Muligheter
#1028441 - 14/09/2010 12:30 FRUKT/SAFTPRESSE??
ingeplinge Offline
Påklikket
Ivrig

Sted: Gjøvik
Jeg har veldig lyst på en kapabel saftpresse, som kan brukes til nettopp det den er ment til...; saftproduksjon
(ok da, cider, must, calvados og plommelikør/vin er heller ikke ueffent og kan også tenkes å komme med i betraktningen, men det er bi-produkter....)

Har noen(?) hundre kilo frukt hver høst i egen hage, som jeg ikke har tid til å lage syltetøy og mos av, familie og venner vil være med på gruppesaftpress.. varig kvalitet og størrelse ingen hindring, god plass har jeg også (om jeg flytter sykler og skrot, vel å merke)....

Har ikke søkt så mye på nett selv ennå, men noen her vet sikkert noe om dette (noen pressefolk blant hardingene og sogningene på forumet, kanskje??)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1028473 - 14/09/2010 12:56 Re: FRUKT/SAFTPRESSE?? [Re: ingeplinge]
Lenny Online
Ringrev

Sted: Oslo

Hvis du ikke har tid eller anledning til å presse selv, så kan Askim Frukt og Bær gjøre det for deg. Du får ikke igjen saft fra dine egne epler, men man får kjøpe ferdig vare til reduserte priser.

Jaggu har de ikke eplemottak på Lena også.

LENA, Sogstad Gårdsbutikk:
Eplemottak åpner 8.9. Tlf 61160520/95 28 01 10/48 25 35 36.
Gårdsbutikken er åpen alle hverdager kl. 11 - 17, og hver lørdag kl 11-14 (ut oktober). Sogstad gård ligger 2 km nord for Lena og det er skiltet fra alle kanter fram til Sogstad vegkryss som er 50 m unna garden.
E- post: sogstad.gard@gmail.com

#1028483 - 14/09/2010 13:03 Re: FRUKT/SAFTPRESSE?? [Re: ingeplinge]
Cerberus Online
Veteran

Sted: Bergen
Burde som halvt Harding, og "arving" til kanskje noen tonn frukt i et bra år, kunne hjulpet deg her, men desverre.

Vi har en gammel presse i tre som er mest som en kuriositet/museumsgjenstand å regne. Prøver å presse noen liter gjennom den hvert år til saft. Moreller og plommer blir greit konsummert i løpet av sesongen. Det vi plukker av epler blir stort sett lagret på kjølerom, så vi har spiselige epler nesten til neste sesong er i gang...

Nå kjøper vi veldig bra og rimelig cider fra semiproffe slektninger, men som deg hadde det vært gøy å lage sin egen skjenk fra egen avling.

#1028798 - 14/09/2010 19:45 Re: FRUKT/SAFTPRESSE?? [Re: Cerberus]
tobiast Offline
Veteran

Sted: Oslo
Jeg kjøpte en fra Kargus. Det tok svært lang tid å få den, men det var billigere enn å kjøpe fra Danmark. De er store og veier mye, så porto er _dyrt_. I tillegg kommer mva og valutaforskjell.

Jeg har testet den litt og dessverre viser det seg at man også trenger en kvern... Kargus har ikke denne, så da er man like langt.

Jeg kjøpte den på 10 liter til 2300,-
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kargus&gid=19

Dansk hjemmeproduksjon har altså en masse slikt utstyr, men det koster mye å få det til landet. Likevel må jeg vel altså kanskje bite i det sure eple, og bestille en kvern. Trodde det skulle funke med foodprocessor, men den gang ei.

Sjekk:
http://www.hjemmeproduktion.dk/

#1032359 - 19/09/2010 21:10 Re: FRUKT/SAFTPRESSE?? [Re: tobiast]
ingeplinge Offline
Påklikket
Ivrig

Sted: Gjøvik
Takk for svar og tips!

Askim på sogstad er dagens alternativ, men det er jo som nevnt slik at en får redusert pris, ikke billig nok.. Og det er jo ikke egne epler, heller.

Bruker i dag kjøttkvern på kjøkkenmaskin til å lage bitfri og god eplemos, det funker bra. Det burde kunne være et godt utgangspunkt for presse om kverning er nødvendig, men ikke så effektivt, dessverre..

#1032401 - 19/09/2010 21:57 Re: FRUKT/SAFTPRESSE?? [Re: ingeplinge]
progres Offline
Besatt

kan ikke peke på noen presse for deg , men HELT OPPLAGT AT DU MÅ bruke den muligheten du har til å utnytte egne frukt & bærressurser. Misunner deg den !