Side 3 av 16 < 1 2 3 4 5 ... 15 16 >
Muligheter
#1078602 - 30/11/2010 11:00 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: cfs]
olechr Offline
Søk hjelp!

Sted: Lillestrøm
Cykelvasan var i år mye asfalt og grus men med innslag av breie fine traktorveier.

Før neste år skal halvparten av asfalten byttes ut med "stier".. Da vil det bli et helt fantastisk ritt.

Stiene er ganske breie skitraser på skogsbunn og bark. Det går fort men er et skikkelig bra ritt. Målet deres er å ha mere sti, men ikke vanskeligere enn at alle skal komme seg gjennom med en hvilken som helst sykkel. Så de som er gode sykler fortere men de som er dårlige klarer å sykle de også.

Anbefaller dette rittet sterkt da alt rundt det er bra lagt opp. Billig overnating, liv kvelden før, bra start osv..

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1092244 - 05/01/2011 18:31 Spørsmål: [Re: olechr]
joakimwallmark Offline
Entusiast

Sted: Bergen
Utveksling 2x10
Hvor mange forskjellige utvekslinger opererer du med? Er det kun 2x10 som gjelder for deg?

( prøver så godt jeg kan å uttale meg objektivt )

#1092275 - 05/01/2011 20:02 Re: Spørsmål: [Re: joakimwallmark]
olechr Offline
Søk hjelp!

Jeg har i år kjørt med 39x26 foran og 11/36 bak. Er stort sett dette jeg bruker. Neste år vurderer jeg også å kjøre 1x10. Samt på Birken blir det 44.

#1092382 - 05/01/2011 23:25 Re: Spørsmål: [Re: olechr]
joakimwallmark Offline
Entusiast

Men med kombinasjon 44-11, så går du ned fra 36 til 32 eller 30? ( på kassetten)

( prøver så godt jeg kan å uttale meg objektivt )

#1092493 - 06/01/2011 10:47 Re: Spørsmål: [Re: joakimwallmark]
olechr Offline
Søk hjelp!

Ikke nødvendigvis.

#1097812 - 17/01/2011 10:01 Re: Spørsmål: [Re: olechr]
ashansen Offline
Fersking

Hei,
Ref diskusjon ovenfor, på grusrittene Raumerrittet, Grenserittet og Birken, har du nok gir (tunge nok) hvis du bruker 39x26 utveksling? Hva med 42x28, funker det, eller vil det bli fort lett på flatene?

#1097841 - 17/01/2011 11:01 Re: Spørsmål: [Re: ashansen]
olechr Offline
Søk hjelp!

Nå har du sikkert 11 på kransen bak så det blir event 39x11 og 42x11.

Selv kjørte jeg 39x11 på grenserittet. Det gikk men var litt spett. 42 holder på disse rittene. På birken er det ned fra Storåsen du vil "mangle" gir. På både raumern og grenseritttet vil du ikke "mangle" gir noe sted med 42.

#1097869 - 17/01/2011 11:58 Re: Spørsmål: [Re: olechr]
ashansen Offline
Fersking

Ja, stemmer, blir 11-36 krans.
Da er det jo liten tvil om hva som skal bestilles, takk.

#1104075 - 28/01/2011 19:21 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: Kriss]
racerkarlsen Offline
Medlem

Sted: Østfold
Hei Ole, Fornøyd med Bushidon? Er det stor forskjell på watten den viser kontra PT`en?

#1104137 - 28/01/2011 20:56 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: racerkarlsen]
olechr Offline
Søk hjelp!

Bushidon funker som fjell. Akkurat hatt en tur på den nå. Jeg syntes den er veldig bra, men watten i forhold til PT er feil. PT viser andre verdier. Virker som PT ikke viser riktig når den står på rulle.

Men det er en knall rulle. Deilig å ikke ha masse ledninger å styr som jeg måtte på flowen før.

#1104149 - 28/01/2011 21:21 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
sigmund1 Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Jeg tror nok det er Bushidon som er feil og ikke PT. Mitt inntrykk fra noen internasjonale fora at alle har lavere watt inne enn ute, og det uavhengig av om de har Srm, Quarq eller PT. Det er ingen grunn til at krankbaserte målere skulle vise feil.

Team Rapha - Torshov Sport i Andalucia Bike race

Sjekk bloggen min, http://Bikeracingandtraining.blogspot.com

Sponset av www.Rapha.cc - estetikk og funksjon!

#1104157 - 28/01/2011 21:31 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: sigmund1]
olask Offline
Entusiast

Sted: Lillehammer
Jeg synes det er rart når jeg tester terskel på en lab og får svaret 340w (ved 4,0mmol/l), mens med PT på rulla klarer jeg ikke mer en 290-300w i 15 min.

Virker nesten som om PT viser lite når den settes i rulla spør du meg...

#1104161 - 28/01/2011 21:41 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: sigmund1]
olechr Offline
Søk hjelp!

Sitat: sigmund1
Jeg tror nok det er Bushidon som er feil og ikke PT. Mitt inntrykk fra noen internasjonale fora at alle har lavere watt inne enn ute, og det uavhengig av om de har Srm, Quarq eller PT. Det er ingen grunn til at krankbaserte målere skulle vise feil.

PT er feil når jeg har den på rulla for jeg har høy puls på veldig lav watt.

#1104163 - 28/01/2011 21:45 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ringrev

Sted: Sjoa/Heidal
Sitat: olechr

Hva slags temp har du i rommet da? Merker at jeg har betydelig lavere puls med 7 grader i rommet med vifte kontra 15 grader.

#1104176 - 28/01/2011 21:54 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: Christen]
olechr Offline
Søk hjelp!

Det er såpass feil at det har ikke noe med temp å gjøre. Isåfall kommer jeg til å slite med merke på birken neste år.

Jeg sykler i 20-25 grader. Men merker lite forskjell om det er 15 eller 25 grader på puls. Men nå syntes jeg det er deilig å sykle ute i nærmere 40 også da..

#1104183 - 28/01/2011 22:05 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ringrev

Sted: Sjoa/Heidal

Jeg sykler i 20-25 grader. Men merker lite forskjell om det er 15 eller 25 grader på puls. Men nå syntes jeg det er deilig å sykle ute i nærmere 40 også da..

Ok. Ser bare når jeg sykler 20min drag på sweet-spot (90% FTP) kommer jeg ikke opp i sone 3(OLT) før etter 10-15min på første draget når det er kaldt. Er det derimot varmt kommer pulsen etter 2-3min.
Har testet dette flere ganger med ulik temperatur i rommet og ser at pulsen blir høyere med høy temp og samme watt.

#1104407 - 29/01/2011 12:58 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
Kruser Offline
Ringrev

Sted: Kristiansand
Sitat: sigmund1

Jeg har også samme erfaring. Formen basert på andre målinger viser betydelig fremgang, men jeg er langt unnå å klare samme watt-tall med PT på rulla som jeg hadde ute.

Satser på nye rekorder på PowerTapen når utesesongen begynner igjen..

Jeg kjører forøvrig med en temperatur i rommet på 8-12 grader.

#1105782 - 31/01/2011 23:53 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
Trumf Offline
Medlem

Sted: Akershus
Det er såpass feil at det har ikke noe med temp å gjøre. Isåfall kommer jeg til å slite med merke på birken neste år.

Tror jeg kan berolige deg her.

Jeg sykler med PT, men har to ruller som begge brukes mye: En Bushido og en Fortius. Jeg har statistikk fra sammenligning mellom watt målt med PT og Tacx-rullene samlet gjennom over 100 økter (med konstant kalibrering og dekktrykk). Her er mine funn:

Bushido viser lav og ujevn watt - alltid. Forskjellen mellom Bushido og PT er også veldig avhengig av kadens. Jo høyere kadens, jo mindre forskjell. På en økt med kadens rundt 70 kan Bushido viser under halvparten av PT, men målingene er altså veldig ujevne. Det er nesten så jeg har lyst å fastslå at Bushido er uegnet til å måle watt.

Fortius er situasjonen motsatt. Fortius viser konsekvent høyere watt enn PT og forskjellen er større jo lengre økten er. På en timesøkt med rundt 250 PT-watt ligger Fortius alltid mellom 10 og 13% høyere. Fortius’ wattmåling “fader” altså gjennom økten, og etter to timer har jeg målt en så høy forskjell som 15%.

Kan også legges til at sykkelfølelsen på Fortius er veldig mye bedre enn Bushido. På Bushido “stabber” man merkbart mer, og forskjellen blir større jo mer motstand man legger på og jo lavere kadens man har.

#1105999 - 01/02/2011 12:18 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: Trumf]
bullet Offline
Besatt

Sted: Moss Rock City
Takk for informativ egenforskning. Da er jeg enda mer sikker på at jeg ikke trenger å kaste bort penger på en wattrulle. Min oppfatning av dette er at man kan få likeså god effekt av en spinningsykkel der man bruker skrua aktivt, kadens, puls, og ikke minst feelinga, i en salig røre, som av en unøyaktig wattrulle.

http://teamsepura.no/
http://www.sepura50.no/
http://mossck.com/

#1106099 - 01/02/2011 14:43 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: bullet]
erling Offline
Søk hjelp!

Sitat: bullet
Takk for informativ egenforskning. Da er jeg enda mer sikker på at jeg ikke trenger å kaste bort penger på en wattrulle. Min oppfatning av dette er at man kan få likeså god effekt av en spinningsykkel der man bruker skrua aktivt, kadens, puls, og ikke minst feelinga, i en salig røre, som av en unøyaktig wattrulle.

Dette blir jo helt feil. Om wattrulla viser litt forkjell fra andre mer nøyaktige wattmålere er jo ikke noe problem egentlig. Det som er viktig er at den wattrulla du bruker viser lik watt fra økt til økt. Og det gjør den om du passer på å ha kontroll på kalibrering og dekktrykk.

Trening med wattmåler gir treninga en helt ny dimensjon. Om du ikke blir bedre av det så får du i hvertfall mer interessant trening og bedre kontroll på intensiteten.

#1106106 - 01/02/2011 14:50 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: Trumf]
bullet Offline
Besatt

Sitat: Trumf

Bushido viser lav og ujevn watt - alltid. Forskjellen mellom Bushido og PT er også veldig avhengig av kadens. Jo høyere kadens, jo mindre forskjell. På en økt med kadens rundt 70 kan Bushido viser under halvparten av PT, men målingene er altså veldig ujevne. Det er nesten så jeg har lyst å fastslå at Bushido er uegnet til å måle watt.

Fortius er situasjonen motsatt. Fortius viser konsekvent høyere watt enn PT og forskjellen er større jo lengre økten er. På en timesøkt med rundt 250 PT-watt ligger Fortius alltid mellom 10 og 13% høyere. Fortius’ wattmåling “fader” altså gjennom økten, og etter to timer har jeg målt en så høy forskjell som 15%.

Jeg la dette til grunn når jeg skrev det jeg skrev. Jeg er klar over at watt på rulle er forskjellig fra watt med PT.

Redigert av bullet (01/02/2011 14:52)

#1106115 - 01/02/2011 15:04 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: bullet]
erling Offline
Søk hjelp!

Sitat: bullet
Sitat: Trumf

Jeg la dette til grunn når jeg skrev det jeg skrev. Jeg er klar over at watt på rulle er forskjellig fra watt med PT.

Uansett er ikke dette noe problem på min I-magic. Wattverdiene er mer enn bra nok til å trene med meget god kvalitet. Poenget er jo at rulla viser rett fra gang til gang. You see ? :-)

#1106154 - 01/02/2011 16:49 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: erling]
olechr Offline
Søk hjelp!

Det viktigste med watten er at det viser likt fra gang til gang. Det kunne like godt vært bokstaver sånn sett. "hva trår du i watt?! Jeg trår ÅFG!

#1106168 - 01/02/2011 17:14 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
Kriss Offline
Besatt

Sted: Børsa
Tja.. Powertapen min ble rar etter batteribytte.. Ved rolig sykling viste det ingenting, jobbet på litt så kom den i gang og intervall drag på 70-90 watt..
Fikk jo kjørt intervallene jevnt, men må jo innrømme at det er morsommere med riktige tall. ICON_SMILE

#1106174 - 01/02/2011 17:25 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
bullet Offline
Besatt

Sitat: erling

Uansett er ikke dette noe problem på min I-magic. Wattverdiene er mer enn bra nok til å trene med meget god kvalitet. Poenget er jo at rulla viser rett fra gang til gang. You see ? :-)

Ser den og jeg bestrider ikke wattrening i det hele tatt.
Det viktigste med watten er at det viser likt fra gang til gang. Det kunne like godt vært bokstaver sånn sett. "hva trår du i watt?! Jeg trår ÅFG!

Helt enig i det også, men slik jeg leser "forskningen" til Trumf, så viser hverken Bushido eller Fortius rett fra gang til gang.

På samme måte som med kun pulstrening, så bør man kanskje ikke se seg blind på watt heller. Så lenge man kjenner at man trener med bra trøkk, så er ikke trening etter følelsen helt feil. Mener jeg da.

#1106186 - 01/02/2011 17:46 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: Kriss]
thue Offline
Besatt

Sitat: Kriss
Tja.. Powertapen min ble rar etter batteribytte.. Ved rolig sykling viste det ingenting, jobbet på litt så kom den i gang og intervall drag på 70-90 watt..
Fikk jo kjørt intervallene jevnt, men må jo innrømme at det er morsommere med riktige tall. ICON_SMILE

Det er derfor man dropper Powertap og kjører SRM istedet ICON_WINK

Ellers kan jeg legge til at jeg gjorde et lite forsøk nettopp. Hadde nettopp en terskeløkt på rulla og testet Fortius, Powertap og SRM opp mot hverandre. Det ble fire drag på 10 min, der jeg på siste draget testet wattmålerene opp mot hverandre.

Fortius: 417w
Powertap 397w
SRM: 388w

Relativt stor forskjell ICON_WINK

#1106511 - 02/02/2011 07:57 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
sandsto Offline
Entusiast

Sted: Ås

Like!

Tilføye til debatten at "du kan ikke få en mer nøyaktig måling enn det du måler"

dvs: krank mest nøyaktig, ingen feilkilder. Navbasert, en feilkilde, (drivverk). Rullebasert, to feilkilder, (drivverk+hjul)

Den ene rullewattmåleren jeg har vil vise lavere watt dersom jeg kalibrer den med tungt hjul og lettrullende dekk. Dersom jeg kalibrer den med ett lett hjul, men med ett dårlig rullende dekk vil wattmåleren vise for høy watt.

Hvis drivverket er fullt av smuss, vil jeg få lavere watt enn dersom det er rent og pent.

Siden 1% endring typisk tilsvarer 3-4w blir det fort noen watt forskjell.

#1106514 - 02/02/2011 08:01 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: sandsto]
kjerts Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: sandsto

dvs: krank mest nøyaktig, ingen feilkilder. Navbasert, en feilkilde, (drivverk). Rullebasert, to feilkilder, (drivverk+hjul)

Alle kan ha en feilkilde i temperatursvingninger og feilkalibrering, men det er litt forskjellig hvor mye det utgjør. PowerTap bør kalibreres etter oppvarming.

#1106549 - 02/02/2011 08:51 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: olechr]
SiljeKH Offline

Fjellrev
Ivrig

Sted: Drammen
Hmm..med alle denne wattnøyaktighetsdiskusjonen jeg ser både her og andre steder på forumet så skjønner jeg bare mindre og mindre av hvordan de greide å komme i form før wattmålerens og pulsklokkens tid????!?

Hva gjorde de, bare trente helt vilt på følelse? Sjukt!

Fy søren så gærne de var ICON_SMILE

#1106564 - 02/02/2011 09:06 Re: Spørsmål?? Spør her: [Re: SiljeKH]
bullet Offline
Besatt

Sitat: SiljeKH

Hva gjorde de, bare trente helt vilt på følelse? Sjukt!

Fy søren så gærne de var ICON_SMILE

Ja, det er helt brutalt!

Side 3 av 16 < 1 2 3 4 5 ... 15 16 >