GT Avalanche 0.0

Solid, men noe traust, er helhetsinntrykket av årets GT Avalanche 0.0.

Av: terrengsykkel.no Publisert: onsdag 30.04.2003 00:00

NB: Testmodellen leveres uten skivebremsene du ser på bildet, men er ellers identisk.

IMPORTØR: Beach Mountain - Tel 73 89 30 00PRIS: 9.995 kronerMER INFO: www.gtbicycles.com

Denne testen er én av åtte - her finner du hovedartikkelen som gir deg oversikten

STISYKLING:Bunnsolid, trygg og anonym. Det er stikkordene for Avalanche 0.0 sin oppførsel i dette selskapet. Der de fleste andre syklene i testen byr på kjøreegenskaper med tydelige kjennetegn, er GT en sykkel som trygt og stødig bringer deg dit du vil, uten nykker av noe slag. Dette er i utgangspunktet positive trekk hos en sykkel, men vi savnet litt kvassere egenskaper ute i det trangeste terrenget. Selv om vi satt godt plassert og likte den oppreiste sittestillingen, ble vi ikke kvitt inntrykket av en litt kjedelig, men dog pålitelig fyr. I klatringene føltes den litt tung i forhold til mange av de andre i testen, i utforkjøringene var den stødig og fin - på grus og åpen sti er den tight og sporsikker. GT har alltid bygget bakramma på sitt eget vis, og hevder at det gir mer stivhet og styrke. Testsykkelen var solid bygget, og føltes nesten i overkant utilgivende over røtter og stein. Vi tror GT'en vil falle i smak hos de som trives best i åpent terreng og på grus, men i konkurranse med den lettere og livligere Hard Rocx'en sliter den med å hevde seg også der.

KOMPONENTER:GT'en utmerker seg med testens mest velbygde hjulsett, bygget opp rundt solide Syncros-felger med prisverdig høye bremsevegger - noe som bør tåle mange mil med juling uten trøbbel. Ramma framstår også som bombesikker, med ovaliserte rør, forsterkningsplater og pent gjennomførte detaljer. Det eneste skåret i gleden var at lakken ikke holdt mer enn noen timer før den skallet voldsomt av der kjedet slo nedi kjedestaget. Et annet minus var den originale setepinnen, som var latterlig kort og ikke passet til noen av testerne. Det bør dog enhver anstendig butikk fikse uten kostnad. Vi forsto lite av styreholkene og deres lille utvekst ytterst, omtrent som kuperte barends. Skal de hindre hånda i å skli av styret? Deore v-bremser er sikre vinnere, og Deore Hollowtech krankarmer er også et pluss - selv om de ikke tok seg råd til å sette på den nye versjonen med Octalink.

KORT SAGT:Dersom du er en diger fyr og har for vane å ødelegge rammer og hjul, kan en prøvetur på en Avalanche føre til et varig forhold. Den tåler deng, har ingen negative særheter - men er ingen kvikkas for deg som først og fremst stikker til skogs for å leke. Entusiaster vil lett komme til å kjede seg litt.

SPESIFIKASJONER:

Vekt med klikkpedaler: 13,0 kilo
Ramme: GT 6102 aluminium
Dempegaffel: Rock Shox Pilot XC 80mm
Styrelager: Aheadset 1 1/8
Stem: GT aluminium
Styre: Syncros 620mm
Bremser: Shimano Deore
Bremsehendler: Shimano Deore
Girhendler: Shimano Deore
Dekk: Tioga Factory XC 1,95
Felger: Syncros Big Box
Nav F/B: Shimano 525
Krankarmer: Shimano Deore firkantaksling
Pedaler: Shimano SPD 515
Sete: SDG Grand Prix
Setepinne: GT aluminium
Bakgir: Shimano XT
Krankgir: Shimano Deore

Dette er én av åtte sykler i testen. Her er de andre sju:

Vil du vite mer om utstyrsvalg og rammestørrelser? Klikk her!Vil du vite mer om hva de ulike faguttrykkene betyr? Klikk her!

Fra stisyklingskos til treningsfokus -

Treningspanelets Martine Stenbro sesongdebuterte på Helgøyatråkket i helga - det samme stedet hvor hun syklet sitt første ritt!

Sort hverdagskamerat

Fotograf Lars-Erik Berg begynte med fargepaletten sort da han skulle bygge seg ny sykkel som skulle brukes til alt. Resultatet ble en Niner EMD.

(foto: Thomas Brynjulf Svendsen)
Vinnerfilmen fra Nesbyen

Fotograf Martin I. Dalen trakk det lengste strået i filmkonkurransen på Nesbyen Trail Camp i helgen, se vinnerfilmen her!

BILDEBONANZA FRA NESBYEN

Nesbyen har fått status som vårklassiker for stisyklister. Årets camp var intet unntak, se bildene!

Mer sti på Å i Heiane

Sørlandsklassikeren kaster seg på sti-trenden og legger i tillegg alt av klatring til terrenget i årets reviderte utgave.

Lars Granberg har brutt topp-10-barrieren i World Cup sammenheng. Han ble nummer 10 i Roc d’Ardenne i Belgia søndag. Foto: Sepura Toyota racing with Birk
Sanket sin første topp-10 i WC

Lars Granberg ble nummer 10 på det 82km lange maratonrittet Roc d’Ardenne i Houffalize i Belgia. Det lover godt inn mot EM neste helg.