Muligheter
#1091075 - 03/01/2011 14:39 Prolaps På Vei?
Helium1 Offline
Tørr bak øra

Har sliti litt m/ryggen de siste månedene. Dukka opp etter å IKKE ha sykla en måneds tid etter Birken. I begynnelsen var det sklik at jeg ikke kom meg opp fra sittende stiling.Hverken fra sykkelsetet eller et bilsete. Kjøre bil over 20 min var plagsomt.Smertene kom og gikk. Kunne være borte etpar dager før det satt inn igjen. Smerter i korsryggen som forandrer litt lokalisasjon men mest til venstre. Nummenhet i rumpeballen og nedover låret tidvis særlig om kvelden med litt "needles&pins" følelse. Sover godt om natta . Kjenner ikke noe smerter da.

Har prøvd Voltaren 50 mg. Tar smertene men det går nesten 8 timer før det virker.

Tror ikke jeg mangler noe på krefter eller støhet i beina om dere skjønner. Tøyer og bøyer fremside og bakside lår samt hofteleddsbøyer samt går tur konstant.

Noen som pr internett kan fikse dette? Ikke?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1091137 - 03/01/2011 16:55 Re: Prolaps På Vei? [Re: Helium1]
Østers1 Offline
Medlem

vanskelig å kurere dårlig rygg over nettet, men har alikevel noen betraktninger på dette.
Jeg gikk som deg med småproblemer i mange måneder før den plutselig en dag "eskalerte", og satt seg seg en stor prolaps i korsryggen. Utrolig vondt (og upraktisk). Var borte fra jobb og trening i flere måneder.
Det er noen små tips jeg har lyst til å komme med selv om ryggplager er veldig individuellt:
- Styrk buk, mage og rygg (forsiktige øvelser som ikke provoserer)
- løft riktig(bøy knærne og løft med rett rygg)
- vær i bevegelse, og ikke sitt stille i bil, kontorstol eller sofa for lenge av gangen.
-selv har jeg hatt veldig nytte av å strekke muskulaturen i baksiden av lårene.ligg på rygg, med ett ben strakt i været.Ta ett belte eller håndkle rundt fotballen og grip endene med hendene.Press fotballen nedover slik at det strekker godt bak. ett minutt på hvert bein.(forsiktig slik at du ikke provoserer)gjør dette morgen og kveld.
Dette har faktisk funket på mange familiemedlemmer, og venner med vonde rygger ......

#1091997 - 05/01/2011 11:14 Re: Prolaps På Vei? [Re: Østers1]
cinematic Offline
Entusiast

Enig i det Østers1 foreslår, men om din presentasjon "inneholder" både ryggplager og utstråling bør det undersøkes av noen med ekspertise. Coretrening og tøyning er smart og nødvendig for de fleste,og fungerer godt som rehabilitering og forebygging, men ofte har en underliggende funksjonelle\mekaniske problemstillinger som det er nyttig å ta tak i.
Kanskje greit å nevne at det ikke kun er prolaps\skivebukning som kan gi isjassymptomer.

#1093682 - 08/01/2011 21:44 Re: Prolaps På Vei? [Re: cinematic]
neistein Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Jeg har selv slitt veldig mye med korsryggen. Gikk på det meste over et år med smerter fra skikkelig stikk som tannverk til vedvarende stølhet som gjorde at jeg ikke kunne bøye meg for å ta på sokker en gang. Prøvde meg på kiropraktor og fysoterapaut uten at det hjalp. Så fikk jeg et treningeprogram av kona som er sykepleier og etter to mnd med systematisk stretcing var smertene borte og fleksibiliteten til bake. Øvelsene går for det meste på strekking av muskelaturen i ryg, hofteledsbøyere, bakside av lår og sete. Den øvelsen som har hatt størst betydning for meg er å ligge på ryggen med bøyde knær (samme posisjon som utgangsposisjon for sitt upps)og rotere underkropp i forhold til overkropp så knærne tutcher gulvet. Skulderne skal ligge plant med gulve hele tiden mens bena roteres mot høyre og holdes i x antall sek/min før man roterer mot venstre og holder posisjonen. Man får da en vridning i korsryggen som strekker veldig godt på de lange ryggstrekkerne og ute i hoftene.

#1094122 - 09/01/2011 23:05 Re: Prolaps På Vei? [Re: neistein]
einaras Offline
Tørr bak øra

Har hatt prolaps sjølv, og min episode liknar litt, men ikkje heilt. Fikk min etter leggjing av skiferheller av det b tjukke tunge slaget. Då var smerten konstant, ikkje noko av og på der.
Som du vondt i rumpe og nedover bakside lår og legg. Typisk for klem på isjasnerven.

Enkel test du kan prøve: sett deg på eit bord med beina dinglande, strekk ut det vonde beinet og bøy foten opp så langt du kan(tå peikar mot deg) krum rygg framover litt og bøy hovudet slik at haka nærmar seg brystkassa.

Forverrar smerten seg, kan du mistenke klem på isjasnerven, prolaps er ein muleg årsak til det.

#1094258 - 10/01/2011 10:46 Re: Prolaps På Vei? [Re: Helium1]
Stuf Offline
Entusiast

Sted: Tønsberg
Sitat: Helium1
I begynnelsen var det slik at jeg ikke kom meg opp fra sittende stiling.Hverken fra sykkelsetet eller et bilsete. Kjøre bil over 20 min var plagsomt.Smertene kom og gikk. Smerter i korsryggen som forandrer litt lokalisasjon men mest til venstre. Nummenhet i rumpeballen og nedover låret tidvis særlig om kvelden med litt "needles&pins" følelse. Sover godt om natta . Kjenner ikke noe smerter da.
Har prøvd Voltaren 50 mg.
Tror ikke jeg mangler noe på krefter eller støhet i beina om dere skjønner. Tøyer og bøyer fremside og bakside lår samt hofteleddsbøyer samt går tur konstant.

Har tatt ut deler av innlegget dit, dette kunne jeg selv ha postet i begynnelsen av desember 2010.

Gikk etter det til mange behandlinger hos kiropraktor i desember for å bli bra til sykkelferie i jula, uten at det hjalp. Hadde 8 dager med sykling på Grand Canaria i juleferien, og det var ikke problemer å sykle. Sliter derimot med å komme på sykkelen igjen hvis jeg tar pauser (følte meg sånn passe dum etter lunchpauser på kafeer der jeg brukte lang tid på å komme meg opp på sykkelen igjen etter pause). Har nok mer smerter enn normalt etter trening enn hvis jeg bruker dagen på å ligge, stå og gå. Kan ikke løpe, klarer ikke å gå på ski så rulle eller gåtur er alternative treningsmetoder.

Har etter jul oppsøkt en manuellterapeut jeg har tiltro til, han undersøkte meg men mente at behandling (manipulering av skjelett) ikke ville gjøre det bedre. Ble henvist til OMI-klinikken for behandling (som jeg har forstått er kortison i område rundt nerven som er i klem i korsryggen). Problemet er bare at det tar tid før jeg kan komme inn til behandling (står i kø frown.

Har fått lignende behandling en gang tidligere, det hjalp umiddelbart. Melder i fra status i slutten av januar, da er jeg forhåpentligvis mer ute og mindre horisontalt i sofaen ICON_SMILE

#1107359 - 03/02/2011 12:19 Re: Prolaps På Vei? [Re: Stuf]
Helium1 Offline
Tørr bak øra

Sliter fremdeles jeg! Ikke noe værre men har vondt.
Åssen gikk det med deg Stuf?

#1107535 - 03/02/2011 16:17 Re: Prolaps På Vei? [Re: Helium1]
cesandberg Offline
Fersking

Vanligvis så sniker ikke en prolaps seg innpå med tiltagende styrke over lengre tid, jeg ville kanskje sjekket ut følgende:
http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/bekken-hofte-lar/piriformissyndromet-22564.html#
Piriformis syndrom er knyttet til aktive idrettsutøvere.

I og med at voltaren virker så er det muligens bentente hinner etc som presser på evt isjasnerven.

#1108549 - 04/02/2011 21:38 Re: Prolaps På Vei? [Re: cesandberg]
Thomaz75 Offline
Entusiast

Sted: Horten
Ja Helium1, du har prolaps på vei. Jeg fikk spolert sykling sommeren 2009 grunnet det samme du beskriver. Tror ikke det er lurt med "drugs", jeg forsøkte endel:
Akupunktør: Fikk låst opp muskelspenninger (kortvarig)
Kiropraktor: Bøy, tøy og knekk uten og få løst problemet
Naprapat: Kom et stykke på vei, ble litt bedre
Manuellterapeaut: Fikset problemet.

Det som måtte til var heve/senk pult på jobb, mye coretrening, balanseøvelser, strekk, trening og tøy hos manuellterapeaut. Så gikk jeg gjennom instilling av sykkel, den var feil innstillt, og varierte treningen mer.

Dette funket for meg i allefall, så råd er å ta tak i dette med en gang så ikke sesongen går rett i dass. Det er kjipt