Slik legger du rammebeskyttelse på sykkelen din

Uansett om sykkelen din er ny eller gammel, så er det kjedelig med riper eller skader i lakken. Legger du på et lag rammebeskyttelse, kan du bevare rammen både for egen fornøyelse, men også bedre annenhåndsverdi på sykkelen.

Sist oppdatert 2. mars 2015 kl 07.20
POLSTRING: Plasser litt solid tape, eller en sykkelslange på overrøret der hvor styret slår inni. Det er billig forsikring mot rammebrudd.
POLSTRING: Plasser litt solid tape, eller en sykkelslange på overrøret der hvor styret slår inni. Det er billig forsikring mot rammebrudd.

Uansett hvilken farge sykkelen din har, eller hvilket materiale den er laget av, er det generelt lurt å beskytte mot lakkskader og skrammer. Med noen enkle grep kan du beskytte sykkelen din, her er tipsene. 

Å plassere noen tape-biter på styrerøret der vaierne gnisser er triks de aller fleste vet å benytte seg av for å holde en sykkel pen. Kjedestaget på høyre side er også en selvfølge å polstre opp med tape, eller neopren. Likevel er det et par steder du også bør unne litt beskyttelse.

Kjedestaget på venstre side er overraskende utsatt for kutt og skraper fra bremseskiven ved hjulbytte. Å treffe sporet for hjulakslingen på første forsøk hører til unntakene, og det er fort gjort å kappe litt i kjedestaget med den skarpe bremseskiven. Bruker du litt tjukk tape, eller enda bedre, spesialkonstruert rammebeskyttelsestape så unngår du store skraper i kjedestagene.

MED KUTT: Her ser vi tydelig at beskyttelsen har gjort nytta si. Det er bedre å kutte i tape, enn i karbon, si.
MED KUTT: Her ser vi tydelig at beskyttelsen har gjort nytta si. Det er bedre å kutte i tape, enn i karbon, si.

MED KUTT: Her ser vi tydelig at beskyttelsen har gjort nytta si. Det er bedre å kutte i tape, enn i karbon, si. 

  

Overrøret

En klassisk måte å ødelegge en sykkelramme på er å smelle styret, bremsehendler, eller girhendler i overrøret i et fall. Enten du dundrer styreenden inn i overrøret eller det er girspakene som tar støyten, så kan det fort være overrøret som kommer tapende ut. I gamledager tapet vi ofte fast en liten runde med en sykkelslange på egnet sted på overrøret. I disse dager har vi egne merker som fungerer til slikt, men en runde gaffatape med en slange under kan også gjøre nytten for å unngå rammebrudd. 

Ofte kan girhendlene gå akkurat klar av overrøret, men bare så tett på at det nærmest kutter dypt i røret. Dette kan også litt ekstra polstring hjelpe mot.  

BRUDD: Å smelle styret i overrøret i et fall er ikke uvanlig. Unngå at det medfører rammebrud med litt strategisk plassert polstring.
BRUDD: Å smelle styret i overrøret i et fall er ikke uvanlig. Unngå at det medfører rammebrud med litt strategisk plassert polstring.

BRUDD: Å smelle styret i overrøret i et fall er ikke uvanlig. Unngå at det medfører rammebrud med litt strategisk plassert polstring. 

Publisert 2. mars 2015 kl 07.20
Sist oppdatert 2. mars 2015 kl 07.20
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen