Test av Sealskinz skoovertrekk

Vi har testet noe så sjeldent som en nyvinning blant skoovertrekk.

Sist oppdatert 20. november 2015 kl 07.00

Terrengsykkelbransjen får mye kjeft for å konstant komme med endringer og nyheter. Konspirasjonsteoretikerne kaller utstyrsnyheter ikke så mye for evolusjon som for bransjens måte å tjene penger på. På den andre siden finnes det noen produkter som bare forblir uendret. Et eksempel er King Cage, en flaskeholder som har fortjent en legendestatus. Et annet, om enn ikke like sexy, er skoovertrekk. 

Overtrekk er nettopp det, noen stoffbiter du trekker over skoene for å være litt varmere, og for å kunne strekke bruken av sommerskoene inn i vinterhalvåret. Tradisjonelt har disse vært i tøyelige materialer, gjerne neopren eller et slags vanntett, tynnere stoff, begge med en glidelåsoppover ankelen. Så er også tilfellet med Sealskinz' overtrekk. Det er en grunn til denne oppskriften; det funker. I alle fall inntil gradestokken går mot bunnen. 

Les mer: Test av Cannondale Slate

DSC_8249
DSC_8249

I så måte kan denne testen raskt konkludere uten overraskelser. Britiske Sealskinz har holdt på lenge, og skoovertrekkene viser tegn på det, med god kvalitet på sømmer, glidelås og materialer. Vi har hatt to trekk til test, i de to nevnte materialene. Lightweight Halo, den letteste av dem, er utført i et vanntett polyestermateriale, og har blitt brukt på de våteste dagene gjennom Tromsøhøsten. Neoprene Halo har blitt brukt på de kalde dagene, begge over Shimano XC70-sko.

Begge trekkene kommer med en kevlarforsterkning på bunnen av glidelåsen og på tuppen, som har holdt overtrekkene i god stand gjennom testperioden. Å få overtrekkene over skoene går greit, men om du skal kjøpe uprøvd, og er mellom to størrelser, ville vi definitivt valgt den største. Glidelåsen er kraftig, med en solid borrelås som låser fast på toppen. På tur har overtrekkene vært som forventet, hverken kaldere eller varmere enn andre overtrekk vi har brukt i liknende materialer. Begge har tålt vått vær bra, og vi har ikke fryst på føttene, selv på de kaldeste turene, med et par minusgrader og gode ullsokker i skoene. Når det blir fem minusgrader og kaldere, foretrekker vi dedikerte vintersko, men selv disse kan av og til ha godt av litt hjelp, og da er skoovertrekkene gode å ha igjen.

Les mer: Test av Supacaz holker

DSC_8286
DSC_8286

Det som hever disse overtrekkene fra almuen av skoovertrekk, er lysene på hælen. En tredelt lykt tar plass i en liten lomme på utsiden av overtrekket, og aktiveres med et trykk. Som sykkellykter ellers, kan du velge mellom jevnt lys, eller blinking i flere frekvenser. Dette er fint. Om en stresset bilist ikke får med seg den uanselige blinkingen fra den lille lykten på setepinnen din, bør det i alle fall være lett å identifisere deg som syklende, med to røde lys som tydelig definerer pedaltråkk.

Les mer: Halvdemper mot fulldemper

DSC_8302
DSC_8302

Vi opplevde litt krangling med den ene lykten, som slo seg selv av og på gjennom tråkket. Det er en bitteliten trykksensor som aktiverer lyset, og denne bryr seg ikke om det er en finger eller en uheldig plassering over skoen som presser. Etter litt omplassering av sensoren, en lett sak forøvrig, var dette problemfritt videre. Men det er altså god grunn til ikke å gå for minste mulige størrelse på overtrekkene.

Nettopp den nevnte identifiseringen av deg som syklende, er en komfort for vinterpendlere på sykkel, og det er til disse vi virkelig anbefaler disse overtrekkene. Om du ikke ferdes mye i trafikken, er det langt rimeligere overtrekk på markedet, også fra Sealskinz, som gjør samme nytten for å holde deg varm. Men om du som oss deler veien med bilister på daglig basis, er det en trygghet i å tydelig markere hvem du er i trafikken, uten å føles som et rullende juletre.

Sealskinz Lightweight Halo og Neoprene Halo
Pris: 699 kroner
Vekt Lightweight Halo med lykt: 149 gram/par
Vekt Neoprene Halo med lykt: 222 gram/par
Import: Wenaas Nordic AS

+ Markerer deg tydelig som syklende i trafikken
+ Kvalitet i sømmer og materiale
- Lyktene kunne vært litt bedre utformet for å sikre at de ikke slår seg av selv

Publisert 20. november 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 20. november 2015 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen