da mye på og rett under terskel. Jeg har en teori om at terrengsyklister i større grad enn landeveissyklister benytter langrenn som alternativ vintertrening. På den måten får vi relativ høy kondisjon, som kommer til sin rett i kuperte terrengritt. Men i landeveisritt (og birken!) kommer man til kort mot utøvere med kanskje dobbelt så mange timer på sykkelen i grunntreningsperioden. Det var rått å se Joker Merida gutta kjøre seg opp igjen i feltet etter at de kløna i terrengpartiet...

#1249785 - 31/08/2011 08:09 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
stosu Offline
Veteran

Sted: Brumunddal
Hvordan pleier du å trene gjennom høsten, Blafre?
Tidligere har jeg satt bort sykkelen i starten av oktober og ikke tatt den fram igjen før påske. Bruker en mnd på å få i gang beina, men innen juni har beina pleid å være greie.
Etter birken har jeg pleid å trene litt rulleski, litt løping og bittelitt sykkel i OK temp. ute.

Det neste året har jeg tenkt til å satse mer på sykkel enn jeg har gjort tidligere

Gafler har 2 gaffelbein

#1249815 - 31/08/2011 08:41 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Blafreræva Offline
Norseman
Entusiast

Det høres ut som samme oppskrift som jeg kjører. Nå fremover blir det mye løping mtp Birkebeinerløpet og andre løp utover høsten. Sykkelen brukes kun hvis det er fint vær. Det blir også en del rulleski når Birkebeinerløpet er ferdig. Høst-treningen blir veldig lystbetont så det går stort sett i hard trening (intervaller eller mindre konkurranser)både på løping, rulleski og sykkel.

Hvis du skal satse mer på sykkel ville jeg nok prøvd å få noen sykkeløkter per uke så lenge det er sykkelføre ute. En intervalløkt på rulla per uke gjennom vinteren er nok veldig bra for å beholde sykkeltrøkket bedre, men hvis du (som meg) synes dette er pes og demotiverende ville jeg ventet med dette til litt nærmere våren. (du får kjenne på hvor motivert du er)

#1249854 - 31/08/2011 09:18 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Thomasx75 Offline
Entusiast

Sted: Elverum
Lånte meg rulle forrige vinter, men tror jeg brukte den fem ganger. Dr... kjett rett og slett. Men mulig det hadde vært litt bedre om den hadde hatt nok motstand for å kjøre styrketråkkøkter f.eks. Tror jeg skal satse på løping og ski utover vinteren. Nå på høsten blir det noen sykkelturer når lysten og været er der for å bli bedre i terrenget. skal også prøve litt rulleskøyter. Men blir når man har tid og lyst. Skal starte opp med intervaller igjen uti november og håper å få til en spinnigøkt i uka utover vinteren. Skal variere mest mulig.

Kjenner to som syklet birken som hadde veldig lite sykkeltrening, men løper mye (3-4 ganger i uka). Begge syklet under 5 timer. Så løping er heller ikke så dumt om man skal bli bedre på kondis. Og det tar MYE mindre tid.

#1249863 - 31/08/2011 09:27 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Thomasx75]
fredriks Online
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: Thomasx75
Så løping er heller ikke så dumt om man skal bli bedre på kondis. Og det tar MYE mindre tid.

Varför tar löpning mycket mindre tid en sykkel?

#1249866 - 31/08/2011 09:28 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Thomasx75]
Kriss Online
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Trening er generelt ikke dumt når man skal komme i form.. Om man løper, går på ski eller sitter inne på rulla er ikke så viktig. Det som er viktig er at man trener mye og hardt nok.. (for de som kjemper i toppen og skal være i form på april blir det litt annet, men de er det ikke så mange av her inne)
Kommer man seg i god nok form kommer sykkelformen ganske fort den på våren.

#1249876 - 31/08/2011 09:37 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Tjuvtrener Offline
Veteran

Sted: Konnerud / Nedre Eiker
Synes rulle er ok å bruke gjennom vinteren 1-2 ganger i uka når man praktisk sett ikke har andre alternativer. Jeg tror mye handler om å gjøre det man har tenkt på forhånd og ikke for lenge. Hvis man bestemmer seg for å varme opp X antall minutter X antall intervaller og X antall tid i nedykling så går det mye lettere.

Hvis man i tillegg lager en cd med musikk som er tilpasset dette så går det ennå lettere.

Den største faren tror jeg er å bare sette seg på rulla uten å ha en plan og bare sykle til man blir svett - da går man lei.

#1249885 - 31/08/2011 09:47 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Tjuvtrener]
Blafreræva Offline
Norseman
Entusiast

Sitat: Tjuvtrener
Den største faren tror jeg er å bare sette seg på rulla uten å ha en plan og bare sykle til man blir svett - da går man lei.

Hvis man blir svett bare ved tanken av å sitte på rulla er det jo fort gjort hvertfall:-) Neida, helt enig i at man må ha en plan. 15 min oppvarming, intervaller med 50% pause, 15 min nedkjøring.

#1249921 - 31/08/2011 10:18 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Blafreræva]
Mastodon Online
Entusiast

Sitat: Zaskarin

Det er ikke noe automatikk i at man må gjøre ting som ikke er festelig for å bli god. Det er ikke fordi rullesykling er vondt jeg ikke gidder å gjøre det, men det er fordi det er kjedelig og ikke festlig. Harde intervalløkter på ski er vell så vondt som rulleintervaller, men det er festlig:-)

Har på ingen måte noe imot hardøkter. Oppskriften min ifjor var å kjøre de hardeste øktene inne på mølla, for å prøve å unngå sjukdom, samtidig som løpingen ble litt vedlikeholdt. Hardøktene ute var stort sett kortintervaller med staking.

Strava Vestfold

#1249946 - 31/08/2011 10:39 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Adundas Offline
Fersking

Noen som har eksempler på forskjellige intervaller og andre økter man kan variere mellom for å gjøre rulletrening så effektiv og artig som mulig?

#1249996 - 31/08/2011 11:23 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Dragev87 Offline
Entusiast

Tja, 15 min oppvarming, 4 * 8min intervall (2 min pause) og 7 min. nedkjøring. Totalt 1 time

#1250018 - 31/08/2011 11:44 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Adundas]
ohjelm Offline
Entusiast

Sitat: Adundas
Noen som har eksempler på forskjellige intervaller og andre økter man kan variere mellom for å gjøre rulletrening så effektiv og artig som mulig?

http://www.sportsklubbenrye.no/nytt/2000/2000-12-11.htm

#1250097 - 31/08/2011 12:32 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Adundas Offline
Fersking

Takk!

#1250907 - 01/09/2011 09:24 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Adundas]
tygster Offline
Ringrev

Sted: Stavanger
Hvis du har en pc i nærheten av rulla er jo treningsvideoer også noe du kan prøve.

Jeg "koste" meg i alle fall en del med videoer fra Sufferfest i vinter.

#1251010 - 01/09/2011 10:45 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
paalel Offline
Fersking

Sted: Bærum
Tror - som flere her - at den generelle kondisjonen trenes godt med ski, løping etc. Når det gjelder det sykkelspesifikke er det terskeltrening som gjelder. Tror mye er gjort med én økt i uka rett under terskel, f. eks 4x10, 3x15 eller 2x20 på rulla. En slik økt tar kun en drøy time. Med wattmåler blir det morsommere.

For egen del blir det gjerne 3 økter i uka, delvis også fordi jeg da kan trene hjemme (små barn).

-paalel

#1256137 - 07/09/2011 13:27 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Spinning en gang i uka burde vel holde for å vedlikeholde sykkelmusklene littegrann på vinteren.

#1256538 - 07/09/2011 21:37 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Mastodon]
Thomasx75 Offline
Entusiast

Sted: Elverum
Jeg opplever at løping for meg er rett og slett mer slit og har høyere snittpuls så da trener jeg hardere og effekten mot tidsforbruket blir mer effektivt enn på sykkel. føler at 30-40 minutt løping lett motsvarer 1,5 time på sykkel for kondisen sin del. og man slipper sykkelvask og tidsforbruk der

#1256542 - 07/09/2011 21:40 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Thomasx75]
fredriks Online
Besatt

Sted: Trondheim
Jeg opplever at løping for meg er rett og slett mer slit og har høyere snittpuls så da trener jeg hardere og effekten mot tidsforbruket blir mer effektivt enn på sykkel. føler at 30-40 minutt løping lett motsvarer 1,5 time på sykkel for kondisen sin del. og man slipper sykkelvask og tidsforbruk der

Varför syklar du inte bara snabbare? Intensitet är väl mest en fråga om hur mycket man tar i. Jag kan springa långsamt på en låg intensitet och sykla snabbt på en hög intensitet.

#1256627 - 07/09/2011 23:03 Re: Sykkel- vs. skitrening [Re: Thomasx75]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen

Derfor finner du deg en lang fin bakke og trener drag i den på sykkelen.