Manuelle hestekrefter er best

I Alta har fatbikeentusiastene fått dispensasjon fra kommunen til å kjøre opp løyper med snøskuter. Men de trekker helst klossen manuelt; det gir bonustrening for løypesetterne.

Sist oppdatert 18. januar 2016 kl 07.00
Fatbikefolket i Alta har flere mil egne løyper og stier som tråkkes med bildekk og kloss. Det har de hatt i mange år. Foto: Jon Vidar Bull
Fatbikefolket i Alta har flere mil egne løyper og stier som tråkkes med bildekk og kloss. Det har de hatt i mange år. Foto: Jon Vidar Bull

Det er lenge siden fatbikefolket i Alta trakk til skiløypene for å leke seg på vinteren. Egne spor er mye morsommere.

De siste tre vintrene har ildsjeler stått for løypetråkking og løypekjøring, og det er blitt dreis over prosjektet. Terrengsykkel.no tok en prat med en av dem, Jon Vidar Bull, som også er løypeansvarlig i Offroad Finnmark.  

Hvor mye løyper prepper dere regelmessig? 
– Vi har cirka 3-4 mil med preparerte spor dedikert for fatbike i Alta. I tillegg har vi veldig mange hundekjøringsspor, flere ti-talls mil, som også er flotte å sykle i. Langrennsløyper brukes kun som transport for å komme seg til løypene. Vi holder da godt til høyre og holder lav profil for ikke å skape diskusjoner.

Hvordan går dere til verks for å lage fatbikeløyper? 
– Vi starter allerede når den første snøen faller. Det er viktig at snøen pakkes fra første stund, slik at det blir en hard såle av snø. Når det kommer større snøfall blir løypa preparert med slodd. Vi varierer litt hvilke slodder vi bruker. Det vanligste er bildekk med felg. Er det veldig mye snø brukes truger for å tråkke og trekke. Vi har også noen som bruker hund til å trekke dekk(ene). Kommunen har gitt dispensasjon til at snøskuter også kan brukes. Det er imidlertid sjelden det brukes. Bedre trening å trekke selv.

Les også: Tråkker opp enduroløypene

Saken fortsetter under

Alta Fatbike 1 - Foto Jon Vidar Bull 1400x924
Den magiske timen. Foto: Jon Vidar Bull

Den magiske timen. Foto: Jon Vidar Bull

Hvordan tenker dere når dere velger traséer? 
– Flyt-stier er stikkordet. Vi legger traséene som sagt til etablerte stier, stier som også sykles eller gås om sommeren, og vi velger gjerne de stiene som ikke er brukes til å spasere i om vinteren. I åpent lende legges løypa gjerne i kant av jordet. Både for at det ikke skal være naturlig å spasere der, og fordi løypa er mindre utsatt for vind og at den dermed fyker igjen. Det er også fint å legge små lett doserte svinger for leken sykling. Når det gjelder type terreng så er det kun «singel-track» som gjelder. Små kupert. Viktig at bakkene ikke er for lange og bratte slik at fatbikerne må stoppe å trille. Da blir løypene fort dårlige.

Hva slags utstyr bruker dere når dere setter løypene? 
– Vi har slodder av ulike typer. Er det hardt så brukes en jern-slodd som sletter. Er det myk snø brukes gjerne bildekk.

Hvem kan bruke løypene? 
– Løypene er for alle, og det koster ingenting å bruke dem. Vi kan ikke nekte noen å gå i dem. Men vi «gjemmer» inngangen slik at det ikke er naturlig å gå der.

Les også: Turistene tråkker det til

Alta Singletrack - Foto Jon Vidar Bull 1200x
Det er singletrack som gjelder i Alta, og det legger løypetråkkerne sjela i å legge til rette for. Foto: Jon Vidar Bull

Det er singletrack som gjelder i Alta, og det legger løypetråkkerne sjela i å legge til rette for. Foto: Jon Vidar Bull

Publisert 18. januar 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 18. januar 2016 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen