#1061670 - 01/11/2010 16:20
Tommy`s Motivasjonsblogg mot 2011
|
Scottselva
Søk hjelp!
Sted: Isfjorden
|
Ja, jeg må gjøre det igjen, blogg i fjor vinter var motiverende, lærerikt og ikke minst, det fikk meg til å ta meg selv i nakken. 2010 har uansett vært et sportslig år som kan gå rett i glemmeboka med trippel ribbeinsbrudd og et lumsk magevirus som har gjort sitt for å ødelegge.
MEN, jeg ser det positive i det hele, nå er jeg motivert, det er i dag det starter og neste år skal jeg sykle enda fortere, lengre og tøffere enn noen gang.
Kjapp bakgrunn: Begynte å sykle i 2007 etter 10 år på sofaen og 10 kg for mye. Er 33 år og veier 76 kg. Redskap: Scott Spark Ltd
Opplegg: Jeg skal trene cirka 3,5 timer i snitt pr uke, intervall - basert med en egenkomponert bolklegging som består av 4 uker med sone 3-intervaller, hvor jeg gradvis øker lengden og totaltid i sonen fram mot uke 4, etterfulgt av 2 uker utvikling med nazi 4x4 intervaller, før jeg starter tilbake på 4 uker med sone 3 igjen. Kommer til å legge inn noen skirenn i vinter.
Konkrete mål for sesongen 2011 så langt (kommer flere underveis)
-Topp 3 i klassen min på Terrengsykkelrittet, 1 runde -Farrisrunden på 2.30 -Aursjørittet på 2.30 -Sykle enda fortere og råere på de lokale goo-stiene i Eiker og Drammen -Presse tida på min egen Happy-Hour-runde under 1 time -Topp 3 i klassen (veteran) under NM rundbane i Horten
Sånn, da var hansken kastet, jeg har kledd meg naken for hele forumet nok en gang, hodet ligger på hoggstabben. Da er det bare å brette opp armene og bevise at man ikke trenger 10 timer pr uke for å prestere greit som mosjonist. Kom med innspill, spørsmål, kritikk, kjeft, ros, ja hva som helst.
|
|
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
Svar
Kjapt svar
Kjapp quote
|
|
|
#1061708 - 01/11/2010 17:33
Re: Tommy`s Motivasjonsblogg mot 2011
[Re: tobiast]
|
Scottselva
Søk hjelp!
|
Sone 3 intervallene blir en miks, basert litt på dagsform, men helst en gradvis oppbygging fra uke 1 til 4, der uke 1 kan f.eks bli 3x10 alle tre øktene. Uke 2 4x10, mens jeg i uke fire er oppe på f.eks 4x15, 3 x 20 eller 6x10. Altså stadig lengre tid i sonen utover ukene. Aldri kjørt et sånt opplegg før, så er spent på utviklingen selv også  Pulsmessig kommer jeg til å ligge på mellom 82-87% av maks sånn cirka, på Sone 3-øktene. Lar dagsform styre litt her. Tar også konsekvensen av at jeg sykler MYE sti i sesongen og for å få dette litt mere trenings-vennlig, bygger jeg i vinter en Scott Spark - Sti Edition, for å få mere riktig geometri og relevans til ritt. Har innsett etterhvert som teknikken har blitt bedre, så kommer man langt med 120 mm vandring på sti. I våres ble det tidvis så mye stisykling at jeg fikk vondt i rygg og nakke hver gang jeg satte meg på Sparken for litt blodslit. Som bonus kommer det til å gå grisefort på sti neste år også
Redigert av tommygutt (01/11/2010 17:40)
|
|
Topp
|
Svar
Kjapt svar
Kjapp quote
|
|
|
#1062086 - 02/11/2010 10:24
Re: Tommy`s Motivasjonsblogg mot 2011
[Re: Jo_Inge]
|
Scottselva
Søk hjelp!
|
Høres ut som en flott start med innsoving kl 21, restitusjon er undervurdert :)
Jeg kommer til å kjøre dette opplegget nå ett par perioder, så tar jeg en evaluering og status. Sonetiden kommer jeg nok ikke til å øke annet enn gradvis fram mot uke 4. Når jeg starter på uke 1 etter to uker med nazi 4x4, går jeg litt ned på sonetiden igjen i den tro at kroppen trenger å absorbere hardkjøret fra de to utviklings-ukene med 4x4. Mulig jeg er på bærtur, men har trua selv.
Jeg trente massivt med 4x4 for to sesonger siden noe som gjør at jeg sliter med å holde igjen, sone 3 føles som en søndagstur. Uansett, jeg skal holde meg til planen :)
Planlegger en terskel-test snart også for å kunne planlegge enda bedre framover.
Når det gjelder restitusjon: Når jeg kjørte 4x4-opplegget, ble det en uke hard etterfulgt av en uke rolig. Rolig uke var da 3 økter med 4x4 og det fungerte veldig bra, restitusjonen var bra. Nå som jeg skal kjøre to uker med 4x4 på rappen, er jeg åpen for at jeg kanskje må legge inn en hvileuke, men dette ser jeg ann når det blir aktuelt.
Har stor tro på opplegget, men er også veldig åpen for å justere underveis :)
|
|
Topp
|
Svar
Kjapt svar
Kjapp quote
|
|
|
#1063123 - 03/11/2010 15:31
Sone 3, behagelig morro!
[Re: tommygutt]
|
Scottselva
Søk hjelp!
|
Driver å balanserer tiden mellom firma, hobbysnekering og etablering av ytterlige et firma i disse dager, så dagens økt ble klemt inn etter lunch. En stor fordel man får etter å ha vært på 4x4-kjøret, er at en sone 3-økter føles veldig komfortabelt. Man har tid og ork til å fokusere på detaljer, teknsike utfordringer, ja man kan til og med si "hei" til forbipasserende fotfolk uten å se ut som Ole Einar Bjørndalen. Beina i dag var uforskammet fine, hodet like så, så jeg la meg i øvre del av Sone 3, cruiset 3x10 på 87% av maks. Rett og slett en god dag på to hjul :) Løypa i dag var gode gamle "Bergans-intervall", ved Bergans sitt hovedkontor i Hokksund, hvor jeg har lagt ned utallige intervall-timer.
Ukens siste økt byttes nok inn i en stitur, for ifølge vær-Isabella på Tv 2, tidenes vakreste værdame, ligger det ann til barfrost mot slutten av uka! Jeg er jo tross alt stisyklist med rittambisjoner, ikke rittsyklist med stiambisjoner :)
Tok et valg i går, jeg kommer ikke til å sykle inne før kong vinter dekker intervall-løypene mine med snø, så sorry klubb-kompiser i Birkebeineren Sykkel, dere får klare dere uten meg inntil Isabella melder snø.
Nå, Herbalife-shake og på med snekker-beltet!
|
|
Topp
|
Svar
Kjapt svar
Kjapp quote
|
|
|
|