Side 1 av 2 1 2 >
Nytt Svar
Muligheter
#1248477 - 29/08/2011 18:50 VM 2010 - Champery baby!
heinrich Online
Besatt

Sted: by du plask
ok, dette blir årets siste intro. Sånn sett får jeg takke for oppmøtet i år allerede nå så jeg ikke glemmer det. Fint noen gidder lese skriveriene ICON_WINK

løypeprofilen fra i fjor. Temmelig identisk løype i år, dog med nye hopp på bunnen.

For å si det samme som jeg har sagt til noen av de andre løypene i år; hva er det som ikke er sagt om Champery? Hva? Denne løypen som en gang for alle ble legandarisk når Matti Lehikoinen med å leke yr.no klarte å lure seg til en seier pga regn, med Sam Hill på en ufattelig andreplass i det stupbratte gjørmehavet? Jes, for du leste riktig. Champery er ikke bratt. Det er super, innforjævlig, nesten oppned bratt. Ser man på helmetcamopptaket under kan det se ut som om det er andre traseer i årets verdenscup som virker enda mer teknisk. Val di Sole er kanskje et eksempel der. Men, ingen er så bratt som Champery. Fra start til mål. Bratt, bratt og så enda litt mer bratthet oppå der igjen. Det kunne vært sementert hele veien ned og likevel blir det vanskelig nettopp fordi det er så bratt. Bratt sykling med masse svinger er ikke nødvendigvis så lett vet du, ihvertfall ikke når klokken går og en har en regnbue i sikte ved løypens ende. Da skjer de underligste ting.

bratt begynner liksom ikke å beskrive hvor gnarly denne løypen er.
credit: Fraser Britton

Brendog styler hoppene midt i løypen, hoppene blant andre Minnaar mente var for små.
credit: Fraser Britton

Det er også det som er litt av greien med spenningen her, for hvem vinner? Hvem har vist seg som en verdig vinner av regnbuetrøyen ned årets mest mannete løype. Løypen hvor det er like greit at skinsuits er forbudt ellers hadde cahonesene til gutta fått Raskall til å starte nok en tråd om unødvendig info og påbud av svarte shorts. Kan den totalt dominerende Gwin vinne her og, i en løype mange tror favoriserer andre, spesielt om det blir vått? Hva med Gee? Han har jo vist at han kan sykle bratte løyper før. Eller Blenki? Han har jo et litt dårligere år i år enn i fjor, men i likhet med Brendog (som ble tatt ut på tross av skadesituasjonen) er slike løyper som skapt for hans fryktløse og løse stil. Når en snakker om fryktløs stil kommer en heller ikke unna Hart Attack himself, Danny Hart. Kan han vinne? Eller Cam Cole? Kan man glemme mr Minnaar som alltid kommer tilbake? Matti? Skal Barel gjøre det igjen i sitt siste løp? Peaty? Brook? Ratboy? Steve Smith er jo ute av valsen med skade. Eller hva med the danger man himself, løypens ukronete konge, den skadde, litt småchubbye men akk så råe Sam Hill. Som du kanskje er spørsmålene flere enn svarene. Jeg for en aner ikke hvem som vinner. Det er kjekt å si det, men selv om Gwin så til de grader har dominert i år tror jeg det er lenge siden så mange har kunnet vinne eller være med å kjempe om topp fem/ti/tyve. Dette er ikke som om det bare er Gee, Greg, Steve eller Sam som kan vinne med et par andre lurkers rett bak. I år, ned manneløypen i Champery er det mange som kan vinne. Nettopp fordi løypen er så råd, ikke på tross av det. Tilfeldigvis er det nettopp denne type sykling den nye guarden er best på; balls to the walls, rediculous sykling. Jeg gleder meg.

det er dette det kjempes om. Eller, vent litt. Dette:

pallen fra i fjor. Smith er ute, Greg on form, unibrow en ukjent kvantitet.

kvinnepallen i fjor.

Blant kvinne er det litt mindre spenning. Storfavoritten er vel Florianne Pugin. Mosely er knallgod, men løypen er kanskje til andres fordel - dog nå som presset kanskje forsvinner litt etter at hun vant sammenlagten kan det jo hende hun slipper bremsene mer og slår til med en sensasjonell back to back. Forrige rundes vinner Pompom kan slå til med en god tid. Det kan også Frankrikes Emmeline Ragot. Eller hva med Sabrina Jonnier. Får hun revansjen etter en litt så der sesong? Vil Rachel Atherton sin skulder tåle hardkjøret? Om så er hun plutselig og helt der oppe - faktisk fort nesten i en egen klasse.

Vi har og gleden av å se frem til flere norske kjørere. Zakka, Terje, Kisse og Anita - for ikke å glemme junioren Isak - skal alle i aksjon, noe som blir superspennende å følge med på. Kan Zakka leve opp til 6, plassen i junior-VM i fjor? Vil Isak leive til konkurrentene og toppe Zakka sin kongeplassering fra i fjor? Anita trives jo i bratte løyper uten for mye trakking med store hopp, så alt ligger til rette for at hun igjen kan gjøre det skarpt. Vi får se. Lykke til fra meg ihvertfall.

Hvem vinner? Jeg tipper Atherton, Pugin eller Ragot blant kvinnene med Pompom som danger kvinne, mens Gee, Hart, Gwin og Minnaar nok er favorittene blant mennene, med Bryce, Steve, Fabien, Cameron, Blenki, Sam, Brook og et par andre som hoveddangermennene på herresiden. Det er åpent dog. Veldig åpent. Personlig heier jeg på Ragot og Fabien ICON_SMILE Blant juniorene er det egentlig opp til Troy og Manon å tape det. De har vært knusende overlegne i hele år og bør kunne ro dette i land. Jeg håper også at alt blir så jevnt at det avgjøres på hundredelene! Det hadde vært kanon. Skikkelig kanon. Alle i topp tyve innen et sekund. Det skjer garantert ikke ICON_WINK

Og jes, nå kommer alle custom paint job'en også! Jeg gleder meg som en liten unge. Fet sykling. V. Spenning. V. Råfete customsykler. V. (v=check) Jippi!

program
løypebilder

helmet cam

og jes, det kommer også noen veldig dårlige nyheter i denne updaten. Til neste år blir det tilsynelatende ikke dekking av verdenscupen fra Freecaster. Ryktet forteller at de er lei UCI, dog om det er grunnen vites ikke med sikkerhet. Det er dog verdens dårligste bevarte hemmelighet er at den eneste grunnen til at det ikke har vært en WC-runde i sykkelmetropolen Whistler enda er at eierne/ledelsen der ikke kan fordra UCI. Kanskje løsningen er som brettkjørerne og orge en egen serie og bryte ut fra UCI. Dette er ihvertfall bare piss og jeg for en kommer til å savne dekingen noe helt enormt. Kilden er forresten Transcend Magazine. Buhu! Eller, ingenting er jo sikkert, men det lover ikke kjempegodt. Vi får se.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel Svar Quote Kjapt svar Kjapp quote
#1248500 - 29/08/2011 19:25 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Søk hjelp!

Sted: Mjøndalen
Bra intro! Gleder meg stort og lurer fært på om kroppen til Sam holder.

Med Freecaster ute neste år får vi håpe på en allmenkringkaster!

#1248794 - 30/08/2011 00:18 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

det er bare å håpe ja. Med Barel og Warner i kommentatorboksen blir det hele godt som gull. Whitely blir altfor klinisk for min smak. Han har gjort mye bra for sporten, men Barel + Warner blir bedre. Begge snakker som pokker, en spyr ut morsomheter og den andre den mest kalkulerende mannen i dh ICON_SMILE

#1250101 - 31/08/2011 12:35 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

at Spesh og Santa Cruz ville stille med carbon-sykler (carbontriangel i spesh sitt tilfelle) er noe som egentlig ikke kommer som en overraskelse for de som følger litt med på slikt, men at Scott tilsynelatende gjør det er ihvertfall en stor overraskelse for meg. Fettfett, dog det virker litt rart at de ikke har redesignet rammen mer. For alt jeg vet kan det være en fullstendig ny ramme geo- og kurvemessig. Det har lenge vært snakk om at Scott har jobbet med å få rammen lettere, samt gjort den lavere, lengre og slakkere, så muligens er dette utfallet av dette arbeidet. Om det er plastikk er jo det knall og kanon. Det ser ihvertfall ut som linkene er litt forskjellig med litt mindre justerbarhet. Samme tendensen som vi ser i dhifiserte jente/coastal crewversjon av Voltage.

#1250151 - 31/08/2011 13:02 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
staike Offline
Ivrig

Sted: Bergen
Hva er det du snakker om? Er det bare jeg som ser alle skjøtene?

#1250321 - 31/08/2011 15:12 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

eh, mulig jeg var litt rask på labben - eller jeg innrømmer når jeg studerer rammen litt nærmere at jeg tok fullstendig feil ( ICON_WINK ), men at denne rammen er vesentlig forandret fra den en får kjøpt over disk i år er det ingen som helst tvil om. Når det er sagt er det vel bare et spørsmål om tid før påstanden min blir riktig når det gjelder Scott. At ett av foregangsmerkene på carbon ikke er ute med carbonramme til utfor er nesten litt rart, spesielt når mye av kritikken mot gambleren nettopp har vært vekten.

edit: jepp, jeg hadde rett

http://www.scott-sports.com/us_en/product/11262/64196/221738

edit2: ok, den er blitt lavere, lengre hjulbasemessig pga slakkere vinkel foran, men cockpiten er fremdeles kort. Rart de ikke går opp til tre størrelser.

Redigert av heinrich (31/08/2011 15:40)

#1251428 - 01/09/2011 19:29 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
KimNK Offline
Ringrev

Leser på facebook nå at Dirt akkurat ble kasta ut fra resten av Worlds i Champery. Hva ER det UCI driver med? Nå kjører de seg selv i grøfta så det synger etter. Først Freecaster og nå dette. Snart har de ingen promoteringskanaler igjen for MTB.

Lurer på om det kan ha noe med dette å gjøre: http://dirt.mpora.com/news/uci-world-cup-heading-rocky-road.html

Something smells fucky.. Indeed.

Angående Scott var jeg veldig spent på hva de kunne ha i gjære siden de som sagt er pionerer på karbonrammer og etter 4-5 år på samme ramma. Litt skuff, for her hadde de mye forbedringspotensiale. Den ser superslick ut though, bortsett fra at de har utelatt noe opryddingsarbeide på fronttriangelet.

Redigert av KimNK (01/09/2011 19:35)

#1251513 - 01/09/2011 21:25 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
Buoyen Offline
Besatt

Sted: Sør Trøndelag
VM 2010? ICON_WINK

Stivettreglene

#1251567 - 01/09/2011 22:18 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

?

å kaste Dirt ut er vel det dummeste de kunne ha gjort... Hands down. Forvent krig der fremover. Eller, det spørs om det topper moven de alt har gjort med å ditche freecaster og satse på uprøvde RR, som er fullstendig uten kred i miljøet i tillegg. Hadde folk sett at en gikk til noe bedre hadde det liksom vært bra, men nå er det vel de færreste som ser det. Synd. Veldig synd.

Jeg aner konturene av en seperat serie som TTR-serien til snowboarderne. Jeg stemmer for det ihvertfall. Vi trenger ikke UCI og de har vel gjort det klart etterhvert at de egentlig ikke bryr seg så altfor mye om oss heller. Inkorporer IXS, ProGTR, sleng på løp i Asia og Afrika og vips, et bra konsept er født.

ellers er jeg skuffet over at tilsynelatende så få merker har laget spesialbuilds til VM, men kanskje de ikke er vist i sin fortreffelighet enda. Hvem vet.

#1251842 - 02/09/2011 10:19 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
Gøss Offline
Entusiast

Sted: Nørrebro
Denne skandalen er til å grine av, jeg synes også man bare skal holde seg langt vekk fra noe som helst samarbeid med de korrupte folka i UCI. Noen som har en formening om det ville få konsekvenser for Trek, Specialized og Giant (jeg tenker da på landeveisengasjementene deres) hvis deres DH-teams heller satset på en uavhengig serie?

Diskusjonen på ridemonkey
http://www.ridemonkey.com/forums/showthread.php?t=244962&page=4

Ellers så eksploderer jo facebooksidene til UCI med negative kommentarer... pinkbike-redaksjonen (hvis det er de som styrer facebookbrukeren til pb) er pissed også.

Noe av det latterligste i denne sammenhengen er jo at rr på en eller annen måte har overbevist UCI om at de har 200 000 unike hits daglig! I de forskjellige forumtrådene rundt på nettet (dirt, ridemonkey, mtbr) er det helt åpenbart at det er løgn.

Burde vi ikke ha en tråd under Ymse for denne saken?

#1251883 - 02/09/2011 10:57 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
SiljeKH Offline

Fjellrev
Ivrig

Sted: Drammen
http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=1976286
Slik kom RR til live tydeligvis..? Oktober 2010.

Som et generelt innspill så er jeg ikke så veldig fan av å kalle UCI "fascister" og "avskum" med mere, kanskje fordi jeg jobber med NCF (under UCI) og derfor ser hele den organiserte syklinga litt annerledes. Blir for enkelt å slenge ut slikt som mange gjør på facebook+ jeg vet om bra folk som jobber med utfor i UCI. Men det er definitivt mystisk at en nettside som ble opprettet for mindre enn et år siden plutselig er greia....

#1251907 - 02/09/2011 11:20 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
Gøss Offline
Entusiast

Sted: Nørrebro
Ja det er veldig mye støy i form av usaklig og støtende flaming, sånn er det jo med alle saker på internett dessverre.

Jeg synes imidlertid det er helt utrolig at man ikke har arbeidet med å promotere sporten gjennom etterhvert veletablerte nettsider, pinkbike er ifølge alexa "the world’s most trafficked biking website". Det er vanvittig at man ikke samarbeider med dem, men gir enerett til en obskur, nystartet nederlandsk webside som tilsynelatende er startet av noen random dudes fra den hollandske restaurantbransjen. Som i tillegg skaper seg et enormt troverdighetsproblem fra første stund ved å snakke om trafikktall som virker som de er fri diktning.

#1251933 - 02/09/2011 11:41 Re: VM 2010 - Champery baby! [Re: heinrich]
SiljeKH Offline

Fjellrev
Ivrig

Helt enig!

#1252086 - 02/09/2011 13:28 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: Buoyen]
cayman Offline
Ringrev

Sted: Fredrikstad
Sitat: Buoyen
VM 2010? ICON_WINK

Hehe, godt sett.. Hadde ikke lagt merke til det selv!

edit: stor takk til heinrich for denne spalten/bloggen (stryk det som ikke passer) ICON_SMILE

Hafjell Bike Park åpner 14. juni ICON_COOL

#1252170 - 02/09/2011 15:08 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

alle vet jo at det er 2010 i år....

faen.

den var lei.

ICON_WINK hehe

ryktene sier at Freecaster & co tar saken i egne hender. Om en ser på de som bailet ut sendingene i fjor, dvs Trek, SC og Scott, trenger en bare legge til Spesh og Giant for å nevne alle gigantene. Om de blir irritert - noe jeg tror de er til gangs nå - tror jeg veien er særs kort til en TTR-lignende serie. Jeg tror at det ligger i kortene at RR-stuntet ble halmstrået som brakk kamelens rygg.

den beste dekningen så langt kommer fra vitalmtb med sine interaktive (om en kan kalle det det) bildeserier samt LiMiT TV, hvis linker dere finner på dirt.mpora.com

#1252172 - 02/09/2011 15:10 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
SiljeKH Offline

Fjellrev
Ivrig

og hva vil det bety for de nasjonale forbundene + utfor da?

Redigert av SiljeKH (02/09/2011 15:10)

#1252173 - 02/09/2011 15:12 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

jeg vet ikke - det vil vise seg. Jeg kan ha tolket ting helt feil, men vi får se

observer en fallende kisse i denne videoen! Han ser ellers ut til å være i et fint driv

#1252848 - 03/09/2011 16:29 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

freecaster sin timed run-film. Good stuff!

dirt har endelig klart å ordne opp i rotet og publiserer denne fine filmen fra dag en. Nå kommer vel godfilmene fra de som perler på en snor

ellers begynner skadene å ankomme blant de beste. Cam Cole knakk likegodt hånden sin, mens en av storfavorittene blant jentene; Florianne Pugin, vant ut at å slå koldbøtte nedover fjellsiden var en god ide. Dessverre kommer hun ikke til å kjøre på søndag.

Ellers må jeg gratulere Beerten og Prokop med gull i 4X. Det må ha smakt usedvanelig godt for Anneke etter så mange år uten seier i VM.

ellers er det en fin sak om hva som skjer i VM på forsiden som bør leses.

#1253038 - 03/09/2011 21:25 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
gikke Offline
Besatt

Sted: ca midt på.
"The first half is pure pain" :-)

#1253584 - 04/09/2011 17:18 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: gikke]
jonnykast Offline
Besatt

Sted: Verdal
Gratulerer til Troy Brosnan,Emmeline Ragot og Danny Hart med verdensmesterskapstittel yes

Løpet til Hart er noe av det råeste jeg har sett! ICON_LAUGH

Tusen takk til frecaster,Rob Warner og Nigel Paige for en kjempebra sending yes

#1253650 - 04/09/2011 18:42 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
staike Offline
Ivrig

Den fortjente virkelig Danny! Tusen takk for dekningen her i år Heinrich, håper at det kommer mer neste år. ICON_SMILE

#1254097 - 05/09/2011 11:07 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
olechr Offline
[sensurert]

Sted: Lillestrøm
For et sykt stykke kjøring av Hart. Han kjørte som om det var tørt. Skikkelig fet å se.

#1256936 - 08/09/2011 11:59 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
kitbay Offline
Ivrig

Sted: Lillehammer
Takk for en fantastisk dekning av årets WC runder og VM. Det jeg likte aller best er presentasjonene av teamene og utstyret dems. Føler jeg har fått litt bedre innsikt i forskjellene mellom design.
Igjen STOR takk til deg heinrich for at du tok deg tid til bloggen.

Vis du kjeder deg i løpet av vinteren hadde vært kult om du kunne laget flere tekniske analyser av utfor utstyr som f.eks:

Ramme design: Forskjeller, fordeler, bakdeler osv..
Kanskje gafler og shocks ?

#1257058 - 08/09/2011 14:19 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
RazeFaze Offline
[sensurert]

Sessongen ferdig... hva skal vi gjøre nå da?

#1257061 - 08/09/2011 14:25 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: RazeFaze]
kjerts Offline
Besatt

Sted: Trondheim

#1257477 - 08/09/2011 22:47 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: kitbay]
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Søk hjelp!

Sted: Mjøndalen
Sitat: kitbay
Takk for en fantastisk dekning av årets WC runder og VM. Det jeg likte aller best er presentasjonene av teamene og utstyret dems. Føler jeg har fått litt bedre innsikt i forskjellene mellom design.
Igjen STOR takk til deg heinrich for at du tok deg tid til bloggen.

Vis du kjeder deg i løpet av vinteren hadde vært kult om du kunne laget flere tekniske analyser av utfor utstyr som f.eks:

Ramme design: Forskjeller, fordeler, bakdeler osv..
Kanskje gafler og shocks ?

+1 til alt!

#1258268 - 09/09/2011 21:07 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: heinrich]
heinrich Online
Besatt

da fikk jeg endelig sett det. 6 dager after the fact. Etter at jeg etter en tabbe så at Ragot og Hart vant det. Jaja. Latterlig bra. Ser ut til at valget som Ragot som champ på Dirt Fantasy-laget var et bra move ICON_WINK

Takk for takker. Jeg setter veldig pris på det. Jeg får ikke en krone for å skrive denne bloggen og gjør det for å spre det glade budskapet om utfor til terrengsykkels mange lesere. Tro det eller ei, men det går en del tid med til hvert innlegg. Hva som vil skje med bloggen fremover er uvisst, men det som er sikkert er at det vil komme en kort sesonganalyse. Etter det, vel.. Vi får se. Og for å si det slik. Det er mange, og da mener jeg mange, her inne på forumet som kan myyyyyye mer om dh om meg. Spesielt når det gjelder syklene og hvordan de fungerer i praksis. Jeg er bare den eneste som er dum nok til å blogge om det ICON_WINK

2011 representerer på mange måter mye av det beste en noen sinne har sett av WC-racing. Vil 2012 leve opp? Uten tvil. Men mer om det i oppsummeringen.

#1297391 - 14/11/2011 20:18 Re: VM 2011 - Champery baby! [Re: RazeFaze]
chalshus Offline
Søk hjelp!

Sted: Lilleborg
Sitat: RazeFaze
Sessongen ferdig... hva skal vi gjøre nå da?

Nesbyen er fortsatt fantastisk fikk jeg melding om for noen timer siden.Sesongen er lang i år!

Side 1 av 2 1 2 >
Kjapt svar:
HTML er disabled
UBBCode er enabled