Muligheter
#1128807 - 13/03/2011 14:59 Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice?
thomasengen Offline
Besatt

Sted: Østmarka
Skal på en 3 dagers sykkeltur til Nice fra onsdag 6. april til fredag 8. april fordi en i familien får billige Norwegianbiletter pga jobb. Reiser tidlig om morgen og får da både onsdag, torsdag og fredag til sykling.

Spørsmål:
* Vet dere om sykkelutleie nede langs sjøen (for enkelt å finne igjen) og slipper da å ha med egen sykkel?
* Vet dere om noe gode steder for a) enten å sykle på racer eller b) kort vei til å komme til et sted for stisykling?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1128958 - 13/03/2011 17:49 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
josse Offline

Ringrev

Sted: Tåsen, baby!
For å ta spørsmål nummer to først.

Hele området er supert for både landevei og terreng. Det gjelder bare å bestemme seg for hva du vil oppleve.

Ønsker du å kjøre de klassiske stigningene fra Milan-San Remo og Paris-Nice?
Skal du prøve å "Ta en Læns" å prøve å slå rekorden opp på Col de la Madone?
Eller kanskje du har lyst til å dundre ned Madone på en DH-rigg?
Vil du rulle gjennom pittoresk landskap i Provence?
Eller kanskje sveipe innom noen av løypene som brukes i Roc D'Azur?

For to år siden var det ihvertfall en sykkelutleie i Golfe Juan, det er helt sikkert muligheter i Nice også.

#1129086 - 13/03/2011 19:54 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: josse]
thomasengen Offline
Besatt

lander på flyplassen rett sør for Nice (10 min til sentrum), bor nok i sentrum og håper på hotell ned mot stranda. Har ikke bil og må sykle fra hotellet.
Kommmer ned dit ca 09:00 onsdag og da rett på hotellet og så ut for å sykle (etter litt mat). Har da resten av onsdag + hele torsdag og så tilbake fredag morgen kl 10:00

Så det må være turer som er tur/retur nice på hver av dagene.

Har både racer og grov stisykkel, så mye er mulig - men må være i sykkelavstand fra Nice sentrum og tur/retur Nice

#1129522 - 14/03/2011 13:26 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
Tollef Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Sitter og forsker litt på det samme, men jeg skal ikke ned før i september.

Om tog et par timer er et alternativ virker Finale Ligure som verdt et besøk.

Finale Freeride

Sykkelutleie

Kanskje mer aktuelt om man skal være lenger og kan sette av et par dager...

Fint om du deler erfaringer uansett hva du ender opp med.

#1142590 - 02/04/2011 00:48 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: Tollef]
MortenNV Offline
Fersking

Sted: Strømmen
I Biot, 22 min med tog unna Nice,får man leid mtb sykkel(ikke siste skrik) og gps med ruter.
http://www.peucherebike.com/index_uk.html

her får du leid racer
http://www.francebikerentals.com/
- de skal visstnok levere sykler store deler av sør-øst-frankrike, men det ville jeg dobbeltsjekket.

Skal selv ned til området i slutten av juli, så det hadde vært brillefint med en liten rapport.

#1142638 - 02/04/2011 10:53 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: MortenNV]
thomasengen Offline
Besatt

det blir racer. kommer til å følge rutene som er beskrevet i Sykkelmagasinet og som jeg fikk tips om av en annen TS-forum bruker ICON_LAUGH Da kan jeg sykle rett fra hotellet som ligger i Nice sentrum. Med mtb måtte jeg hatt litt mer tilgjengelig tid enn to dager for å kjøre til og fra aktuelle steder.

Været er spådd til 19 grader og knallsol så det blir to knallbra dager. Sykkelen er nå nesten klar og mangler kun en justering av gir (hadde litt flaks og girvaieren gikk i stykker i går når jeg skulle justere - tvers av ved girhendel)

Vedlegg
thomas.JPG

#1142640 - 02/04/2011 10:58 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

..og skal gi rapport hvis racertur var interessant.
Tar med egen racer for jeg fikk låne en sykkelkoffert av en annen TS-forum bruker - noe som var utrolig snilt og hyggelig gjort yes

#1142656 - 02/04/2011 11:58 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
Wiberg Offline
Tørr bak øra

God tur Thomas.

Jag ska ner i september, just nu lite oklart när. Ska vara där en vecka så jag ska försöka få med mig terrensykkeln ner, grov eller lätt vet jag inte så om fler har tips om vart och hur så är jag ( och kanske fler? ) tacksam(a) och vet vilken av cyklarna som ska med. Trail eller Stump...

Wiberg

#1142671 - 02/04/2011 12:46 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: Wiberg]
thomasengen Offline
Besatt

thanks ICON_LAUGH

#1142719 - 02/04/2011 15:16 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
Kjeserud Offline
Avhengig

Sted: Strømmen
Drar til Nice til tirsdag, (vel, Beaulieu-sur-Mer rett ved siden av), så ta på nasjonaltrøya, så kan jeg hilse hvis du dundrer forbi! ICON_WINK

#1142723 - 02/04/2011 15:29 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: Kjeserud]
thomasengen Offline
Besatt

will do ICON_WINK

ha en god og flott tur!!

#1144544 - 05/04/2011 11:37 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

lover bra ICON_LAUGH

Vedlegg
vaer.JPG

#1144613 - 05/04/2011 12:41 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
Rednax Offline
Ringrev

Sted: Brr, regn.
At avslutingen i tur # 4 beskrives som "stedvis strekt traffikert" (Cannes-Antibes), er ingen underdrivelse. Unngå om mulig spesielt et stykke av innkjøringen til Cannes fra Antibes (også på returen). Avn. du Marcheal Juin/avn de la Liberte. Men, etter å ha sjekket Google street view, opppdgaet jeg at noen jaggu lagt til bred midtdeler, snevret inn til ett kjørefelt, og lagt til eget sykkelfelt siden sist jeg var der! God tur!

#1145319 - 06/04/2011 10:54 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: Rednax]
frodes00 Offline
Entusiast

Sted: Tromsø/Oslo
Fantastisk område for sykling! Generelt mye trafikk langs havet, men ikke problemer å sykle. Mye mer respekt fra bilister enn i Norge. Det største problemet er kanskje å unngå motorveier, og å finne gode veier inn i landet og opp i fjellene. Jeg er godt kjent i området, men klarte likevel å rote meg inn på en vei syd for Grasse der jeg ikke skulle vært... Uansett, opp i fjellene bak Nice og Cannes er et must!

#1145368 - 06/04/2011 12:32 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: frodes00]
Rockefoten Offline
Ivrig

Det er veldig hyggelig hvis du sykler opp fra cagnes sur mer forbi la colle sur loup, gjennom vence til tourettes sur loup også. Så kan man ta veien ned via grasse eller valbonne etter behov.

I tourettes er det et veldig hyggelig spisested som heter Chez grand mere som serverer den beste coucous og lammegryta i verden. Rett og slett.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

#1145378 - 06/04/2011 12:51 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: Rockefoten]
frodes00 Offline
Entusiast

Sted: Tromsø/Oslo
Hvis du dropper lammegryten, kan du i stedet ta til høyre og komme deg opp på fjellet. Dette er en kongetur!

Redigert av frodes00 (06/04/2011 13:28)

#1147132 - 08/04/2011 14:35 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: frodes00]
thomasengen Offline
Besatt

Reiserapport ICON_LAUGH

Dag1
Flyet ned kl 06:00 og var innsjekket og ute på sykkelsetet 10:15.
Syklet fra Nice og helt til St Raphaels langs hele kysten. Tok samme vei tilbake for litt usikker på rundturen litt inn i landet og hvor br adet var der. Fra Nice og til litt Cannes er det mye trafikk og selv om mye er på sykkelveier (som er bra )– så er det mye folk der også. Men spesielt når det blir altfor mye sykling i mye trafikk liker jeg meg ikke helt. Men for all del – mye fine veier ned til Cannes også. Men fra Cannes og til St.raphaels var det helt utrolig flott. Kjempefine veier utrolig flotte naturomgivelser og helt knall. Stoppet og tok lunsj med kaffe i st. raphael nede ved havna. Turen ned dit tok 3:40 og jeg syklet litt feil inni noen av byene + litt avstikkere for å kikke.

Hjem igjen med samme ruta og da brukte jeg kun 2:45 og gikk raskere enn antatt. Igjen: Helt flott fra Cannes og sørover. Avsluttet dagen med biff og 100 cl øl ICON_LAUGH
Dagen var med ca 23 grader og knall. Solkrem ble avglemt så sykkelarm- og benskille er nå oppnådd.

Turen: 6,5 timer, og 160 km ICON_LAUGH

Vedlegg
bilde1.JPG

bilde2.JPG

bilde3.JPG

bilde4.JPG

bilde5.JPG

Redigert av thomasengen (08/04/2011 14:46)

#1147133 - 08/04/2011 14:36 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

...og de la ut den røde løperen for meg i Cannes

Vedlegg
bilde6.JPG

#1147135 - 08/04/2011 14:42 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

Dag 2
Dag 2 startet jeg 0800 og fulgte kartet som vist under. Igjen litt mye trafikk fra Nice, Cagnes før jeg (etter litt om og men) fant veien D2209 som jeg skulle følge. Ble litt innom trafikkerte småveier før jeg fant veien. Men fra Gattieres og videre til Vence (stoppet for ekspresso og første lunsj) så var det knall sykkelveier. Mye oppover og kjempebra tilrettelagt med sykkelveier. Fra Vence så startet klatringen til Col De Vence som ligger på 963 m.o.h. Ble ikke bare sone 1 sykling da men halvtime i sone 3 ICON_LAUGH Var utrolig flott vær og ganske varmt. Stopp på toppen og syklet videre innover til Coursegoules og Cipieres. Mye nedover og oppover men kjempefine veier. Hadde flere småstopp for å nyte naturen. Kjempebratte daler som jeg nesten ikke turde å kikke over kanten. Fikk også bilde av en stor sort (konge?)ørn som majestetisk fløy i nærheten.
OG: Jeg stoppet tilfeldigvis på en liten borg/hus på en fjelltopp (parfymested) og der hadde de masse små restauranter og små håndverksbutikker. Skikkelig italiensk preg over stedet og kjempebra. Utsikt over hele dalen. Spiste lunsj to (og det fristet med en øl, men turde ikke pga nedoverbakkene ICON_WINK ). Lunsjen var ikke noe for jeg bestilte salat og fikk noe merkelige kjøttlignende ting oppi som ikke smakte noe. Spiste kun salaten og rundstykker ICON_BLUSH .
Turen videre var også veldig bra. Syklet litt feil, men det gjør jo ingenting. Ikke helt godt merket og hadde kun en grov reiserute og ikke noe detaljert kart.
Inn mot Nice så var det mye trafikk og likte meg ikke igjen…

Turen: 8 timer, 150 km og en pulsklokke som gikk full ICON_LAUGH

Som sagt: knall tur – men litt for mye trafikk igjennom storbyene. Mye syklister der allerede nå også – så lurer på hvor mye det blir når sommeren kommer for fullt ICON_LAUGH
Var flere norske på flyet også som skulle sykle - så blir mer og mer populært å ta kortere sykkelturer nedover.

Fikk faktisk gratis frakt med sykkelen også - og sykkelbag/koffert fungerte utmerket. Alt gikk smertefritt med lite folk på fly osv.

Vedlegg
bilde1.JPG

bilde2.JPG

bilde3.JPG

bilde4.JPG

bilde5.JPG

Redigert av thomasengen (08/04/2011 14:48)

#1147138 - 08/04/2011 14:43 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

flere bilder...

Vedlegg
bilde6.JPG

bilde7.JPG

bilde8.JPG

bilde9.JPG

bilde10.JPG

#1147139 - 08/04/2011 14:44 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

siste bilder...

Vedlegg
bilde11.JPG

bilde12.JPG

bilde13.JPG

#1147143 - 08/04/2011 14:52 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
thomasengen Offline
Besatt

..og det skal sies at bilistene er veldig tålmodige med syklistene. Noen var litt nærgående på de smale veiene, men greit. Og måtte de kjøre litt bak var det ingen problem og ingen tuting. Hadde bare en eneste tuting på hele turen og da var det min feil ICON_BLUSH

#1147254 - 08/04/2011 18:05 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
prøver Offline
Avhengig

Sted: Kløfta
Etter en sånn fantastisk tur er jeg helt sikker på at Bianchien er veldig glad for at du ble dens nye eier ICON_LAUGH

#1148091 - 10/04/2011 11:42 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
Dan Offline
[sensurert]

Takk for reisebeskrivelsen! Den inspirerer til et gjensyn med Provence i sommer, enten på sykkelsetet eller som bilekskursjon.

#1148104 - 10/04/2011 12:15 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: Dan]
OveR Offline
Apartheidmotstander
Besatt

Nydelig turrapport! Blir inspirert når jeg ser sånt... Godt at vårens Italiatur er bestilt...

mvh OveR

#1148546 - 11/04/2011 01:33 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: OveR]
trulsh Offline
Tørr bak øra

Sted: Nydalen
Fine bilder og reiserapport! Hvor har du funnet disse turanbefalingene du har bilder av?

#1148575 - 11/04/2011 08:29 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: trulsh]
thomasengen Offline
Besatt

Sitat: trulsh
Fine bilder og reiserapport! Hvor har du funnet disse turanbefalingene du har bilder av?

Sykkelmagasinet. Husker ikke #, men er fra i fjor

#1148675 - 11/04/2011 10:30 Re: Anbefalinger for racer eller stisykling i Nice? [Re: thomasengen]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Dette var jo rett og slett en flott rapport ICON_SMILE Frister nesten å sykle asfalt med sånne bilder!

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure