Ny rundbanerytter til landevei

Erik Nordsæter Resell erklærte denne uka overgang fra rundbanesatsing til landevei for sesongen 2017.

Sist oppdatert 14. oktober 2016 kl 08.30
Erik Nordsæter Resell går over til landevei og blir en del av det nye norske kontinentallaget Uno-X Hydrogen Development Team for kommende sesong. Foto: Pål Westgaard
Erik Nordsæter Resell går over til landevei og blir en del av det nye norske kontinentallaget Uno-X Hydrogen Development Team for kommende sesong. Foto: Pål Westgaard

Erik Nordsæter Resell blir en av rytterne på det nye norske kontinentallaget Uno-X Hydrogen Development Team.

For 20-åringen fra Lillehammer CK er overgangen en stor og veloverveid beslutning.

– Jeg har snakket mye med min trener Lars Stensløkken og landslagssjef på terreng Eddy Knudsen Storsæter i det siste. Jeg har i samråd med de to kommet til den erkjennelse at mine fysiske forutsetninger gjør at jeg har større potensial til å bli virkelig god på landevei kontra terreng, sier Resell.

Laget er et samarbeid mellom klubbene Ringerike SK og Lillehammer CK, miljøet rundt NTG, og Uno-X som langsiktig sponsor. Der er Resell i godt selskap. Laget har flere etablerte landeveisryttere, samt et par terrengsyklister som i likhet med Resell har meldt overgang til landevei i forkant av kommende sesong.

Både Sondre Kristiansen og Eirik Bruland blir landeveisryttere i 2017, henholdsvis i Uno-X Hydrogen Development Team og Sparebanken Sør.

Les også: Kristiansen til Landevei 

Store ambisjoner
– Kommende sesong vil først og fremst bli veldig lærerik for min del, og også spennende fordi jeg begir meg ut i ukjent terreng. Opplegget hos Uno-X Hydrogen Development team er veldig proft, og jeg gleder meg helt vilt, sier Resell.

Selv om mye erfaring er overførbart, vet han at det vil bli en overgang og at det er andre egenskaper og kvaliteter som gjelder på landevei.

– Det blir mye å lære seg i starten og mange nye inntrykk, men jeg håper og tror jeg klarer å takle overgangen bra.

Resell vil derfor bruke den første sesongen til å finne sin plass i laget.

– Resultatmessig har jeg ikke de helt store forventningene, har hørt at det tar et par år å lære seg landeveissyklingen, spesielt dette med taktikk, det å sykle som et lag. Så jeg blir vel læregutt på laget i starten, men håper at jeg klarer å bidra med kjørestyrke i laget, sier Resell, som har.

Målet er å nå langt etter hvert, og der er det nye laget en viktig del av satsingen.

– På sikt er ambisjonene å hevde meg både nasjonalt og internasjonalt. Jeg har jo en drøm å bli en skikkelig god syklist en dag, og nå får jeg en gyllen mulighet til å ta et steg nærmere den drømmen, sier Resell.

Les også: Bruland over på tynne hjul 

Saken fortsetter under

Gunn Rita - landslagssjef Eddy - Erik Resell - Sondre Kristiansen - teknikktrener Sondre Norland Foto NCF 860x
Erik Nordsæter Resell (midten) på landslagssamling med blant annet Gunn Rita Dahle Flesjå (til venstre) og Sondre Kristiansen. Foto. NCF

Erik Nordsæter Resell (midten) på landslagssamling med blant annet Gunn Rita Dahle Flesjå (til venstre) og Sondre Kristiansen. Foto. NCF

Les også: Arctic race 2017

Norge mangler profftilbud på terreng
Resell legger ikke skjul på at mangel på organiserte satsingsopplegg i terreng også er en medvirkende faktor til at han nå velger landevei for å realisere sykkeldrømmene.

– Det er jo slik at det ikke fins et skikkelig proft opplegg/lag for terrengsyklister. Det finnes ingen mellomsteg mellom det å være god/best i Norge, og det å være proff, sier Resell.

Han legger til at han ser det er mye i gjære i flere steder i landet, men at for ham var landeveisopplegget gjennom Uno-X Hydrogen en riktig beslutning.  

– Heldigvis jobber Eddy og landslaget godt for tiden, i tillegg til det gode miljøet vi har her på Lillehammer med NTG og Lillehammer CKs terrenglag. I Soon CK virker det også som de har et veldig bra opplegg. Så det er slettes ikke umulig å slå gjennom som terrengsyklist fra Norge heller, sier Resell, men understreker at for ham kommer overgangen til landevei etter lang tids grubling.

– Grunnen til at noen terrengsyklister går over til landevei er nok kanskje rett og slett at terrengsykling ikke passer for alle, slik det er i mitt tilfelle. Terrengsykling er en veldig ekstrem sport og krever mye, sier Resell.

Les også: Lillehammer- Oslo 2016

Les også: De siste nyhetene om landeveissykling

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Publisert 14. oktober 2016 kl 08.30
Sist oppdatert 14. oktober 2016 kl 08.30
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen