Oppdrag Terrengsykkel 2014

Med julemat og en liten sterk en godt plassert, passer det bra å ta et tilbakeblikk på sesongen sett gjennom kameralinsene. Bli med en tur tilbake og se Snorre Veggans utvalgte bilder fra Terrengsykkelrittet, Birken, Grenserittet og ikke minst høydepunktet VM på Hafjell.

Sist oppdatert 27. desember 2014 kl 19.00
OVER BAKKETOPPEN: Det er fort gjort å la seg fange av Ballettbakken når bilder skal tas i Birkebeinerrittet. Men orker man å ta med seg kamerasekken opp til toppen, så får man motiver som er vel så bra som på grusen ned mot Lysgårdsbakkene. (foto: Snorre Veggan)

En kort prat på et fotoforedrag med Kristoffer Kippernes var begynnelsen på en rekke oppdrag for Terrengsykkel sist sesong. For min del, som mest har tatt bilder av natur tidligere, ble formidling av terrengsykling en ny opplevelse. Riktignok har jeg i mange år syklet sti og hatt med meg kameraet rundt, men det er noe annet når man skal forsøke å formidle stemningen og opplevelsene under et ritt.

Det ble et innholdsrikt år. Jeg startet sesongen med Terrengsykkelrittet i Oslo. Østmarka er min hjemmebane. Der er jeg lommekjent etter turer både med og uten sykkel. Helt klart en fordel når jeg skulle fange inntrykk underveis. Kristoffer og jeg delte løypa mellom oss. Jeg fikk nærområdet, mens han med elsykkel og bedre form spant lengst ut i løypa. Det passet meg bra.

terrengsykkelrittet-5551a
GRUS: Selv om Terrengsykkelrittet er et stiritt, så er det noe grus i starten. Jeg synes grusbilder bør unngås i et sånt ritt, men tok likevel bilder av starten. Målet var et bilde som skiller seg ut, noe jeg synes dette gjorde. Her leder Greg Saw an over grusbanen på Haraløkka. (foto: Snorre Veggan)

terrengsykkelrittet-5973a
VAKKERT: Underveis passerer rytterne blant annet Solberglivannet. Et av mange idylliske småtjern. Her tråkker vinneren Henrik Kippernes langs vannet i ensom majestet. (foto: Snorre Veggan)

terrengsykkelrittet-5948a
SKOG: Terrengsykkelrittet er skog, sti, røtter, trær og stein. I solskinn varierer lyset kraftig. Det gir utfordringer både for syklister og fotograf. (foto: Snorre Veggan)

SKOG: Terrengsykkelrittet er skog, sti, røtter, trær og stein. I solskinn varierer lyset kraftig. Det gir utfordringer både for syklister og fotograf. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: TERRENGSYKKELRITTET I BILDER

Et par uker senere var det tid for UB-cup fra Skullerud. Kveldsritt og sol fristet. Så jeg tok turen ut for å se om det stemmer at noen av de beste bildene blir tatt på kvelden. Mange runder ga gode muligheter for å prøve seg litt frem.

UB-cup-9465a
FANGET: Trond Vidar Kjellén ble utfordret til å stille i UB-cup i Drøbak. Han ble så fanget av rittet at han stilte til start igjen på Skullerud. (foto: Snorre Veggan)

UB-cup-9553a
LAV SOL: Eivind Røed er på vei ned sammen med sola. (foto: Snorre Veggan)

LAV SOL: Eivind Røed er på vei nedover sammen med sola. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: BILDEGALLERI - UB-CUP PÅ SKULLERUD

Bare fire dager etterpå var det tid for et nytt ritt i Østmarka. Denne gangen Østmarkrittet, som ble arrangert fra Lørenskog. Jeg anså det som lite interessant å ta bilder av start eller målgang. Ettersom rittet går gjennom store deler av Østmarka, så er det der bilder må tas. Jeg så meg ut området ved demningen over Elvåga. Der kunne jeg ta mange ulike bilder på et lite område. Det jeg imidlertid ikke hadde tenkt på var myggen. Å ta bilder betyr å stå stille. Mye stille. Trenger ikke å si så mye mer om det.

østmarkrittet-9903a
DAMPASSERING: På fagspråket har jeg lært at det jeg kaller demning egentlig er en dam. Men uansett. Det er ikke mange ritt som har en dampassering som Østmarkrittet. Her sto jeg på kanten av en bratt skrent, omsvermet av mygg og siktet gjennom en glippe i et grantre. (foto: Snorre Veggan)

DAMPASSERING: På fagspråket har jeg lært at det jeg kaller demning egentlig er en dam. Men uansett. Det er ikke mange ritt som har en dampassering som Østmarkrittet. Her sto jeg på kanten av en bratt skrent, omsvermet av mygg og siktet gjennom en glippe i et grantre mens jeg ventet på teten. De kom til slutt. (foto: Snorre Veggan)

østmarkrittet-9962a
FORFØLGERE: Rett bak der jeg sto og tok bildet av teten på vei over Elvåga, gikk løypa inn i en bratt stigning. (foto: Snorre Veggan)

FORFØLGERE: Rett bak der jeg sto og tok bildet av teten på vei over Elvåga, gikk løypa inn i en bratt stigning. Dermed rakk jeg å få et helt annerledes bilde av forfølgerne. (foto: Snorre Veggan)

østmarkrittet-0015a
GRØFTEKANT: I den bratteste stigningen i rittet svinger løypa nesten 180 grader og mange av rytterne må ned på minste klinga. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: BILDEGALLERI - ØSTMARKRITTET

Etter Østmarkrittet sto Grenserittet for tur. Også her ville jeg ut i løypa. Kristoffer og jeg diskuterte oss frem til at Prestebakke var et bra utgangspunkt. To ganger har jeg syklet rittet, dermed visste jeg på forhånd om mange bra motivmuligheter. Med kart i hånden og kamerasekk på ryggen stakk jeg ut i skogen for å sikre meg bilder av teten, uten at publikum eller andre forstyrret bildene. Grenserittet hadde en bra livetracking, med GPS på motorsyklene før teten. Det gjorde at jeg ihvertfall til en viss grad visste hvor mye tid jeg hadde på meg til å finne en god plass og rigge meg til.

grenserittet-2345a
TETGRUPPEN: Jeg hørte dem lenge før de kom. Følgemotorsyklene hadde tetgruppa på hjul gjennom hele rittet. (foto: Snorre Veggan)

grenserittet-2451a
FRAKJØRT: Ikke alle klarte å henge med gruppa si og kom alene forbi fotografen. (foto: Snorre Veggan)

FRAKJØRT: Ikke alle klarte å henge med gruppa si og enkelte kom helt alene forbi fotografen. (foto: Snorre Veggan)

grenserittet-2490a
GODT INNPAKKET: Mens andre hadde lagt seg til midt i store grupper. (foto: Snorre Veggan)

GODT INNPAKKET: Mens andre hadde lagt seg til midt i store grupper og fulgte dem i stor fart nedover. (foto: Snorre Veggan)

grenserittet-2610a
BLANT GUTTA: Ikke lett å sikre bilder av damenes eliteklasse når de kommer i mellom alle herresyklistene. Takk fra fotografen til Borghild Løvset som stilte med mestertrøya. (foto: Snorre Veggan)

GJEMT BLANT GUTTA: Ikke lett å sikre bilder av damenes eliteklasse når de kommer i mellom alle herresyklistene. Takk fra fotografen til Borghild Løvset som stilte med mestertrøya og forenklet oppdraget betraktelig. (foto: Snorre Veggan)

grenserittet-4291a
FRIVILLIG INNSATS: På Grenserittet ble jeg imponert over innsatsen til de frivillige. Med alltid et smil på lur og en 100% innsats for å sørge for en topp opplevelse for rytterne. (foto: Snorre Veggan)

grenserittet-3694-2a
DET ALLE VENTER PÅ: På Festningen i Halden er det folksomt langs løypa. Folk speider etter kjente, kolleger eller kona, mens rytterne er mest opptatt av å få øye på målseilet. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: BILDENE FRA GRENSEFESTEN

Birken var neste mål for sesongen. Fredagsbirken, Ultrabirken og Birkebeinerrittet. Noen nøyer seg med ett av rittene, andre får med seg to. I år fikk jeg med meg alle tre. Kristoffer og jeg pakket bilen med fotoutstyr og satte kursen for Lillehammer. Denne gangen skulle det også skrives og Terrengsykkel.no oppdateres underveis. Vi byttet på å ta bilder, intervjue, skrive og spise. Høydepunktet var nok Kristoffers tur på motorsykkel over fjellet. Akkurat det lå det en del planlegging bak for å få til. Det var oss og NRK.

birken2014-0261a
FORTSATT POPULÆRT: Selv om startnummerne ikke blir like raskt utsolgt som tidligere, så er Birken fortsatt populært. Fredagsbirken passer bra for de som ønsker en roligere tur over fjellet. (foto: Snorre Veggan)

FORTSATT STORT: Selv om startnummerne ikke blir like raskt utsolgt som tidligere, så er Birken fortsatt populært. Fredagsbirken passer bra for de som ønsker en roligere tur over fjellet. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-0347a
DANSK SEIER: Ultrabirken ble vunnet av en tørst dansk viking. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-0411a
KOMPISER: Jørgen Sørensen (t.v) fra IF Sagene sykkel og Jacob Jacobsen fra SK Rye / Team Isklar likte årets løype, selv om de mente den var tøffere enn i fjor. Spesielt utforkjøringen ned Hafjell slo godt an. Ikke like populær var stigningen opp igjen (foto: Snorre Veggan).

KOMPISER: Jørgen Sørensen (t.v)  fra IF Sagene sykkel og Jacob Jacobsen fra SK Rye / Team Isklar likte årets løype i Ultrabirken, selv om de mente den var tøffere enn i fjor. Spesielt utforkjøringen ned Hafjell slo godt an. Ikke like populær var stigningen opp igjen (foto: Snorre Veggan).

birken2014-0555a
SPYLEDUGNAD: Også i Birkebeinerrittet stiller et utall frivillige opp. Ikke alltid får de den rosen de fortjener. Her vaskes Ultrabirkgjørme av fulldemperne som har blitt tråkket over fjellet. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-0867a
OL-RESTER: Ballettbakken er sagnomsust, men den er kun en liten promille av Birkenløypa. I år var den som et stuegulv, ihvertfall da de første rytterne kom over fjellet. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-0898a
HØYHASTIGHETSVING: Mang en rytter har blitt felt av de krappe asfaltsvingene nedover mot Ballettbakken. Denne rytteren hadde veien for seg selv og full kontroll. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-1126a
KJENDIS: Birkebeinerrittet er fullt av kjendiser. Han her er blitt fast inventar i løypene på Lillehammer. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-1137a
SNART I MÅL: Kun et par svinger igjen før målet er i sikte. Her var det tidligere gress og i perioder gjørmesklie. Nå er bakken gruset og brillefin. (foto: Snorre Veggan)

birken2014-1236a
PÅFYLL: Det var stor pågang i kjappmatbua. Flere timer på sykkelsetet hadde tydeligvis gjort sitt. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: FESTEN VED HÅKONS HALL

I september var det klart for tur til Hafjell og terreng-VM. Det ble en knallhelg, både vær- og fotomessig. På planen sto både bilder til nettdekningen og til bladet. Det ble mange turer på kryss og tvers i jakten på de gode motivene.

terrengVM-1363a
UTEN OPPVARMING: Mathias Marley og jeg ankom arenaen på Hafjell 15 minutter før herrenes start i U23-VM. Beskjeden fra Kristoffer Kippernes var klar; du dekker starten. Rakk såvidt å finne en egnet plass og ta et par testbilder før starten gikk. Full fart fra start, knall og fall og masse støv. (foto: Snorre Veggan)

UTEN OPPVARMING: Mathias Marley og jeg ankom arenaen på Hafjell 15 minutter før herrenes start i U23-VM. Beskjeden fra Kristoffer Kippernes var klar; du dekker starten. Rakk såvidt å finne en egnet plass og ta et par testbilder før starten gikk. Full fart fra start, knall og fall og masse støv. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-2072a
SKARP SOL: Morgentimene på lørdagen ble brukt til trening i utforløypa, både for utforsyklister og fotografer. Hvor får man formidlet råskapen i denne idretten best? Selv om rundbanerittene startet først en god stund utpå dagen, så var vi tidlig oppe for å besiktige traseen før søndagens utforritt. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-2949a
TETT MED TRÆR OG FOLK: Det som tidlig virket som gode spots for bilder, forandret seg raskt da rundbanerittene kom i gang. Med folk, fotografer og ryttere som kjørte andre linjer enn forutsatt, var det ikke alle steder det var like lett å ta bilder. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-6758a
REDAKSJONSLOKALENE: Rett ved inngangen til arenaen var Terrengsykkel på plass. En god plass for å ta en pust i bakken. Flere av sakene ble oppdatert direkte herfra. Men for å få best mulig arbeidsforhold ble pressesenteret også benyttet, selv om det lå noen minutter unna arenaen. (foto: Snorre Veggan)

REDAKSJONSLOKALET: Rett ved inngangen til arenaen var Terrengsykkel på plass. En god plass for å ta en pust i bakken. Flere av sakene ble oppdatert direkte herfra. Men for å få best mulig arbeidsforhold ble pressesenteret også benyttet, selv om det lå noen minutter unna arenaen. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-3656a
PROFILER: Det ble fransk seier i herreklassen, men ikke gjennom Miguel Martinez. Men han var en av de som skilte seg ut når det gjaldt stil. Dem var det en del av på Hafjell. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-7537a
STRØMBERG: Det er stort sett de beste som havner på trykk. Johan Strømberg var ikke den beste av de norske, men slik så han ihvertfall ut på Hafjell. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-3676a
PUBLIKUM: Man blir ofte så ivrig i å følge konkurransene at det er fort gjort å glemme å følge med på publikum. På Hafjell ble både motorsag, ropert og sykkeldeler tatt i bruk. Dette bildet synes jeg imidlertid var karakteristisk for det skandinaviske publikummet. Noen veldig engasjerte, andre med kamera, noen lar seg imponere og helt til venstre barn som begynner å bli litt lei av å følge med på rittet. (foto: Snorre Veggan)

PUBLIKUM: Man blir ofte så ivrig i å følge konkurransene at det er fort gjort å glemme å følge med på publikum. På Hafjell ble både motorsag, ropert og sykkeldeler tatt i bruk. Dette bildet synes jeg imidlertid var karakteristisk for det skandinaviske publikummet. Noen veldig engasjerte, andre med kamera, noen lar seg imponere og helt til venstre barn som begynner å bli litt lei av å følge med på rittet. (foto: Snorre Veggan)

terrengVM-3743a
DEN BITRE FJERDEPLASSEN: Fem fattige sekunder var tyske Moritz Milatz fra bronsemedaljen etter halvannen times sykling. (foto: Snorre Veggan)

utforVM-4242a
PÅ HJEMMEBANE: Helene T. Moland var en av to norske utforkjørere i dameklassen. Her er hun i øvre del av løypa på Hafjell. Moland ble nummer 21. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: SE BLINKSKUDDENE FRA DAMENES UTFOR

utforVM-8287a
RETT KURS: Portugisiske Francisco Pardal fant en bra kurs gjennom steinrøysa, men endte såvidt inne blant de 50 beste i herrenes utfor. (foto: Snorre Veggan)

utforVM-8359a
RETT VALG: Å lykkes med å ta gode sykkelbilder handler mye om å være på rett sted. Men dessverre så tar ofte ryttere en litt annen linje enn den du har forutsatt. Her hadde jeg flaks, for gullvinneren Gee Atherton valgte her akkurat den linjen jeg håpet på. Ikke mange gjorde det. Flere svingte unna bak trærne til venstre og bildene ble ikke på langt nær så bra. (foto: Snorre Veggan)

RETT VALG: Å lykkes med å ta gode sykkelbilder handler mye om å være på rett sted. Men dessverre så tar ofte ryttere en litt annen linje enn den du har forutsatt. Her hadde jeg flaks, for gullvinneren Gee Atherton valgte akkurat den linjen jeg håpet på. Ikke mange gjorde det. Flere svingte unna bak trærne til venstre og bildene ble ikke på langt nær så bra. (foto: Snorre Veggan)

LES OGSÅ: FLASHBACK FRA HERRENES VM-UTFOR

norgescup-8752a
FUGLEPERSPEKTIV: Til slutt et bilde fra Norgescupavslutningen på Skullerud. Et eksempel på at man får litt andre bilder om man flytter litt på seg. Dette er tatt fra toppen av en stor stein langs løypa ned mot Vannverket. (foto: Snorre Veggan)