Det å gi andre et tall på en forr og bakbinding vil ikke jeg ihvertfall. Som nevnt er forspenne som regel lagt til bakbindingen. Den skyves ørlite tilbake når en tråkker inn, og det er viktig å passe på at dette er riktig.
Lær de små til å få av snø og is på sålen.
Når våres var liten ble bindingene justert på en sånn måte at hun selv kunne løse ut forr og bakbinding. Etter hvert som ting endret seg ble de etterjustert, og dette helt uten noe på forhånd definert tall rekke.
Jeg gjør det samme selv, og bryr meg ikke så mye om tallene på bindingen. Bruker det som et utgangspunkt, men ikke noe mer. På 70 tallet målte vi tiba og ut fra lengde på såle, vekt på person kalibrerte vi forr og bakbinding i en maskin. Denne saken presset ut støvlen av bindingene og ga oss i gramm en verdi. Når vi hadde riktig verdi måtte vedkommende selv i sko og ski og selv presse ut forr og bak. Den finnes helt sikkert på teknisk museum, tror ingen bruker noe sånt i dag. Men for barn var dette en super måte, og vi hadde ingen uhell med våres kunder som hadde fått justert bindingene sine på denne måten.
Åkkesom, mitt tips er begynn med lavt forspenn i bindingen og få den som skal stå på skiene til å vri foten ut med skia på kant inn. Likeså presse/trekke helen ut av bakbindingen. Juster dette etter hvert som det blir vanskeligere. Blir det mye pes i bakken med bindinger som løser ut, sjekk sålene for is og snø, ta med verktøy og etterjuster litt og litt om nødvendig.
Å nok en gang, lær de små til å få av snø og is på sålen.