Side 5 av 20 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 19 20 >
Nytt Svar
Muligheter
#1090972 - 03/01/2011 10:42 Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Endelig hverdag igjen ICON_SMILE

Sitter å planlegger den første treningsuken i det nye året og er veldig fornøyd med forrige uke. Er tilbake etter sykdom og kroppen føles bra. Rolig uke forrige uke med 3 stk 4x4, denne uka blir hard med 6 stk 4x4, 3 på spinn og 3 på mølla.

Nytt av året skal jeg legge inn flere av øktene i lunchen, da jeg har alle muligheter til dette jobbmessig nå tidlig på året. Dette gir flere ettermiddager og kvelder "fri" som kan brukes til andre ting.

Begynner med litt styrketrening igjen nå. Knebøy og 3 øvelser for overkropp med eksplosiv utførelse og tunge reps for å unngå vektøkning. Et nyttårsforsett for 2011 er å se bedre ut naken enn i 2010, vel jeg starter i dag ICON_SMILE Baseøvelser på ball fortsetter som før 3 ganger pr uke.

Sjekk ut "Bike Romsdal" og "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel Svar Quote Kjapt svar Kjapp quote
#1091122 - 03/01/2011 16:23 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Sted: Østfold
Hvordan er utviklingen i løpet av en uke med 6 økter. Klarer du å opprettholde watten?

#1091126 - 03/01/2011 16:30 Re: Uke 1 - 2011 [Re: Hekta-MTB]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Nå blir det 3 økter på mølle og 3 økter med spinnings, så det eneste sikre jeg kan gå etter er fart og stigningsprosent på mølla. Jeg trener ikke wattbasert.

En typisk uke pulsmessig så går økt 1 bra, holder igjen litt, men var oppe på 94% i dag rett og slett fordi kropp og hode var lett. Økt to litt tyngre, økt tre og fire er ofte veldig greie, før det blir i kjellern på økt 5 og 6.

#1091271 - 03/01/2011 21:24 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
MadDoc Offline
Tørr bak øra

Inga terskelökter alls? H&H anbefaller ju en i uka ICON_SMILE.

#1091294 - 03/01/2011 22:17 Re: Uke 1 - 2011 [Re: MadDoc]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Ingen de neste 3 mnd nei. Blir nok av lapskaus under, på og over terskel når stisesongen starter ICON_WINK

#1091307 - 03/01/2011 22:48 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
MadDoc Offline
Tørr bak øra

Jag satsar på temporitt i sommar med SM 50 km som främsta mål. Har också stor tilltro till högintensiv träning, men ska försöka mig på ett Samdal inspirerat upplägg med terskelblock och 4x4 block. Får pröva mig fram till lämpligt antal uker och ökter i de olika blocken. Har väl ca 6 timmar i uka till träning.

#1091316 - 03/01/2011 23:21 Re: Uke 1 - 2011 [Re: MadDoc]
Tjuvtrener Offline
Veteran

Sted: Konnerud / Nedre Eiker
Morsom lesning Tommy. Ser du holder koken. Pulsbeltet mitt stramma veldig nå etter nyttår i forhold til før jul, men nå er det vel bare å komme igang.

#1091402 - 04/01/2011 10:38 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
Kriss Offline
Besatt

Sted: Børsa
Sitat: tommygutt
Endelig hverdag igjen ICON_SMILE
denne uka blir hard med 6 stk 4x4, 3 på spinn og 3 på mølla. Begynner med litt styrketrening igjen nå. Knebøy og 3 øvelser for overkropp med eksplosiv utførelse og tunge reps for å unngå vektøkning.

En uke med 6 intervalløkter skulle nok gått greit på samme watt, men knebøy med tunge reps samme uke ville blitt dårlig match her i allefall. Overkropp har jeg tro på, men er ikke smart nok til at jeg gidder.

#1091421 - 04/01/2011 11:17 Re: Uke 1 - 2011 [Re: Kriss]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Overkroppen min trenger en seriøs oppgradering, så en tur foran speilet i romjula gav faktisk motivasjon for min del ICON_SMILE

#1091443 - 04/01/2011 12:07 Re: Uke 1 - 2011 [Re: MadDoc]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sitat: MadDoc
Jag satsar på temporitt i sommar med SM 50 km som främsta mål. Har också stor tilltro till högintensiv träning, men ska försöka mig på ett Samdal inspirerat upplägg med terskelblock och 4x4 block. Får pröva mig fram till lämpligt antal uker och ökter i de olika blocken. Har väl ca 6 timmar i uka till träning.

Ikke dumt opplegg det, har sansen for Samdal sitt opplegg i Best i Birken-boka, variert og fint.

Sitat: Tjuvtrener
Morsom lesning Tommy. Ser du holder koken. Pulsbeltet mitt stramma veldig nå etter nyttår i forhold til før jul, men nå er det vel bare å komme igang.

Ble 3 ekstra kilo i jula her også ICON_SMILE Men de er på god vei av igjen nå!

#1091823 - 04/01/2011 23:11 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Dagens økt startet blytungt, men det løsnet allerede på første draget og ble en perfekt økt. Ambisiøst å starte med knebøy på en mandag i en hard uke ICON_SMILE

Avsluttet første drag på 90, andre på 91, tredje på 92 og siste på 94% av maks etter en fartsøkning og 5% stigning siste minuttet. Ikke noe jeg vanligvis gjør dette med fartsøkning, men artig å utfordre viljen litt på dager som ikke er like lette som andre. Mølle er rett og slett et genialt redskap til å styre og kontrollere økten.

Føles veldig bra nå, har rett og slett en guts og målbevisthet som er bedre enn noen gang. Veldig fokusert på hver økt, resultatorientert og nøye med detaljer. Har rett og slett trua ICON_SMILE

Ny lunch-økt i morra med spinnings.

#1091838 - 04/01/2011 23:38 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
MadDoc Offline
Tørr bak øra

Bra kört! Blir sugen på 4x4 imorgon på rulla för att blåsa ur benen ordentligt inför torsdagens terskelökt ICON_SMILE.

#1092131 - 05/01/2011 14:30 Re: Uke 1 - 2011 [Re: MadDoc]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Lunch-økt i dag gikk strålende. Tung på oppvarming i dag også, men løsnet delvis på første draget og enda mere på andre. Avlsuttet samtlige drag på 90-tallet og nok en psyke-test på siste draget hvor jeg tråkket full pinne sittende siste 30 sek. Klokka viste da 95%.

10 min baseøvelser med "badeball" før timen som vanlig. Blitt sinnsykt mye sterkere i rygg og mage siden november. Alt av ryggsmerter er borte med disse enkle, men geniale øvelsene som vist på terrengsykkel.no ICON_SMILE Jeg har forøvrig hatt ryggplager siden jeg var 18 år, så dette er virkelig medisin!

Rimelig kjørt akkurat nå, men godt over 24 timer til neste økt. Veldig nøye med restitusjon med Herbalife-shake umiddelbart i garderoben etter endt økt og rellativt rolig på jobb denne uka med litt fotografering og oppdatering av websider og noe lagerjobb, men null stress.

En kjapp kikk på kallenderen viser at jeg vurderer en 14 dagers-bolk i uke 3 og 4. Målet er 3 av disse bolkene før sesongstart.

Sliten, men veldig motivert ICON_SMILE

#1092149 - 05/01/2011 15:00 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
MadDoc Offline
Tørr bak øra

Har du någon detaljplan för intensivbolken? 4x4 rakt igenom ICON_SMILE ?

#1092159 - 05/01/2011 15:15 Re: Uke 1 - 2011 [Re: MadDoc]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Det blir 4x4 ja ICON_SMILE

Målet er 12-14 økter på den 2 ukers bolken.

Har veldig lyst, som et eksperiment, å måle O2 før og etter en bolk.

#1092664 - 06/01/2011 14:42 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
erling Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Jeg skjønner meg ikke helt på opplegget ditt, Tommy? Du kjører harde økter både på langrenn, løping og sykkel. Hva er tanken bak dette? Jeg trodde du kun skal konkurrere og prestere på sykkel. Da lever jeg i den tro at den harde treninga bør være spesifikk. Dvs. trening på sykkel.

#1092672 - 06/01/2011 15:04 Re: Uke 1 - 2011 [Re: erling]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

For meg er det viktig med variasjon Erling. I fjor satt jeg på rulla hele vinteren, med det resultatet at jeg var drit lei sykkel rundt påsketider.

Jeg skal konkurere på sykkel ja, men det er fordi det er morro, ikke fordi jeg skal vinne. Har en konkurent i løypa og det er meg selv. Den største motivasjonen for meg er å prestere litt bedre enn forrige gang på samme ritt/løype. Jeg kan til og med slenge meg på et skirenn eller et løp fordi det er gøy og jeg har lyst til det.

Kall meg gjerne rar eller sær, men motivasjon er for meg helt avgjørende. Er det ikke gøy, finner jeg på noe annet. Sånn er jeg med det meste i livet, både jobb og i trening. Intervall-trening er for meg utrolig motiverende og resultat-basert.

#1092856 - 06/01/2011 21:50 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

4 av 6 i boks. De første tre dragene gikk lekende lett i dag, men måte slite litt mere med psyken på siste og gikk litt ned i puls. Avlsuttet på henholdsvis 90-91-93 og 90 % av maks. Gledelig at jeg allerde kan øke farta på mølla, avsluttet nest siste draget i dag på 14,5 km/t og 3% stigning. Føler at jeg begynner å få taket på løpingen, bra steg.

Avsluttet med litt "se bedre ut naken-trening", et kvarter styrke på overkropp. 4x4 reps selvsagt ICON_WINK

Spinnings i morra, gleder meg ICON_SMILE

#1093026 - 07/01/2011 11:55 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
MadDoc Offline
Tørr bak øra

Starkt kört Tommy! Hoppas ditt upplägg leder till kanonform! En liten fråga: Använder du samma pulsvärden för löpning och cykel på dina intervaller? Det kan ju skilja sig mellan olika idrotter. Jag har lite högre terskelpuls på löpning än jag har på cykel.

#1093042 - 07/01/2011 12:22 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Flott lesing! Jeg løper også mye 4x4, som deg til variasjon.

Hvor mye er progresjonen din fra økt til økt?

#1093069 - 07/01/2011 13:02 Re: Uke 1 - 2011 [Re: pontiff]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sitat: MadDoc
Starkt kört Tommy! Hoppas ditt upplägg leder till kanonform! En liten fråga: Använder du samma pulsvärden för löpning och cykel på dina intervaller? Det kan ju skilja sig mellan olika idrotter. Jag har lite högre terskelpuls på löpning än jag har på cykel.

Jeg bruker samme verdier ja. Mulig jeg ikke burde gjort det, men kompliserer minst mulig samt at f.eks 94% av maks på sykkel vs. løping, føles omtrent akkurat like (u)behagelig ICON_SMILE

Sitat: pontiff
Flott lesing! Jeg løper også mye 4x4, som deg til variasjon.

Hvor mye er progresjonen din fra økt til økt?

Flott med variasjon ja, løping er faktisk litt gøy når man får tatt noen økter ICON_SMILE Progresjonen fra økt til økt er nok minimal, men jeg startet på 13 km/t på de første øktene nå i vinter. Dette føltes fort behagelig, så gikk opp til 13,5. Nå føles dette greit, så da prøver jeg å stabilisere meg på 14 km/t. Bruker samtidig 3% stigning da jeg har lest at dette er å anbefale da det gir mindre slitasje. Jeg synes 14 km/t går ganske fort på mølla, så jeg kommer nok etterhvert til heller å øke stigningen enn å øke farta.

Man vet jo aldri http://www.youtube.com/watch?v=Ho3Q2lTifmc ICON_SMILE

#1093211 - 07/01/2011 17:49 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

5 av 6, kan vel ikke skryte på meg at det gikk lett i dag, men det gikk ICON_SMILE Hodet var ikke helt på plass, men klarte å gjennomføre mer eller mindre med stil.

88-90-91-93% av maks på slutten av dragene. Kom litt sent igang og pulsen var litt tilbakeholden, men bra trøkk i beina. Yes, det er på en sånn dag jeg helt sikkert burde trent watt-basert, men det gjør jeg altså ikke ICON_SMILE

Startet med 15 min basis-øvelser, mage og rygg. Fortsatt helt fri for ryggsmerter for første gang på 15 år!!!

Siste økt på mølla i morgen. Så blir det 2 kanskje 3 etterlengtede og fullt fortjente hviledager ICON_SMILE

#1093323 - 07/01/2011 22:15 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Søk hjelp!

Sted: Hokksund (eks Stimekka)
Bra jobba Tommy!
Men fryktelig så positiv du skal være da! Tenk på oss andre stakkarslig klagete puslinger som ikke får trent;)

Er det kun øvelse fra terrengsykkelvideoen du gjør med med disse 15 min eller økt programmet? Begynte litt med dette sist vinter. Var knallhardt, men bra. Får starte igjen nå tenkte jeg.

#1093334 - 07/01/2011 22:26 Re: Uke 1 - 2011 [Re: hbakken]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Kjører øvelsene fra videoen ja, funker som fjell ICON_SMILE Blir FORT mye sterkere og som de sier, sterk i mage og rygg, da sykler man rett og slett fortere når man er sliten ICON_SMILE

Det er jo positivt ICON_SMILE ICON_SMILE

#1093395 - 08/01/2011 08:40 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
Supernova Offline
Ivrig

Sted: Harstad
Godt å se at du holder koken Tommy!

Blir spennende å se resultatet. Du kjører hardt på 4x4 ser jeg, imponerende at du klarer å motivere deg og restituere deg i slikt kjør ICON_SMILE

Selv tar jeg en time på terskel anyday fremfor 4x4 ICON_WINK

3kg + i jula, høres kjent ut ja... jeg prøver å være tålmodig når mine skal bort, men ingen snacks, øl eller lignende i januar tror jeg skal hjelpe på.

Hold trøkket oppe!

#1093424 - 08/01/2011 10:31 Re: Uke 1 - 2011 [Re: Supernova]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Veldig motivert for tida Rune, så det er bare å gi gass ICON_SMILE Skal snart avgårde å ta ukas siste økt nå, føler meg rellativt pigg og lett i kroppen, men skal bli greit med hvile nå.

Restitusjonen føler jeg går veldig bra. Nå er ikke 16 min dragtid pr økt avskrekkende når man tenker en isolert økt, men det er klart flere dager på rad blir noe annerledes. Denne uka er første gang jeg noen gang har kjørt 6 økter på 6 dager og det blir deffinitivt ikke den siste.

Angående vekta så har en fryktelig matlyst når som jeg trener for fullt igjen, jeg må rett og slett ta en uke eller to med lavkarbo snart for å ta disse kiloene tror jeg ICON_SMILE

#1093542 - 08/01/2011 16:27 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

6 av 6 unnagjort, en alldeles merkelig opplevelse på mølla i dag. Hadde så sinnsykt lette bein at jeg følte at jeg kunne fly og etter gårsdagen skjønner jeg ikke hvorfor. 14 km/t føltes som cruising og jeg måtte skjerpe meg for ikke å glise bredt mens folk rundt meg svettet og sleit ICON_SMILE Har lest litt om dette i det siste, om kompensasjon og intervall-trening, men at denne lille boosten skulle komme dag 6 var rart. Pulsen kom litt sakte igang og jeg lå vel 1-2 % under normalen på lik hastighet, men altså, letteste økten denne uka ICON_SMILE

Nå blir det hviledager og rolig uke neste. Jeg ser ann formen og følelsen om jeg sparker igang igjen mandag eller tirsdag. Håper ikke følelsen jeg hadde i dag blir som å legge seg med stigende rus, at morgendagen blir fryktelig tung ICON_SMILE

God helg!

#1095131 - 11/01/2011 20:19 Re: Uke 1 - 2011 [Re: tommygutt]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Søk hjelp!

Sted: Hokksund (eks Stimekka)
Jeg regner med du har trent i dag? Noe annet anser jeg som relativt slapt!!

#1095138 - 11/01/2011 20:37 Uke 2 - rolig uke [Re: hbakken]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Selvsagt har jeg trent Håkon ICON_SMILE Ser du ligger i rute med kebaben også, bra jobba ICON_SMILE

Rolig uke denne uka med 3 intervaller. Har hvilt siden lørdag og bestemte meg før økten at i dag skulle jeg løpe på 14,5 km/t uansett for å se hvordan kroppen reagerer. Kan vel bare oppsummere med ett ord: LETT!!!

Hadde nok med 13 km/t for to uker siden, i dag føltes 14,5 som en søndagstur i parken med kurv og romantisk skvip. Kom så vidt over 90% på siste halvminuttet på siste drag, ellers var det 88-89-90-91 på de fire dragene.

Kunne fint økt både hastighet og stigning, men valgte altså å nyte en lett dag på trening og et smil for framgangen.

Avsluttet med 15 minutter mage/rygg og "se bedre ut naken-trening" på overkroppen.

#1095151 - 11/01/2011 21:02 Re: Uke 2 - rolig uke [Re: tommygutt]
LFCForever Offline
Tørr bak øra

Sted: Mjøndalen
Når du oppgir pulsen i %, er det da gjennomsnittet på et drag? eller det du har på slutten av et drag?

Side 5 av 20 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 19 20 >

Kjapt svar:
HTML er disabled
UBBCode er disabled